DP5/423-17/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP5/423-17/05
Data
2005.07.04
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
diety
koszt
podróż służbowa (delegacja)
Pytanie podatnika
Czy wypłacone pracownikom diety i inne należności związane z podróżami służbowymi można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów miesiąca którego dotyczą czy do miesiąca w którym wystąpiła wypłata?
POSANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 27.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.45.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnychstwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W złożonym wniosku z dnia 27.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Podatnik wniósł o rozstrzygnięcie, czy w świetle art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wypłacone pracownikom diety i inne należności związane z podróżami służbowymi można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu miesiąca, którego dotyczą czy stanowią koszt uzyskania przychodu miesiąca, w którym nastąpiła faktyczna ich wypłata. W ocenie Spółki właściwym jest kwalifikowanie kosztów w miesiącu ich poniesienia, a nie w miesiącach wypłaty pracownikom diet. Ustosunkowując się do złożonego wniosku Naczelnik Małopolskiego Urzędu stwierdza co następuje:Z dniem 1 stycznia 2005 r. zostały wprowadzone nowe zasady dotyczące nieuznawania niektórych kosztów za koszty uzyskania przychodów. W art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymał nowe brzmienie, z którego wynika, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18, ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - dalej PDOF, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy. Oznacza to zmianę momentu zaliczania tych wydatków w koszty. W obecnym stanie prawnym o możliwości uznania za koszt uzyskania przychodu wskazanych wyżej wydatków, decyduje data ich faktycznej wypłaty, dokonania lub postawienia do dyspozycji osobie uprawnionej, a nie sam fakt ich naliczenia czy zakwalifikowania do miesiąca poniesienia.Treść powyższych przepisów wskazuje, iż przed faktycznym dokonaniem przez pracodawcę zapłaty diet i innych należności związanych z podróżami służbowymi (stanowiących u pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy PDOF - korzystający, w przypadkach określonych ww. ustawi, ze zwolnienia od podatku dochodowego), nie będą one mogły być przez tego pracodawcę zaliczone do jego kosztów uzyskania przychodów. W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu nie potwierdza słuszności prezentowanego stanowiska Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia. Pouczenie: |