Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-484/11/HK
z 12 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-484/11/HK
Data
2012.03.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
lokal mieszkalny
nieruchomości
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
przeniesienie prawa własności
umowa sprzedaży


Istota interpretacji
Czy przy zakupie nowego mieszkania (za otrzymane od kopalni odszkodowanie, związane ze szkodami górniczymi w poprzednim mieszkaniu) Wnioskodawczyni będzie - na podstawie art. 2 pkt l lit. j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - zwolniona z opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 251 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura – 02 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 lutego i 06 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 23 lutego 2012 r. znak: IBPB II/1/436-484/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. Uzupełnienie wniosku wpłynęło w dniu 29 lutego 2012 r. (uiszczenie opłaty) i w dniu 06 marca 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielką mieszkania w dzielnicy, w której wskutek wydobycia węgla, budynki mieszkalne zostały znacznie uszkodzone (spękania, odkształcenia ścian nośnych, przesunięcia nadproży i stropów względem pionowych elementów konstrukcyjnych).

Wymienione uszkodzenia spowodowały konieczność wyprowadzki z powyższego, obecnie zamieszkiwanego przez Wnioskodawczynię lokalu. Jako właścicielce mieszkania, Wnioskodawczyni zostanie wypłacone przez Kopalnię odszkodowanie, za które zamierza kupić nowe mieszkanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy - w związku z zaistniałą sytuacją - przy zakupie nowego mieszkania Wnioskodawczyni będzie zwolniona z opodatkowania, na podstawie art. 2 pkt l lit. j) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawczyni - w związku z zaistniałą koniecznością opuszczenia lokalu mieszkalnego (ze względu na szkody górnicze, niemożliwe do naprawienia) oraz koniecznością zakupu nowego mieszkania - przy zakupie nowego lokalu może skorzystać ze zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawczyni powołując się na treść art. 2 pkt 1 lit. j) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych stwierdza, iż – w opinii Wnioskodawczyni - w przedstawionej sytuacji odbudowa polega na zakupie nowego mieszkania za otrzymane od kopalni odszkodowanie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży w myśl ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy). Zgodnie z art 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, o czym stanowi art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stawka podatku od umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego wynosi 2%.

Jednocześnie w świetle art. 2 ust. 1 lit. j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.

Ustawa z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. Nr 84, poz. 906 ze zm.) określa w art. 1 szczególne zasady:

  1. odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi, wiatru, osunięcia ziemi lub działania innego żywiołu,
  2. zagospodarowania terenów oraz zasady i tryb nabywania nieruchomości w celu realizacji miejscowych planów odbudowy, w związku z osunięciem ziemi
    - na obszarze i w okresie określonych w trybie, o którym mowa w art. 2.

Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy Prezes Rady Ministrów na podstawie danych przekazywanych przez właściwych wojewodów, uwzględniając rodzaj żywiołu oraz skutki przez niego wyrządzone, na okres nie dłuższy niż 24 miesiące, określa, w drodze rozporządzenia, gminy lub miejscowości, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych, a także szczególne zasady zagospodarowania terenów oraz zasady i tryb nabywania nieruchomości, w związku z osunięciem ziemi.

W myśl natomiast art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu, ilekroć w ustawie jest mowa o odbudowie - należy przez to rozumieć odtworzenie obiektu budowlanego w całości lub w części:

  1. o wymiarach obiektu zniszczonego lub uszkodzonego - w dotychczasowym miejscu,
  2. o wymiarach obiektu zniszczonego lub uszkodzonego albo o innych wymiarach - na terenie tej samej gminy w innym miejscu wskazanym w miejscowym planie odbudowy, miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
  • przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest właścicielką mieszkania w dzielnicy, w której wskutek wydobycia węgla, budynki mieszkalne zostały znacznie uszkodzone. Uszkodzenia te spowodowały konieczność wyprowadzki z powyższego, obecnie zamieszkiwanego przez Wnioskodawczynię lokalu. Jako właścicielce mieszkania, Wnioskodawczyni zostanie wypłacone przez Kopalnię odszkodowanie, za które zamierza kupić nowe mieszkanie.

Przenosząc powołane przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie miała miejsca odbudowa czy remont zniszczonego mieszkania – Wnioskodawczyni nabędzie bowiem nowy lokal mieszkalny. Czynności tej, tj. zakupu nie można – wbrew twierdzeniom Wnioskodawczyni – utożsamiać z odbudową.

Jednocześnie wskazać należy, iż uszkodzenia (spękania, odkształcenia ścian nośnych, przesunięcia nadproży i stropów względem pionowych elementów konstrukcyjnych) zostały spowodowane działaniem Kopalni (która w związku z tym faktem wypłaci stosowne odszkodowanie), a nie działaniem żywiołu, to oznacza, że postanowienia ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu w ogóle nie mają tutaj zastosowania.

Katalog wyłączeń, zawarty w art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że wyłączeniu z opodatkowania podlegają jedynie czynności enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 2 cyt. ustawy jest niedozwolona. Zgodnie bowiem z zasadą, przyjętą w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak i w doktrynie prawa podatkowego, wszelkie ulgi, zwolnienia bądź wyłączenia podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tak więc przepisy regulujące prawo do preferencji w postaci wyłączenia z opodatkowania winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Wskazany przez Wnioskodawczynię art. 2 ust. 1 lit. j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wyłącza z opodatkowania jedynie czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.

Jednocześnie przepis ten, jak również żaden inny przepis ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie wymienia – jako podlegającej wyłączeniu z opodatkowania – czynności zakupu nowego mieszkania, za otrzymane odszkodowanie związane ze szkodami górniczymi spowodowanymi działaniem Kopalni, co, w świetle wyżej cyt. zasady równości i powszechności opodatkowania, wyklucza możliwość wyłączenia z opodatkowania ww. czynności cywilnoprawnej.

Wobec powyższego zakup lokalu mieszkalnego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj