Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/174/115/2005/GW
z 21 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/174/115/2005/GW
Data
2005.07.21



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
promocja
reklama
reprezentacja
usługi marketingowe


Pytanie podatnika
Czy Spółka na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r jest zobowiązany opodatkowywać podatkiem od towarów i usług towary – materiały promocyjne, w tym prezenty, gadżety przekazywane przez przedstawicieli Spółki podczas spotkań z osobami, do których kierowana jest reklama produktów farmaceutycznych oraz innymi osobami, które biorą udział w obrocie tymi produktami w ramach wykonywania usługi marketingowej zleconej przez podmiot zagraniczny ?


POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 04.05.2005r (data wpływu do tut. urzędu), uzupełnionego pismem z dnia 26.06.2005r żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 7 ust. 1, 2 i 3, art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: W celu stymulowania wzrostu sprzedaży do podmiotów zajmujących się dystrybucją i sprzedażą produktów farmaceutycznych firmy X na terenie RP oraz monitorowania tego rynku, Spółka X aktem notarialnym z dnia 21.01.2004 roku powołała do życia firmę Y. z siedzibą w Polsce, w którym objęła 100 % kapitału. Przedmiotem działalności Spółki Yw Polsce jest między innymi świadczenie usług w zakresie -przetwarzanie danych- PKD 72.30,- tworzenie i rozwój baz danych, przechowywanie danych-72.40 PKD,- badanie rynku i opinii publicznej- PKD 74.13 ,- reklama leków i artykułów medycznych -PKD 74.40 Z,oraz pozostała działalność komercyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana. (w załączeniu wyciąg Krajowego Rejestru Sądowego).

Jednocześnie stosownie do przedmiotu działalności prowadzonej przez Y w Polsce Spotka X GmbH podpisała umowę na prowadzenie działań mających na celu promocję oraz reklamę produktów wyrobów farmaceutycznych oraz działań zmierzających do rozpowszechniania informacji w środowisku farmaceutów, lekarzy, w zakresie leczenie chorób, których leczenie może odbywać się lekami lub wyrobami farmaceutycznymi firmy X GmbH. Mając na uwadze powyższe oraz załączoną dokumentację można stwierdzić, że przedmiotem usługi świadczonej w ramach umowy są:1.analizy rynkowe2.opracowywanie strategii promocyjnych do produktów,3.przygotowywanie i zakup materiałów promocyjnych,4.przygotowywanie promocyjne prowadzenia kampanii promocyjnych,5.prowadzenie spotkań informacyjno-promocyjno -szkoleniowych przez przedstawicielimedycznych,6.opracowywanie i prowadzenie kampanii bezpośredniego marketingu7.monitorowanie realizacji strategii marketingowych i merytoryczne wsparcie reprezentantów medycznych8.analizy rynkowe dla potencjalnych produktów,9.raportowanie i informowanie Zleceniodawcy -X GmbH o stopniu realizacjiposzczególnych kampanii reklamowo-promocyjnych, oraz o planowanych działaniach wtym zakresie,10.planowanie i koordynowanie udziału firmy lub osób delegowanych w kongresach isympozjach krajowych i zagranicznych, podczas których prowadzona jest promocjaproduktów i wyrobów farmaceutycznych,

Realizacja usługi w zakresie reklamy i promocji produktów Zleceniodawcy odbywa się w oparciu o zarówno własnych pracowników-przedstawicieli, jak również inne firmy reklamowe np. w zakresie zakupu i produkcji materiałów: ulotek, folderów, gadżetów z logo i nazwą produktu będącego przedmiotem reklamowym (kopia w załączeniu). W tym miejscu Spółka nadmienia, że w przypadku gdy przedmiotem reklamy są produkty farmaceutyczne - leki, działania Zleceniobiorcy reguluje umowa jak również, a może przede wszystkim prawo farmaceutyczne. Dlatego też, w tym celu firma zatrudnia osoby posiadające dużą wiedzę medyczną i przygotowanie zawodowe, które w ramach swoich zadań wykonują czynności w ramach:.l. reklamy bezpośrednio skierowana do lekarzy:rozdawnictwo materiałów promocyjnych: ulotek, folderów, gadżetów opatrzonych logoleku,

spotkania informacyjno-promocyjne w szpitalach, przychodniach, hotelach, restauracjach lub innych miejsca, podczas których przekazywana jest informacja o produktach Zleceniodawcy,- zapraszanie i sponsorowanie kongresów i sympozjów dla lekarzy w trakcie którychpromowane są produkty Zleceniodawcy,sponsorowanie publikacji i czasopism przekazywanych lekarzom, w których prowadzona jest reklama produktów objętych zleceniem,2. reklamy pośredniej:-prowadzenie sondaży i rozmów o produktach z osobami odpowiedzialnymi za obrót produktami farmaceutycznymi w Polsce np. przedstawicielami hurtowni, -ogłoszenia w czasopismach specjalistycznych,3. reklamy ogólnej;- zwiększanie świadomości w zakresie objawów i chorób leczonych lekami Zleceniodawcy, Działania te stanowią główny przedmiot działalności Spółki i źródło pozyskiwania przychodu. Wysokość przychodu-wynagrodzenia dla Spółki jest uzależnione od wysokości ponoszonych wydatków w okresach miesięcznych i od akceptacji tych wydatków przez Zleceniodawcę.Reasumując, Spółka z o.o. jest podmiotem którego celem i zadaniem jest prowadzenie działań reklamowych i promocyjnych leków, a w konsekwencji zwiększenie zainteresowania i zapotrzebowania na produkty firmy GmbH w Polsce.

Pytanie Wnioskodawcy: Czy Spółka na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r jest zobowiązany opodatkowywać podatkiem od towarów i usług towary – materiały promocyjne, w tym prezenty, gadżety przekazywane przez przedstawicieli Spółki podczas spotkań z osobami, do których kierowana jest reklama produktów farmaceutycznych oraz innymi osobami, które biorą udział w obrocie tymi produktami w ramach wykonywania usługi marketingowej zleconej przez podmiot zagraniczny Gmbh.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie towarów dla osób trzecich w ramach wykonania usługi, zgodnie z art.7 ust.l, 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług nie spełnia definicji dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem należnym (VAT), ( według stanu prawnego do dnia 31.05.2005 roku) Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi promocyjne i reklamowe na rzecz innych podmiotów. W ramach takiej usługi Spółka przekazuje klientom bez wynagrodzenia drobne upominki, ulotki i produkty spożywcze. Uważamy, że czynność ta nie podlega opodatkowaniu. Ponadto stwierdzamy, że wartość ww. materiałów wchodzi do podstawy naliczania wynagrodzenia za świadczone usługi. Zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt. l, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wtym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielnii ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członkówstowarzyszenia;2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowiznyjeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotępodatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.Z uwagi na powyższe w opisanym we wniosku przypadku nie zostaje wypełniona hipoteza cytowanego przepisu art. 7 ust 2, ponieważ Sp. z o.o. otrzymuje wynagrodzenie za przekazane towary w ramach wykonywanej usługi reklamowej. Nie ma przy tym znaczenia, że dokonującym zapłaty nie jest bezpośredni odbiorca towaru, lecz zleceniodawca usługi, w ramach której to przekazanie następuje. Sama czynność przekazania towaru wykonana w ramach świadczonej usługi nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów .

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym: Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) nie posługuje się pojęciem "reprezentacji lub reklamy" i to zarównow odniesieniu do dostawy towarów jak i świadczenia usług w tym zakresie. Przepisy tej ustawy odnoszą się natomiast w swej treści do przekazywania przez podatnika prezentów. Przekazywanie przez podatnika prezentów w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa nie może być rozpatrywane inaczej jak działania związane z reklamą i reprezentacją. Zgodnie z art. 7 tej Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w/w ustawy. Z uwagi na powiązanie, z dniem wejścia Polski do Unii Europejskiej, polskiej ustawy o podatku od towarów i usług z zapisami VI Dyrektywy VAT można posłużyć się przy rozpatrywaniu przedstawionego zapytania pojęciem „usług reklamowych” prezentowanym przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Między innymi w orzeczeniach C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską, Trybunał stwierdził, że pojęcie usług reklamowych należy rozumieć w sposób szeroki. „Pojęcie usług reklamowych obejmuje wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług, w celu zwiększenia ich sprzedaży.” Co więcej, zdaniem Trybunału usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy – w ramach kampanii reklamowej – towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi – rozpatrywane odrębnie – nie zawierałyby treści reklamowych. Reasumując Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowegow Radomiu stwierdza, iż przekazanie przez Podatnika materiałów promocyjnych, w tym prezentów, gażetów, służących świadczeniu usługi reklamowo – promocyjnej stanowi część składową świadczonej usługi. Podatnik w świetle przedstawionego stanu faktycznego, opodatkowuje przekazanie tych towarów jako element składowy wartości usługi, co znajduje potwierdzenie w kalkulacji ceny usługi. Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie przewidujezasady dwukrotnego opodatkowania tego samego produktu. Jednocześnie, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje że przepis art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) został zmieniony ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) która w tym zakresie weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005r. Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.ustawy, przekazanie prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie jest bezpośrednio związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie jest traktowane jako dostawa towarów. Przekazanie natomiast towarów nie będących prezentami o małej wartości na cele "reprezentacji lub reklamy" w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. 2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj