Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrołęce
US 15 PO-II-415/31/05/KD
z 13 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US 15 PO-II-415/31/05/KD
Data
2005.07.13
Autor
Urząd Skarbowy w Ostrołęce
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
podatek dochodowy od osób fizycznych
zwolnienie
Pytanie podatnika
czy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego ekwiwalent wypłacony pracownikowi przez pracodawcę za pranie odzieży roboczej ?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art.216 § 1, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa / tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.06.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym p o s t a n a w i a uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego ekwiwalentów za pranie odzieży roboczej jako prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Apteka w Ostrołęce w dniu 16 czerwca 2005 roku zwróciła się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego ekwiwalentów za pranie odzieży roboczej. Z przedmiotowego wniosku wynika: 1. Stan faktyczny Apteka w Ostrołęce wypłaca swoim pracownikom ekwiwalent za pranie odzieży roboczej (ochronnej).W związku z nowelizacją art.21 ust.1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2005r. wnioskodawca zwraca się z zapytaniem o interpretację powyższego artykułu. 2. Zapytanie Czy należy potrącić podatek dochodowy od wypłaconego pracownikowi ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej( ochronnej) ... 3. Stanowisko wnioskodawcy W ocenie wnioskodawcy ekwiwalent za pranie odzieży roboczej jest nadal zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym i nie należy zaliczać go do przychodu pracownika, ponieważ obowiązek stosowania odzieży roboczej wynika z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, a pracodawca nie jest w stanie zapewnić prania. 4. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe. Stosownie do postanowień art.12 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz.U.z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn.zm. ), za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku dochodowego. Na podstawie art.21 ust. 1 pkt 11 ustawy, w brzmieniu obowiązującym począwszy od 1 stycznia 2005 roku , wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Zagadnienia dotyczące dostarczania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, a także związanych z tym wypłat ekwiwalentów pieniężnych reguluje rozdział IX ustawy z dnia 26 czerwca 1974r.- Kodeks pracy (Dz.U. z 1998r. nr 21, poz. 94 z późn.zm.) – środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze. Zgodnie z art.2377 § 1 powołanej ustawy, pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach: 1. jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu, 2. ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy. Stosownie natomiast do postanowień art. 2377 § 2 ustawy – pracodawca może ustalić stanowiska, na których dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Natomiast pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z § 2, pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny na podstawie art.2377§ 4. Ponadto na podstawie art.2379 § 2 ustawy – Kodeks pracy, pracodawca jest obowiązany zapewnić, aby stosowane środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe, oraz zapewnić odpowiednio ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie. Jeżeli pracodawca nie może zapewnić prania odzieży roboczej, czynności te mogą być wykonane przez pracownika, pod warunkiem wypłacania przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego w wysokości kosztów poniesionych przez pracownika ( § 3 ). Z treści powołanych przepisów wynika, iż zarówno dostarczenie pracownikowi środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia, jak również ich konserwacja, pranie, naprawa, odpylanie i odkażanie jest obowiązkiem pracodawcy. Jeżeli pracodawca dopuszcza używanie przez pracowników, za ich zgodą własnej odzieży, wówczas dokonuje wypłaty ekwiwalentu pieniężnego w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny. Również w przypadku, kiedy pracodawca nie może zapewnić prania , czynności te powierza pracownikowi, któremu jest zobowiązany do wypłaty ekwiwalentu pieniężnego w wysokości poniesionych kosztów. W rozpatrywanej sprawie wypłata ekwiwalentu pieniężnego za pranie odzieży roboczej podlega zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 21 ust.1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na względzie stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego ekwiwalentów za pranie odzieży roboczej jest prawidłowe. Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce informuje, że interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika ,wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.