Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FNII3110/5-3/05
Data
2005.07.21



Autor
Prezydent Miasta Katowice


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Przepisy ogólne --> Zakres regulacji

Podatki i opłaty lokalne


Słowa kluczowe
adaptacja
budowle
budynek
działalność gospodarcza
obiekt budowlany
podatek od nieruchomości
prawo budowlane


Pytanie podatnika
Jaki jest zakres i sposób opodatkowania podatkiem od nieruchomości kotłowni zlokalizowanej na działkach XX i XX -znajdującej się aktualnie w adaptacji polegającej na przebudowie obiektu ze zmianą i przebudową dachu (tj. dodatkowe otwory i świetliki) oraz elewacji zewnętrznej (montaż okien, drzwi wejściowych itp.) i nie wykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej.


POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta XXXX działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § .7, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002r. Nr 9, poz. 84 ze zm.)

postanawia

- udzielić na wniosek XXXX Sp. z o.o. interpretacji podatkowej, uznając budynek kotłowni zlokalizowanej na działkach XX i XX, jako związany z prowadzoną przez Podatnika działalnością, opodatkowany stawką jak dla budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej i nie podlegający wyłączeniu ze względów technicznych.

UZASADNIENIE

XXXX Sp. z o.o. we wniosku z dnia XXXX (data wpływu XXXX) zwrócił się do tutejszego Organu z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu opodatkowania podatkiem od nieruchomości kotłowni zlokalizowanej na działkach XX i XX -znajdującej się aktualnie w adaptacji polegającej na przebudowie obiektu ze zmianą i przebudową dachu (tj. -dodatkowe otwory i świetliki) oraz elewacji zewnętrznej (montaż okien, drzwi wejściowych itp.) i nie wykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz wskazał własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż przedmiotowy budynek do dnia zakończenia budowy oraz całkowitej adaptacji nie powinien kwalifikować się do kategorii budynków i ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, ale do budowli.

Po rozpatrzeniu wniosku, wyjaśnia się co następuje.

Art. 1 a ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002r Nr 9, poz. 84 ze zm.) w definicji budynku i budowli oraz urządzenia budowlanego odnosi się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 Nr 207 poz. 2016) przez budynek rozumieć należy taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach, natomiast budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, przepusty techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów pieców przemysłowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do odpowiedniej kategorii obiektów należy do kompetencji organów administracji budowlanej.

Powyższe wskazuje, iż mimo prowadzonych prac remontowych budynek nieczynnej kotłowni nie może zostać określony mianem budowli w rozumieniu przepisów prawa budowlanego a co za tym idzie również w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Natomiast w myśl art. 1a ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002r Nr 9, poz. 84 ze zm.), za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. Zawarte w ww. artykule „związanie" występuje w przypadkach, gdy przedsiębiorca lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie wykorzystuje bezpośrednio budynku do celów prowadzonej działalności, jednakże zgodnie z prowadzonym zakresem działalności gospodarczej budynki te mógłby wykorzystywać (istnieje potencjalna możliwość wykorzystania budynku na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą). Przejściowe niewykorzystanie przez podmiot gospodarczy nieruchomości lub jej części służącej do wykonywania działalności gospodarczej, nie daje podstawy do tego, by do wymiaru podatku od nieruchomości, nie miały zastosowania stawki przewidziane dla nieruchomości związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nieruchomość taka mimo chwilowego jej niewykorzystania nie przestaje być nieruchomością związaną z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z uwagi na fakt, iż pojęcie „względy techniczne" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatkach i opłatach -lokalnych, a przepisy podatkowe w w zakresie definicji obiektów budowlanych odwołują się bezpośrednio do prawa budowlanego, ocena stanu technicznego budynku, jak również zakwalifikowanie do odpowiedniej kategorii budynków, o których mowa w przepisach prawa budowlanego nie leży w kompetencji organu podatkowego lecz organów administracji architektoniczno - budowlanej i nadzoru budowlanego. Oznacza -to, że wyłączenie budynku z kategorii budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej może nastąpić na podstawie przepisów prawa budowlanego.

Powyższa interpretacja znajduje potwierdzenie w piśmie Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z XXX sygn. XXXX, zgodnie z którym w przypadku budynków i ich części wyłączenie z kategorii przedmiotów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą powinno nastąpić w przypadku wydania przez organ nadzoru budowlanego, na podstawie art. 68 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2000r. Nr 106., poz. 1126 ze zm.), decyzji o opróżnieniu lub wyłączeniu z użytkowania całości lub części budynku ze względu na jego zły stan techniczny. Wyłączenie budynku może nastąpić również w przypadku wydania przez organ nadzoru budowlanego decyzji na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z przywołanym artykułem w przypadku stwierdzenia, że budypek jest w nieodpowiednim stanie technicznym albo jest użytkowany w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, środowisku lub bezpieczeństwa mienia, właściwy organ, może zakazać użytkowania budynku lub jego części do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Przedmioty opodatkowania tracą więc charakter związania z prowadzeniem działalności gospodarczej tylko wówczas, jeśli nie są lub nie mogą być do tej działalności wykorzystywane. Zatem brak możliwośći wykorzystania przedmiotu opodatkowania do prowadzenia działalności gospodarczej winien mieć charakter trwały. Ponadto musi to być zdarzenie niezależne od podatnika i dotyczyć stanu technicznego nieruchomości.

Wyłączenie budynków z kategorii związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej ze względów technicznych nie nastąpi w przypadku, jeżeli przedsiębiorca nabył nieruchomość, która bez odpowiednich czynności modernizacyjnych nie nadaje się do prowadzenia konkretnego rodzaju działalności

Wyłączenie ze względów technicznych nie nastąpi również w przypadku, gdy prowadzenie działalność nie jest możliwe z przyczyn technologicznych np. demontażu instalacji wodno - kanalizacyjnej, zakręcania zaworów, wyłączenia gniazd i punktów poboru prądu, odcięcia dopływu gazu albo w przypadku awarii urządzeń, a także gdy prowadzenie działalności nie jest możliwe z przyczyn ekonomicznych np. braku środków.

W związku z powyższym tutejszy Organ uznaje tezę XXXX Sp. z o.o. za nie zasadną i postanawia jak w sentencji.

POUCZENIE:

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Niniejsze postanowienie, gdy stanie się ostateczne, po usunięciu danych identyfikujących podatnika, zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej Izby Skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w XXXX za pośrednictwem Prezydenta Miasta XXXX.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze