Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1261/11/CJS
z 16 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1261/11/CJS
Data
2012.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
nabycie
nieruchomości
podatek
spadek


Istota interpretacji
Skutki podatkowe sprzedaży udziałów nabytych w spadku w 2007r. i w 2009r. w lokalu mieszkalnym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2011r. (data wpływu do tut. Biura 17 listopada 2011r.), uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży na podstawie tzw. ulgi meldunkowej udziału w lokalu mieszkalnym nabytego w spadku po matce – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży na podstawie tzw. ulgi meldunkowej udziału w lokalu mieszkalnym nabytego w spadku po matce.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 16 stycznia 2012r. Znak: IBPB II/2/415-1261/11/CJS wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 26 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest emerytką i do ubiegłego roku z podatku dochodowego rozliczał ją ZUS, ponieważ nie miała żadnych odliczeń. W 2009r. nabyła spadek po rodzicach. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży spadku musiała rozliczyć. Biuro podatkowe poinformowało wnioskodawczynię, że ma na to czas 2 lata, dlatego też wnioskodawczyni nie złożyła zeznań podatkowych w terminie do 30 kwietnia. Wnioskodawczyni zbierała faktury wydatkowane na remont domu w przekonaniu, że może składać wszystko w ciągu całego roku.

W dniu 23 maja 2011r. wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym PIT-36, PIT-39, VZM-1, ulgę meldunkową. Okazało się, że wszystko złożone zostało po terminie i z tego tytułu wnioskodawczyni nie przysługuje ulga meldunkowa, więc musi zapłacić podatek.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że matka wnioskodawczyni zmarła w dniu 28 września 2007r., natomiast ojciec zmarł w dniu 17 lutego 2009r.

W skład spadku po rodzicach wnioskodawczyni wchodziło mieszkanie własnościowe.

Na mocy postanowienia Sądu z 2009r. spadkobiercami po matce zostali: ojciec wnioskodawczyni w 4/16 części do całości spadku, wnioskodawczyni oraz trzej bracia – każde po 3/16 części w stosunku do całego spadku.

Natomiast na mocy postanowienia z 2009r. spadkobiercami po ojcu zostali: wnioskodawczyni oraz trzej bracia – każde po 1/4 części w stosunku do całego spadku.

Wnioskodawczyni ponadto wskazała, że jej rodzice byli współwłaścicielami ww. lokalu mieszkalnego i nie pozostawili testamentu ani też nie podzielili mieszkania za życia. Mieszkanie decyzją Sądu zostało podzielone w sposób powyżej opisany. Nie nastąpił dział spadku ani zniesienie współwłasności.

Tak więc przedmiotem sprzedaży było mieszkanie należące do rodziców, które wnioskodawczyni wraz z braćmi otrzymała sądownie. Mieszkanie to zostało sprzedane przez pośrednika na wniosek brata w dniu 02 marca 2010r.

W zbywanym lokalu wnioskodawczyni była zameldowana w okresie od 15 lutego 1955r. do dnia 02 lutego 1978r.

Środki jakie wnioskodawczyni uzyskała ze sprzedaży zostały przez nią przeznaczone na remont budynku mieszkalnego, w którym mieszka, czyli na własne cele mieszkaniowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy oświadczenie o możliwości skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej i PIT-39 złożone po terminie spowoduje, że wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do skorzystania z ulgi...

Zdaniem wnioskodawczyni, w świetle zaistniałej sytuacji powinna skorzystać z ulgi meldunkowej po zmarłej matce. Stanowisko przeciwne wnioskodawczyni uważa za niesprawiedliwe, gdyż oświadczenie dotyczące ulgi meldunkowej złożyła tylko 23 dni po terminie i nie było to działanie celowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości (udziałów w nieruchomości). W przypadku nabycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości w drodze spadku pięcioletni termin, o którym mowa powyżej winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło otwarcie spadku czyli śmierć spadkodawcy.

I tak zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staję się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego). Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy, wtedy bowiem następuje nabycie spadku.

Zgodnie z art. 1035 ustawy Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że matka wnioskodawczyni zmarła w dniu 28 września 2007r. W spadku po matce wnioskodawczyni nabyła udział wynoszący 3/16 w masie spadkowej. Po śmierci ojca spadkobiercy sprzedali mieszkanie, którego współwłaścicielami byli rodzice, nie przeprowadzając działu spadku ani zniesienia współwłasności.

Odnosząc zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, że skoro lokal mieszkalny był współwłasnością rodziców wnioskodawczyni, to masę spadkowa po zmarłej matce stanowił udział #189; w tym lokalu. Zgodnie bowiem z art. 501 ustawy z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.) w razie ustania wspólności, udziały małżonków są równe. Wspólność majątkowa ustaje zaś m. in. na skutek ustania małżeństwa, co ma miejsce w przypadku śmierci jednego z małżonków.

Powyższe oznacza, że wnioskodawczyni udziały w mieszkaniu nabyła w następujący sposób:

  • w spadku po matce w 2007r. udział 3/16 w masie spadkowej po matce, którą stanowił udział 1/2 w mieszkaniu czyli 3/16 x 1/2 = 3/32 w całym lokalu mieszkalnym,
  • w spadku po ojcu w 2008r. udział 1/4 w masie spadkowej po ojcu, którą stanowił przypadający na niego w majątku wspólnym udział 1/2 w lokalu mieszkalnym oraz nabyty w spadku po żonie udział 1/4 w masie spadkowej po niej, czyli 1/4 x1/2 = 1/8 w całym lokalu mieszkalnym. Łącznie masę spadkową po ojcu stanowił zatem udział 5/8 (1/2+1/8). Wnioskodawczyni nabyła zatem po ojcu udział 1/4 w masie spadkowej po nim czyli 5/32 (1/4x5/8) w całym lokalu mieszkalnym.

Analizując zatem skutki podatkowe sprzedaży w 2010r. ww. udziałów jakie wnioskodawczyni nabyła w przedmiotowym lokalu mieszkalnym należy stwierdzić, że przychód odpowiadający udziałowi nabytemu w 2007r. w drodze spadku po matce podlega opodatkowaniu według przepisów obowiązujących na dzień 31 grudnia 2008r., a przychód odpowiadający udziałowi nabytemu w 2009r. w drodze spadku po ojcu podlega opodatkowaniu według przepisów obowiązujących od 01 stycznia 2009r.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009r.

Natomiast do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. (art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 06 listopada 2008r.).

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Jeżeli jednak tego rodzaju koszty wnioskodawczyni poniosła, to odliczyć od podlegającego opodatkowaniu przychodu będzie mogła jedynie tę część jaka przypada na przychód uzyskany ze zbycia udziału nabytego w spadku po matce w 2007r.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Nadto, zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy. Jak wynika z art. 30e ust. 4 ustawy podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podatek ten należy wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy w którym nastąpiło zbycie nieruchomości (PIT-36).

W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód wyliczony jako różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia a kosztami uzyskania przychodu.

Jednakże zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. przewidują w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu osiągniętego z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

– jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 tej ustawy).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 01 stycznia 2007r. do 31 grudnia 2008r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r., nie ma zastosowania.

W związku z powyższym przedmiotowe zwolnienie uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przypadku uzyskania tego rodzaju przychodu w 2010r. najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2011r.

Ze stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w przedmiotowym lokalu mieszkalnym była zameldowana w okresie od dnia 15 lutego 1955r. do dnia 02 lutego 1978r., jednakże ww. oświadczenie o możliwości skorzystania ze zwolnienia wnioskodawczyni złożyła w dniu 23 maja 2011r. tj. po ustawowym terminie.

Termin określony do złożenia ww. oświadczenia jest terminem prawa materialnego, który jest nieprzekraczalny i nie podlega przywróceniu. Oznacza to, że jeśli podatnik nie złoży w wymaganym terminie oświadczenia o tym, że spełnia warunki uprawniające go do skorzystania z ulgi meldunkowej lub też oświadczenie to zostanie złożone po upływie ustawowego terminu do jego złożenia, to samo zameldowanie w zbywanym lokalu na pobyt stały w okresie dłuższym niż 12 miesięcy, nie daje mu prawa do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wymóg złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia jest bowiem obok zameldowania na pobyt stały w sprzedawanym lokalu przez okres 12 miesięcy, warunkiem koniecznym do zastosowania omawianego zwolnienia.

Warunek ten wynika wprost z przepisu art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącego zwolnień przedmiotowych, przez co stał się on nieodłącznym elementem regulacji dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia przychodu ze sprzedaży od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W tej materii przepisy nie przewidują żadnych wyjątków. Brak tego oświadczenia złożonego w czasie określonym ustawą jest równoznaczny z brakiem prawa do zwolnienia. To oznacza, że bez znaczenia jest z jakiego powodu oświadczenie nie zostało złożone w ustawowym terminie – czy było to działanie zawinione przez podatnika, czy też nie, celowe lub przypadkowe, czy przekroczenie terminu nastąpiło o 23 dni, czy może tylko o 1 dzień – uchybienie terminowi pozbawia prawa do skorzystania z ulgi meldunkowej nawet pomimo spełnienia przesłanki zameldowania na pobyt stały.

Mając zatem na uwadze przytoczone wyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż przychód jaki wnioskodawczyni uzyskała z odpłatnego zbycia w 2010r. udziału nabytego w spadku po matce a więc 3/32 z całej ceny sprzedaży mieszkania wynikającej z aktu notarialnego sprzedaży nie może korzystać z ww. zwolnienia bowiem jak sama wnioskodawczyni wskazała we wniosku, przedmiotowe oświadczenie zostało złożone 23 dni po ustawowym terminie. Tym samym nie zostały spełnione łącznie dwie przesłanki uprawniające do zwolnienia przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przypadającego na udział jaki wnioskodawczyni nabyła w spadku po matce. Aby skorzystać z ulgi meldunkowej wnioskodawczyni oprócz warunku zameldowania powinna była również złożyć w ustawowym terminie oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Wyjaśnić przy tym należy, że każda ulga podatkowa jest odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania. Dlatego o prawie do ulgi decyduje ustawodawca, określając warunki skorzystania ze zwolnienia. O prawie do ulgi nie decyduje Organ podatkowy w interpretacji indywidualnej. Jeżeli podatnik nie spełnia ustawowych przesłanek do skorzystania z ulgi, to nie istnieje możliwość, ażeby prawo do skorzystania ze zwolnienia zostało mu przyznane w drodze interpretacji indywidualnej.

Natomiast przypadający na wnioskodawczynię przychód ze sprzedaży udziału nabytego w spadku po ojcu w 2009r. a więc 5/32 z całej ceny sprzedaży mieszkania wynikającej z aktu notarialnego sprzedaży będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009r., z uwagi na datę nabycia udziału (po 01 stycznia 2009r.). Ta kwestia nie była jednak przedmiotem zapytania.

Reasumując stwierdzić należy, że przychód odpowiadający udziałowi nabytemu w 2007r. w drodze spadku po matce stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, bowiem aby skorzystać z ulgi meldunkowej wnioskodawczyni powinna oprócz wymaganego okresu 12 miesięcznego zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu mieszkalnym złożyć również w ustawowym terminie oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia. Skoro ww. oświadczenie wnioskodawczyni złożyła po terminie, to brak jest podstaw prawnych do uznania, że przychód, jaki uzyskała ze sprzedaży ww. udziału w lokalu mieszkalnym będzie zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. Ponadto wskazać należy, iż na prawo do skorzystania z ww. zwolnienia nie ma wpływu fakt złożenia po terminie przez wnioskodawczynię PIT-36, PIT-39, wpływ ma brak spełnienia wszystkich warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj