Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-55/12-2/AK
z 12 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-55/12-2/AK
Data
2012.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagrody
obowiązek płatnika
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zakres możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.



Wniosek ORD-IN 550 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2012 r. (data wpływu 23.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.01.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

G . (dalej „G.”, „Bank”) jest bankiem uniwersalnym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy Prawo bankowe, w ramach której oferuje dla szerokiego kręgu odbiorców różnego rodzaju usługi finansowe - w tym różnego rodzaju produkty dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (takie jak rachunki rozliczeniowe, rachunki oszczędnościowe, kredyty, pożyczki, depozyty, lokaty itp.). W ramach prowadzonej działalności - zgodnie ze standardami obowiązującymi na rynku podmiotów świadczących usługi finansowe - Bank podejmuje różnego rodzaju działania, mające na celu uatrakcyjnienie sprzedaży swoich produktów w celu utrzymania dotychczasowych a także pozyskania nowych klientów w tym akcje promocyjne, działania marketingowe, sprzedaż premiową, itp. W najbliższym czasie Bank zamierza zorganizować taką akcję promocyjną polegająca na wprowadzeniu do oferty nowego produktu wraz ze zorganizowaniem akcji promocyjnej - sprzedaży premiowej na zasadach opisanych poniżej.

Akcja promocyjna, ma dotyczyć produktu, którym jest prowadzenie rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (dalej „rachunek R. Promo”).

Istota sprzedaży premiowej polegać będzie na tym, że każdy Klient, który w czasie trwania akcji promocyjnej założy Rachunek R. Promo na ściśle określonych w regulaminie sprzedaży premiowej zasadach tj:

  • Rachunek będzie prowadzony bezpłatnie a równocześnie środki pieniężne znajdujące się na rachunku nie będą oprocentowane lub też oprocentowanie zostanie ustalone na minimalnym poziomie,
  • Regulamin będzie zakładał, iż aby wziąć udział w akcji promocyjnej Klient będzie zobowiązany do utrzymywania salda na rachunku powyżej określonego wartościowo limitu, przy czym możliwe są tutaj różnego rodzaju indywidualne rozwiązania tj. (1) ustalenie limitu dla średniego salda środków pieniężnych utrzymywanych na rachunku; (2) utrzymywanie salda powyżej limitu przez określoną liczbę dni w trakcie trwania akcji promocyjnej, (3) utrzymanie salda powyżej limitu na określony dzień w trakcie trwania akcji promocyjnej itp.
  • Każdemu klientowi, który w czasie trwania akcji promocyjnej założy Rachunek R. Promo i wypełni wszystkie warunki opisane w regulaminie przyznana zostanie możliwość zakupu karty przedpłaconej typu p-paid na promocyjnych warunkach tj. np za symboliczną złotówkę bądź za równowartość kosztów jakie Bank ponosi za nabycie danej karty i wprowadzeniem jej do obiegu np. kilkadziesiąt złotych, która to karta, zostanie zasilona jednorazowo kwotą np. 10 tysięcy zł,
  • Regulamin akcji promocyjnej będzie również zakładał, iż wypłata środków skutkująca saldem poniżej kwoty minimalnej określonej promocją w okresie ustalonym promocją (np. 1 rok) skutkować będzie karą w postaci pobrania prowizji określonej kwotowo lub procentowo od całej kwoty minimalnej.

Bank składając przedmiotowy wniosek ma na celu ustalenie, czy w świetle zwolnienia z podatku określonego w art. 21.1.68 ustawy PDOF nagrody uzyskiwane przez klientów w ramach sprzedaży premiowej będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie a tym samym czy Bank nie będzie musiał wykonywać obowiązku płatnika od tych nagród.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nagrody uzyskiwane przez klientów w ramach organizowanej przez Bank akcji promocyjnej - sprzedaży premiowej - będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21.1.68 ustawy PDOF a tym samym czy Bank nie będzie musiał wykonywać obowiązku płatnika podatku od tych nagród (według regulacji art. 41.4 ustawy PDOF) w odniesieniu do następujących sytuacji

  1. Czy spełnione zostaną warunki do zwolnienia dla nagród uzyskiwanych przez klientów w ramach sprzedaży premiowej na podstawie art. 21.1.68 ustawy PDOF w sytuacji, gdy nagrodą jest uzyskanie przez Klienta uprawnienia do zakupu na preferencyjnych warunkach innego rodzaju usługi - produktu bankowego (w tym przypadku karty przedpłaconej p-paid za kilkadziesiąt złotych a nawet za złotówkę)...
    Innymi słowy czy zachodzą warunki sprzedaży premiowej w sytuacji, gdy istota akcji promocyjnej sprowadza się do połączenia dwóch produktów, z których jeden jest sprzedawany przez Bank na normalnych zasadach - ale nabycie tego produktu wiąże się z uzyskaniem nagrody w postaci prawa do nabycia drugiego produktu na preferencyjnych zasadach...

  2. Czy wszystkie nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej w tym samym czasie będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego - w sytuacji, gdy w tym samym czasie Klient zawrze więcej niż jedną umowę Rachunku R. Promo o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych jest zgodne z przesłankami zastosowania zwolnienia od podatku dla nagród, o którym mowa w art. 21.1.68 ustawy PDOF...

  3. Czy nagrodami w ramach sprzedaży premiowej mogą być nagrody pieniężne, karty p-paid a także środki pieniężne o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych według kryteriów zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego dla nagród, o których mowa w art. 21.1.68 ustawy PDOF...

  4. Czy nie stanowi naruszenia warunków do zwolnienia dla nagród uzyskiwanych przez klientów w ramach sprzedaży premiowej na podstawie art. 21.1.68 ustawy PDOF sytuacja, gdy wprawdzie nagroda zostanie wydana Klientowi ale równocześnie regulamin sprzedaży premiowej ustanawiać będzie możliwość nałożenia przez Bank kary umownej, w sytuacji gdyby Klient w trakcie trwania usługi - prowadzenia Rachunku R. Promo - przestał wypełniać kryteria określone w regulaminie obowiązującym dla tego produktu...

Zdaniem Wnioskodawcy: nagrody uzyskiwane przez klientów w ramach organizowanej przez Bank akcji promocyjnej - sprzedaży premiowej będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21.1.68 ustawy PDOF a tym samym czy Bank nie będzie musiał wykonywać obowiązku płatnika podatku od tych nagród w następujących sytuacjach:

Ad. 1. warunki do zwolnienia dla nagród uzyskiwanych przez klientów w ramach sprzedaży premiowej na podstawie art. 21.1.68 ustawy PDOF są spełnione również w sytuacji, gdy nagrodą jest uzyskanie przez Klienta uprawnienia do zakupu na preferencyjnych warunkach innego rodzaju usługi - produktu bankowego {w tym przypadku karty przedpłaconej p-paid za kilkadziesiąt złotych a nawet za złotówkę);

Ad. 2. każda jednorazowa nagroda uzyskana w ramach sprzedaży premiowej o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych - objęta jest zwolnieniem od podatku. Bez znaczenia jest okoliczność, iż w tym samym czasie Klient zawrze więcej niż jedną umowę rachunku w ramach sprzedaży premiowej;

Ad. 3. nagrodami w ramach sprzedaży premiowej mogą być nagrody rzeczowe, karty p-paid a także środki pieniężne o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza 760 złotych i nagrody te podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego dla nagród, o którym mowa w art. 21.1.68 ustawy PDOF;

Ad. 4. nie stanowi naruszenia warunków do zwolnienia dla nagród uzyskiwanych przez klientów w ramach sprzedaży premiowej na podstawie art. 21.1.68 ustawy PDOF sytuacja, gdy wprawdzie nagroda zostanie wydana Klientowi ale równocześnie regulamin sprzedaży premiowej ustanawiać będzie możliwość nałożenia przez Bank kary umownej, w sytuacji gdyby Klient w trakcie trwania usługi - prowadzenia Rachunku R. Promo - przestał wypełniać kryteria określone w regulaminie obowiązującym dla tego produktu, co oznacza równocześnie, iż w żadnym z w/w przypadku nie będą zachodziły okoliczności, w których Bank będzie wykonywał funkcję płatnika podatku.

Pojęcie „sprzedaż premiowa” nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę ani w ustawie PDOF, ani w innych aktach prawnych. Definicja sprzedaży premiowej funkcjonuje natomiast w utrwalonej już praktyce podatkowej. Zgodnie z powszechnie akceptowanym rozumieniem, „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedawcę premii kupującemu. Otrzymanie premii jest gwarantowane (uprawnionym do otrzymania nagrody powinien być każdy, kto bierze udział w akcji, tj. dokona zakupu premiowanych towarów lub usług) i następuje po spełnieniu warunków wskazanych przez sprzedawcę.

Takie rozumienie pojęcia „sprzedaży premiowej” zostało wielokrotnie potwierdzone w orzeczeniach sądów administracyjnych np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. II FSK 369/03 oraz w uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2007 r., sygn. II FPS 5/06N, w której wskazano: „Powyższe pojęcie (sprzedaż premiowa - przyp. Wnioskodawcy) składa się z dwóch wyrazów i oznacza sprzedaż, z którą związane jest przyznawanie nagród. „Sprzedaż” jest pojęciem cywilistycznym i oznacza odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę, natomiast określenie „premia” oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną.”

W związku z powyższym można wskazać następujący zestaw cech odróżniających sprzedaż premiową od innych akcji promocyjnych:

  • sprzedaż premiowa ma na celu uatrakcyjnienie zakupu określonych towarów/usług, lub zachętę do dalszej współpracy,
  • nagrody są wydawane nieodpłatnie po spełnieniu pewnych - z góry określonych przez sprzedawcę - warunków, najczęściej poprzez zakup promocyjnego towaru lub skorzystania z objętej promocją usługi,
  • nagroda przysługuje każdej osobie, która dokona zakupu premiowanych towarów lub też usług (jej przyznanie nie jest wynikiem przypadku-jak przy grze losowej, ani rywalizacji-jak w przypadku konkursu),
  • warunki przyznawania nagród, adresaci akcji promocyjnej oraz zasady organizacji sprzedaży premiowej określone są w regulaminie.

Nie budzi sporów dopuszczalność organizacji sprzedaży premiowej zarówno w odniesieniu do sprzedaży towarów, jak i sprzedaży usług.

(przykładowo : interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 maja 2011 r, nr ILPB1/415-139/11-4/IM, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 października 2010 r.).

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego opisanego przez Bank w przedmiotowym wniosku należy wskazać, że:

  • celem prowadzonych przez Bank akcji promocyjnych będzie sprzedaż premiowa jako forma promowania usług świadczonych przez Bank, produktów bankowych, marki G. prowadzona w celu utrzymania dotychczasowych i pozyskania nowych klientów,
  • warunkiem uzyskania nagrody będzie skorzystanie z oferty objętej akcją promocyjną Banku tj. zawarcie z Bankiem na warunkach określonych w regulaminie sprzedaży premiowej umowy na prowadzenie Rachunku R. Promo, przy czym w tym samym czasie Klient będzie mógł założyć wiele takich rachunków objętych sprzedażą premiową - i dla każdego założonego na warunkach określonych w regulaminie sprzedaży premiowej Klient uzyska prawo do nagrody,
  • każdy z Klientów, który założy Rachunek R. Promo objęty sprzedażą premiową uzyska prawo do nagrody, przy czym same nagrody będą zróżnicowane w zależności od wartości środków utrzymywanych ponad limit na rachunku i czasu w jakim Klient zobowiąże się utrzymywać środki na rachunku ponad wymagany limit,
  • zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej nagrodami będzie możliwość nabycia przez Klienta karty p-paid na preferencyjnych zasadach tj. albo za symboliczną złotówkę albo za koszt wytworzenia karty i wprowadzenia jej do obiegu (maksymalnie kilkadziesiąt złotych) z równoczesnym prawem do korzystania ze środków na karcie p-paid w wysokości 10.000 złotych,
  • Klient uzyskuje prawo do nagrody w momencie zakupu produktu promowanego - ale ponieważ regulamin tego produktu zakłada, iż Klient będzie utrzymywał saldo na Rachunku R. Promo powyżej limitu przez czas trwania promocji – Bank wprowadza możliwość zastosowania kary umownej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT nagrody związane ze sprzedażą premiową korzystają ze zwolnienia z podatku, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Oznacza to, że w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody przyznanej przez Bank w ramach danej Promocji nie przekroczy 760 zł, Bank nie będzie zobowiązany do poboru podatku od tej nagrody. Wobec braku pojęcia „sprzedaży premiowej” ustalenie zasad stosowania zwolnienia z art. 21.1.68 ustawy PDOF w zakresie, w jakim przepis ten zwalnia z podatku nagrody uzyskane w związku ze sprzedażą premiową, należy dokonywać w oparciu o wykładnię językową (słowną, dosłowną, gramatyczną) z wykorzystaniem dorobku orzecznictwa sądów administracyjnych, interpretacji wydawanych przez Ministra Finansów oraz dorobku doktryny.

Wykładnia językowa prowadzi do wniosku, iż nie istnieją żadne przesłanki ustanowione w przepisach ustawy PDOF - w szczególności w art. 21.1.68 ustawy zarówno dla częstotliwości przyznawania nagród, kumulacji wielu nagród w tym samym czasie, zróżnicowania rodzaju nagród oraz ustanowienia różnego rodzaju nagród w tym świadczeń rzeczowych, kart p-paidowych oraz środków pieniężnych jak również przypadków, gdy nagrodą w ramach sprzedaży premiowej jest prawo do nabycia innego produktu bankowego za symboliczną złotówkę bądź po kosztach wytworzenia.

Jedynym istotnym ograniczeniem wynikającym wprost z przepisów ustawy PDOF dla zwolnienia od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową jest okoliczność, iż zwolnienie nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności - a taki przypadek nie będzie miał miejsca w akcji promocyjnej organizowanej przez Bank.

Nagrodą w sprzedaży premiowej może być - co do zasady - każdy rodzaj świadczenia, w tym zarówno świadczenie rzeczowe, usługa, jak i świadczenie pieniężne. Wynika to wprost z przepisów ustawy PDOF - art . 41.7 ustawy stanowi bowiem, że jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30.1.2 ustawy PDOF nie są pieniądze, podatnik jest zobowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody).

Należy przy tym zaznaczyć, iż przepis art. 41.7 jest uzupełnieniem regulacji art. 41.4 ustawy PDOF, który to przepis nakłada obowiązek płatnika dla świadczeń wynikających z przyznanych nagród.

Innymi słowy - skoro ustawodawca expressis verbis przewiduje przekazywanie nagród pod inną postacią niż środki pieniężne, to potwierdza tym samym wprost możliwość przyznawania nagród w ramach sprzedaży premiowej zarówno w postaci środków pieniężnych jak również towarów i usług, w tym innych usług Banku na preferencyjnych warunkach np. wydanie karty p-paid za 1 złoty bądź za koszt wytworzenia karty.

Prawidłowość opisanego wyżej sposobu interpretacji potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 14 lipca 2010 r., IPPB2/415-292/10-4/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 27 lipca 2011 r., nr ITPB2/415- 448/11/IB oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 5 października 2010 r., nr IPPB4/415-567/10-2/SP.

Mając na uwadze powyższe interpretacje organów podatkowych oraz przedstawioną wykładnię przepisów ustawy PDOF w ocenie Banku nie stoi w sprzeczności z warunkami do zwolnienia dla nagród uzyskiwanych przez klientów w ramach sprzedaży premiowej na podstawie art. 21.1.68 ustawy PDOF sytuacja, gdy nagrodą jest uzyskanie przez Klienta uprawnienia do zakupu na preferencyjnych warunkach innego rodzaju usługi - produktu bankowego (w tym przypadku karty przedpłaconej p-paid) za złotówkę bądź za kilkadziesiąt złotych (z prawem do wykorzystania środków na karcie) jak również sytuacja, gdy nagroda zostanie wydana Klientowi ale równocześnie regulamin sprzedaży premiowej ustanawiać będzie możliwość nałożenia przez Bank kary umownej, w sytuacji gdyby Klient w trakcie trwania usługi - prowadzenia Rachunku R. Promo - przestał wypełniać kryteria określone w regulaminie obowiązującym dla tego produktu.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody pieniężnej przyznanej przez Bank w ramach sprzedaży premiowej klientowi będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nie przekroczy 760 zł, wówczas nagroda ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 21.1.68 ustawy PDOF dla wszystkich przypadków objętych zapytaniem Banku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli przepisy art. 24 – 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z treści zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika zasada powszechności przedmiotowej opodatkowania podatkiem dochodowym wszystkich dochodów.

Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Spośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, ustawodawca wymienił tzw. „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym.

Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

  1. nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  2. jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  3. sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz 93 ze zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest bankiem uniwersalnym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy Prawo bankowe, w ramach której oferuje dla szerokiego kręgu odbiorców różnego rodzaju usługi finansowe - w tym różnego rodzaju produkty dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (takie jak rachunki rozliczeniowe, rachunki oszczędnościowe, kredyty, pożyczki, depozyty, lokaty itp.). W ramach prowadzonej działalności - zgodnie ze standardami obowiązującymi na rynku podmiotów świadczących usługi finansowe - Bank podejmuje różnego rodzaju działania, mające na celu uatrakcyjnienie sprzedaży swoich produktów w celu utrzymania dotychczasowych a także pozyskania nowych klientów w tym akcje promocyjne, działania marketingowe, sprzedaż premiową, itp. W najbliższym czasie Bank zamierza zorganizować taką akcję promocyjną polegająca na wprowadzeniu do oferty nowego produktu wraz ze zorganizowaniem akcji promocyjnej - sprzedaży premiowej na zasadach opisanych poniżej.

Akcja promocyjna, ma dotyczyć produktu, którym jest prowadzenie rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (dalej „rachunek R. Promo”).

Istota sprzedaży premiowej polegać będzie na tym, że każdy Klient, który w czasie trwania akcji promocyjnej założy Rachunek R. Promo na ściśle określonych w regulaminie sprzedaży premiowej zasadach tj:

  • Rachunek będzie prowadzony bezpłatnie a równocześnie środki pieniężne znajdujące się na rachunku nie będą oprocentowane lub też oprocentowanie zostanie ustalone na minimalnym poziomie,
  • Regulamin będzie zakładał, iż aby wziąć udział w akcji promocyjnej Klient będzie zobowiązany do utrzymywania salda na rachunku powyżej określonego wartościowo limitu, przy czym możliwe są tutaj różnego rodzaju indywidualne rozwiązania tj. (1) ustalenie limitu dla średniego salda środków pieniężnych utrzymywanych na rachunku; (2) utrzymywanie salda powyżej limitu przez określoną liczbę dni w trakcie trwania akcji promocyjnej, (3) utrzymanie salda powyżej limitu na określony dzień w trakcie trwania akcji promocyjnej itp.
  • Każdemu klientowi, który w czasie trwania akcji promocyjnej założy Rachunek R. Promo i wypełni wszystkie warunki opisane w regulaminie przyznana zostanie możliwość zakupu karty przedpłaconej typu p-paid na promocyjnych warunkach tj. np za symboliczną złotówkę bądź za równowartość kosztów jakie Bank ponosi za nabycie danej karty i wprowadzeniem jej do obiegu np. kilkadziesiąt złotych, która to karta, zostanie zasilona jednorazowo kwotą np. 10 tysięcy zł,
  • Regulamin akcji promocyjnej będzie również zakładał, iż wypłata środków skutkująca saldem poniżej kwoty minimalnej określonej promocją w okresie ustalonym promocją (np. 1. rok) skutkować będzie karą w postaci pobrania prowizji określonej kwotowo lub procentowo od całej kwoty minimalnej.

W tym miejscu należy wskazać, iż art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. Nr 140 poz. 939 ze zm.) określa czynności do jakich świadczenia zobowiązany jest bank a czynnościami tymi są:

  1. przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,
  2. prowadzenie innych rachunków bankowych,
  3. udzielanie kredytów,
  4. udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw,
  5. emitowanie bankowych papierów wartościowych,
  6. przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych,
    6a) wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego,
  7. wykonywanie innych czynności przewidzianych wyłącznie dla banku w odrębnych ustawach.

Rachunek bankowy, w tym ROR, to zapis stanu należności między dwoma podmiotami, z których jeden jest bankiem.

Umowa rachunku bankowego ma charakter cywilnoprawny, zasady dotyczące jej zawierania regulują kodeks cywilny i prawo bankowe.

W umowie rachunku bank zobowiązuje się do przechowywania środków pieniężnych posiadacza i do dokonywania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych.

Bank zobowiązany jest do realizacji dyspozycji płatniczych zleconych przez posiadacza rachunku bez zbędnej zwłoki.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż czynność prowadzenia rachunku oszczędnościowo – rozliczeniowego nie prowadzi w istocie do zawarcia umowy sprzedaży, lecz do świadczenia usług. W związku z tym przedmiotowe świadczenie jako niezwiązane ze sprzedażą nie może być uznane za sprzedaż premiową.

Ponadto nie można uznać za nagrodę, uprawnienia uzyskanego przez klienta banku do zakupu na preferencyjnych warunkach innego rodzaju usługi - produktu bankowego (w tym przypadku karty przedpłaconej p-paid za kilkadziesiąt złotych a nawet za złotówkę).

Tym samym 7planowana akcja promocyjna nie stanowi sprzedaży premiowej.

Wobec tego bezprzedmiotowe staje się rozpatrywanie zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do opisanych przez Wnioskodawcę sytuacji i zadanych pytań.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych sprawy podatnika osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami tak sądów jak innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj