Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-71/05
Data
2005.09.09



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
pracownik
prawo jazdy
przychód
wydatek


Pytanie podatnika

Pytanie podatnika
Czy poniesione przez spółkę jako pracodawcę koszty kursu prawa jazdy, będą dla pracownika przychodem ze stosunku pracy korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, ze stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 9.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych równowartości kursu prawa jazdy sfinansowanego przez pracodawcę swoim pracownikom, jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 15.06.2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 5.09.2005 r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zamierza zorganizować i sfinansować kurs prawa jazdy kategorii C i E niektórym swoim pracownikom. Chodzi tu o pracowników magazynowych, którym pracodawca powierzy dodatkowe obowiązki, do wykonania których takie prawo jazdy jest niezbędne. W sytuacji, gdy jest wysyłany duży transport towaru (TIR) na daleką odległość, oprócz kierowcy jedzie również magazynier. Pracownik ten miałby obowiązek zastąpić kierowcę w czasie gdy ten będzie zmęczony lub przekroczy limit czasu kierowania pojazdem. Ponadto Spółka zamierza osoby te, po zdobyciu przez nie odpowiedniego doświadczenia w kierowaniu pojazdami ciężarowymi, zatrudnić na stanowisku kierowców. Pracownicy ci obecnie posiadają prawo jazdy kategorii A.

Pytanie spółki brzmi: Czy poniesione przez spółkę jako pracodawcę koszty kursu prawa jazdy, będą dla pracownika przychodem ze stosunku pracy korzystającym ze zwolnienia , o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powyższego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.

Z powyższego przepisu wynika, że zwolniona jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami. Aktem normującym zasady podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103, poz. 472). Przepisy rozporządzenia stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych rozumie się kształcenie w szkołach dla dorosłych i szkołach wyższych oraz kształcenie, dokształcanie, a także doskonalenie w formach pozaszkolnych. Zgodnie z § 8 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia podstawowymi formami kształcenia, dokształcania, a także doskonalenia w formach pozaszkolnych są: studia podyplomowe, kursy, seminaria.

W świetle § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych na podstawie skierowania zakładu pracy przysługuje, o ile umowa zawarta między nim i zakładem nie stanowi inaczej, zwrot kosztów uczestnictwa, w tym zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu.Zwolnienie z opodatkowania będzie miało zastosowanie, jeżeli pracownik będzie podnosił kwalifikacje zawodowe na podstawie skierowania zakładu pracy, a pracodawca będzie zwracał koszty uczestnictwa. W treści art. 21 ust. 1 pkt 90 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i wykształceniu ogólnym pracownika. Według Małego Słownika Języka Polskiego Nowe Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2000 – zawód to zajęcie, w którym ktoś się wyspecjalizował i które wykonuje, czerpiąc środki utrzymania. W przedmiotowej sprawie można mówić o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracownika pod warunkiem, że nabyte uprawnienia zostaną wykorzystane tylko w pracy zawodowej i będą ściśle związane z wykonywanym przez pracownika zajęciem.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze