Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
PD3.1-415-15/05
z 14 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD3.1-415-15/05
Data
2005.07.14
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama
Pytanie podatnika
Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć w całości koszty związane z wydrukowaniem na zamówienie folderów “Turnusy Rehabilitacyjne” i przesłaniem ich pocztą do różnych poradni i ośrodków zajmujących się rehabilitacją osób niepełnosprawnych na terenie kraju.
POSTANOWIENIE Na podstawie: art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pani … reprezentującej Pana … zam. … z dnia 5 maja 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznaję za prawidłowe stanowisko Podatnika, iż do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć w całości koszty związane z wydrukowaniem na zamówienie folderów “Turnusy Rehabilitacyjne” i przesłaniem ich pocztą do różnych poradni i ośrodków zajmujących się rehabilitacją osób niepełnosprawnych na terenie kraju. UZASADNIENIE Z treści złożonego w dniu 5 maja 2005 r. wniosku wynika, że działalność gospodarcza prowadzona w ramach Centrum Wspierania Inicjatyw Prozdrowotnych ..., polega m. innymi na pozyskiwaniu klientów na wczasy i turnusy rehabilitacyjne osób niepełnosprawnych. Pełnomocnik stwierdza, że koszty związane z wydrukowaniem na zamówienie folderów “Turnusy Rehabilitacyjne” opatrzonych nazwą, adresem i telefonem firmy i przesłaniem ich pocztą do różnych poradni i ośrodków zajmujących się rehabilitacją osób niepełnosprawnych na terenie kraju w całości stanowią koszty uzyskania przychodów. Tut. organ podatkowy rozstrzygając powyższą kwestię wziął pod uwagę co następuje. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Ponieważ ustawodawca nie zdefiniował pojęcia “reklama prowadzona publicznie w inny sposób” należy posłużyć się wykładnią językową. Reklama nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna i ogólna. O publicznym charakterze reklamy można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, jest skierowane do anonimowego odbiorcy. Natomiast foldery reklamowe kierowane do wymienionych z nazw firm, a więc do ograniczonego kręgu odbiorców należy traktować jako reklamę niepubliczną. Przyjąć zatem należy, że jeżeli reklama skierowana jest do konkretnego (zindywidualizowanego) adresata, to wydatki na jej rzecz podlegają limitowaniu (0,25% przychodu). W przedstawionym stanie faktycznym niezbędne wydaje się określenie charakteru wydawanego folderu, czy jest to materiał reklamowy, czy też tylko informacyjny... Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowanie produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do skorzystania z usługi). Od strony przedmiotowej można rozróżniać: reklamę towaru, reklamę usługi, reklamę marki. Natomiast informacja zgodnie ze Słownikiem języka polskiego to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty na których można oprzeć określony stan rzeczy. Jej funkcją jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (usług, firmy), tak jak się one faktycznie, rzeczywiście w istocie swojej mają. Informacja w przeciwieństwie do reklamy jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenie czegoś lub kogoś. Ulotkę (folder) podającą ceny usług oraz adresy w których można z tych usług skorzystać za oferowaną cenę uznać należy za ulotkę informacyjną. Jeżeli zawiera ona jednak elementy wartościujące (oceniające) zachęcające do zakupu tych usług będzie miała charakter reklamowy. Zatem folder nie zawierający elementów wartościujących będzie spełniał rolę informacji usługowej. Tym samym wydatki związane z jego wydrukiem i kosztami przesyłki można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W przeciwnym razie wydanie folderu będzie podlegało ograniczeniu wynikającym z powołanego na wstępie przepisu. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji. Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pełnomocnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. W myśl art. 14b § 1 i § 2 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.