Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/124/05/AJ
z 23 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/124/05/AJ
Data
2005.08.23



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe


Słowa kluczowe
faktura korygująca
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zmniejszenie podatku należnego
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego według stawki 22 % i wykazanego w fakturach korygujących dokumentujących zakup usług związanych z dystrybucją filmów.


Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego według stawki 22 % i wykazanego w fakturach korygujących dokumentujących zakup usług związanych z dystrybucją filmów - w świetle przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż podstawową działalnością Spółki jest publiczne wyświetlanie filmów w kinach na podstawie upoważnienia zawartego w umowach zawieranych z dystrybutorami filmowymi (tj. wykonywanie usług podlegających opodatkowaniu według stawki 7 % na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 154 załącznika nr 3 do w/w ustawy). Na podstawie takich umów dystrybutorzy udzielają Spółce uprawnienia do publicznego wyświetlania filmów w kinach. Wynagrodzenie należne dystrybutorom udzielającym licencji na rzecz Spółki kalkulowane jest na podstawie określonego, procentowego, udziału w obrotach uzyskanych przez Spółkę z tytułu wyświetlania filmów w kinach. W związku z udzielanym upoważnieniem na publiczne wyświetlanie filmów, dystrybutorzy przekazują Spółce egzemplarze utworów będących przedmiotem wyświetlania. Zwyczajowo każda taśma filmowa, oprócz zasadniczej pełnej wersji filmu kinowego, zawiera także krótkie filmy reklamowe, reklamujące inne produkcje filmowe danej wytwórni. Dodatkowo, w niektórych przypadkach taśma z kopią filmu zawiera, oprócz pełnej wersji filmu kinowego i reklamówek innych filmów, także filmy reklamowe reklamujące produkty lub usługi konsumpcyjne.

Jak wynika z załączonej do wniosku opinii klasyfikacyjnej wydanej przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, przedmiotowe usługi świadczone przez dystrybutorów na rzecz Spółki, a polegające na udostępnianiu (dystrybucji) kopii filmów przez licencjonowanego dystrybutora w celu rozpowszechniania ich w kinach, należą do grupowania PKWiU 92.12.10-00.00 " Usługi związane z dystrybucją filmów i nagrań wideo".

W związku z powyższym, Spółka otrzymuje od dystrybutorów filmowych faktury VAT. Od czasu wprowadzenia w Polsce podatku od towarów i usług, w relacjach między dystrybutorami filmowymi, a kinami stosowana była wyłącznie stawka "zwolnione". Stosowanie przez dystrybutorów stawki "zwolnione" po 01.05.2004 r. związane było z interpretacją zapisów załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, pozycja 11, w taki sposób, iż usługi dystrybucyjne (grupowanie PKWiU 92.12.10) kwalifikowano do usług związanych z kulturą - zgodnie z klasyfikacją PKWiU umieszczającą usługi związane z dystrybucją filmów w grupie "Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem" (grupowanie 92). Taka interpretacja skutkowała zastosowaniem stawki "zwolnione".

Część dystrybutorów filmowych wyraziło wątpliwości, co do prawidłowości stosowania stawki "zwolnione" w relacjach między dystrybutorem, a kinami. Trójka dystrybutorów, odpowiednio w listopadzie 2004 r., lutym 2004 r. i kwietniu 2004 r., uzyskała interpretacje podatkowe, wydane w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej przez właściwe dla nich urzędy skarbowe, stwierdzające, iż dla usług świadczonych przez dystrybutorów właściwa jest stawka 22 %. Dystrybutorzy ci zastosowali się do interpretacji wydanych przez właściwe dla nich urzędy skarbowe. W efekcie, za świadczone przez siebie usługi w/w dystrybutorzy od momentu uzyskania interpretacji wystawiają na rzecz operatorów kinowych (w tym Spółki) faktury VAT z podatkiem według stawki 22 %. Dodatkowo dystrybutorzy ci zapowiedzieli skorygowanie faktur VAT wystawionych w okresie od 01.05.2004 r. do dnia otrzymania interpretacji urzędu skarbowego i zastosowanie w nich stawki 22 % w miejsce zawartej w tych fakturach stawki "zwolnione".

Pozostali dystrybutorzy nie zmienili swojej praktyki i wystawiają na rzecz operatorów kinowych, w tym Spółki, faktury VAT ze stawką "zwolnione".

Spółka od czasu przedstawienia jej stanowiska w/w trójki dystrybutorów wraz z odpowiednimi interpretacjami właściwych urzędów skarbowych odmawia zapłaty podatku od towarów i usług, a otrzymane faktury księguje jedynie w kwotach netto. Uzasadnieniem takiego stanowiska jest brak zmian przepisów podatkowych w tym zakresie oraz fakt, iż nastąpiła jedynie zmiana interpretacji przepisów dokonana przez organy, których decyzja nie jest dla Spółki wiążąca. Dodatkowo otrzymana interpretacja nie była prezentowana przez wszystkich dystrybutorów, których cześć nadal stosuje dotychczasowe zasady (stawkę "zwolnione"). Spółka poinformowała dystrybutorów, iż będzie stosowała dotychczasową praktykę do momentu uzyskania stanowiska właściwego urzędu skarbowego.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik pyta, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z otrzymanych od dystrybutorów za usługi polegające na dystrybucji filmów (PKWiU 92.12.10-00.00) faktur korygujących wystawionych do faktur VAT dotyczących okresu przeszłego począwszy od 01.05.2004r. - w sytuacji, gdy korekta polega na zmianie stawki podatku dla tych usług ze zwolnienia na 22 %.

Podatnik uważa, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur korygujących za poprzednie okresy - w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury korygującej. Zdaniem Podatnika prawo do odliczenia podatku z faktur korygujących wynika z § 20 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Jak wskazano w postanowieniu Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z dnia 23.08.2005r., znak: ŁUS-III-2-443/123/05/AJ, usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.12.10-00.00 ("Usługi związane z dystrybucją filmów i nagrań wideo") świadczone na rzecz Podatnika przez dystrybutorów filmowych, polegające na udostępnianiu (dystrybucji) kopii filmów przez licencjonowanego dystrybutora w celu rozpowszechniania ich w kinach, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do w/w ustawy. W konsekwencji, na podstawie § 14 ust. 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane według stawki 22 % w otrzymanych od dystrybutorów fakturach (w tym fakturach korygujących) dokumentujących zakup tych usług. Zgodnie bowiem z § 14 ust. 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktura ta nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu podatku naliczonego.

Powołany przez Podatnika we wniosku § 20 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) wskazuje tylko, w rozliczeniu za jaki okres należy uwzględnić dane w zakresie podatku naliczonego wynikające z faktur korygujących i nie może stanowić samodzielnej podstawy do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze korygującej. Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego podlega regulacji art. 86 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanych na podstawie zawartych w tych przepisach delegacji przepisów rozporządzania Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W stanie faktycznym opisanym we wniosku podatek naliczony wykazany według stawki 22 % w fakturach korygujących dokumentujących usługi związane z dystrybucją filmów (PKWiU 92.12.10-00.00) świadczone na rzecz Podatnika przez dystrybutorów nie podlega odliczeniu z uwagi na treść § 14 ust. 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu § 20 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wynika jedynie, iż nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest uprawniony do podwyższenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał (...), jeżeli ujęcie jej w rozliczeniu spowoduje zwiększenie podatku naliczonego (...). Dyspozycja w/w § 20 ust. 4 pkt 1 dotyczy jednak wyłącznie terminu odliczania wynikającego z faktury korygującej podatku naliczonego, który podlega odliczaniu w świetle przepisów art. 86 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług i przepisów rozdziału 8 lub 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe, stanowisko wyrażone przez Podatnika w tym zakresie we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Informacja: wyżej wspomniany przepis poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) będący podstawą udzielenia przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi niniejszej interpretacji, z dniem 01.06.2005r. uległ zmianie ze względu na wejście w życie części przepisów ustawy z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756). Ponadto powoływany § 14 ust. 2 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 01.06.2005 r. stracił moc obowiązującą - ze względu na wejście w życie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 797) - a jego odpowiednikiem od dnia 01.06.2005r. jest przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Cytowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) z dniem 01.06.2005r. straciło moc obowiązującą i zostało zastąpione przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zagadnienie poruszane we wniosku Podatnika, które do 31.05.2005r. podlegało regulacji § 20 ust. 4 pkt 1 w/w rozporządzenia z dnia 27.04.2004r., od 01.06.2005 r. podlega regulacji § 17 ust. 4 pkt 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. W związku z wyżej opisaną zmianą stanu prawnego, od dnia 01.06.2005r. niniejsza interpretacja jest niezgodna z aktualnie obowiązującymi przepisami.
Przedmiotowa informacja nie stanowi pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika i w konsekwencji nie wywołuje skutków prawnych określonych przepisami art. 14a-14d ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj