RO/443/131/2005
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/443/131/2005
Data
2005.10.12
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
gra losowa
stawki podatku
wynagrodzenie prowizyjne
zwolnienia podmiotowe
Pytanie podatnika
Czy przysługuje nam zwolnienie z tytułu świadczonych usług dla Totalizatora Sportowego, czy też usługi te z dniem 1 czerwca 2005 r. podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% ?
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. wniosku złożonym przez Spółkę dnia 26.07.2005 r., w oparciu o umowę agencyjną z Totalizatorem Sportowym świadczy ona usługę pośrednictwa w zakresie usług dotyczących prowadzenia gier liczbowych i zawierania zakładów wzajemnych, przyjmowanie zakładów, wypłaty wygranych itp. W przedstawionym wniosku Spółka pyta: "Czy przysługuje nam zwolnienie z tytułu świadczonych usług dla Totalizatora Sportowego, czy też usługi te z dniem 1 czerwca 2005 r. podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% ?" Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Spółki, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 6 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U., Nr 54, poz. 535 ze zmianami), przepisów ustawy nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie, którą jest ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ww ustawy grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin, czyli gry liczbowe, w których wygraną uzyskuje się poprzez prawidłowe wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników. Zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne, polegające na odgadywaniu m.in. wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek. Wyłączenie działalności w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczy jednak wyłącznie podmiotów prowadzących takie gry i zakłady, czyli w tym przypadku - Totalizatora Sportowego. Należy podkreślić, iż nie jest działalnością w zakresie gier, sprzedaż kuponów z zakładami przez podatnika prowadzącego kolekturę, czy inne punkty sprzedaży, które funkcjonują w oparciu o umowę pośrednictwa i otrzymują wynagrodzenie prowizyjne. Wynagrodzenie takie podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej 22%, ponieważ jest to czynność wynikająca z umowy agencyjnej, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze. Ze zwolnienia z podatku od towarów i usług mogą korzystać jedynie usługi, które są świadczone przez podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie kryterium zwolnienia stanowi wysokość osiągniętych obrotów. Zgodnie ze stanowiskiem spółki, usługi prowadzenia kolektury Totolotka, wg PKWiU należą do grupowania 92.71.10-00 "Usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów", a te sklasyfikowane są w dziale 92 "Usługi związane z rekreacją i sportem". Powyższa klasyfikacja zdaniem podatnika, pozwalała na korzystanie ze zwolnienia z podatku na podstawie pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, który to załącznik jest wykazem usług zwolnionych od podatku. Powyższy stan prawny zmienił się od dnia 1 czerwca 2005 r. Z tym dniem wprowadzono zastrzeżenie (modyfikując zakres dotychczasowego zastrzeżenia odnoszącego się tylko do usług związanych ze sportem), że usługi związane z rekreacją są wówczas zwolnione z opodatkowania, jeżeli wykonywane są przez podmioty, które nie maja na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Takiego charakteru nie mają z pewnością usługi "rekreacyjne" świadczone przez pośredników w grach i zakładach wzajemnych. Działalność taka prowadzona jest bowiem przede wszystkim w celu osiągnięcia dochodu i nie jest on przeznaczany na poprawę świadczonych usług. W aktualnym stanie prawnym, ograniczono zwolnienie podatkowe dla usług rekreacyjnych wyłącznie do podmiotów wykonujących taką działalność jako organizacje o charakterze non-profit. Oznacza to, iż od 1 czerwca 2005 r. usługi w zakresie pośrednictwa w organizowaniu gier i zakładów wzajemnych, wyłączone są ze zwolnienia przedmiotowego. Podlegają one zatem opodatkowaniu według stawki 22%. |