Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USPDI-415/14/2005
Data
2005.08.04



Autor
Urząd Skarbowy w Chorzowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dofinansowanie
Fundusz Pracy
koszty uzyskania przychodów
urząd pracy
wyposażenie
zatrudnienie osoby bezrobotnej


Pytanie podatnika
czy dotacja ze środków Funduszu Pracy przyznana podatniczce przez Powiatowy Urząd Pracy na refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych przez Urząd Pracy bezrobotnych oraz zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wydatków pokrytych z wyżej wymienionych środków zalicza się w koszty uzyskania przychodów


Pismem z dnia 20.06.2005 r. (data wpływu 21.06.2005 r.) uzupełnionym w dniu 30.06.2005 r. (data wpływu 01.07.2005 r.) Pani X prowadząca działalność gospodarczą - zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych przez Urząd Pracy bezrobotnych oraz zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków pokrytych z wyżej wymienionych środków związanych z zakupami towarów i wynagrodzeniem pracowników zatrudnionych z listy Urzędu Pracy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymała Pani w 2005 roku ze środków Funduszu Pracy refundację wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych przez Urząd Pracy bezrobotnych.Refundacja została przyznana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chorzowie zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Wobec powyższego podatniczka zwróciła się w piśmie z dnia 20.06.2005r. z zapytaniem czy przyznana refundacja podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz czy wydatki pokryte z wyżej wymienionych środków na zakup towarów i wynagrodzenia pracowników zatrudnionych z listy Urzędu Pracy stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem podatniczki refundacja kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych przez Urząd Pracy bezrobotnych nie powinna zostać ujęta w pozostałych przychodach i nie powinien być odprowadzony od niej podatek dochodowy od osób fizycznych, natomiast wydatek na zakup towaru jak i na wynagrodzenia pracowników nie powinien zostać ujęty w kosztach uzyskania przychodu.

Stosownie do § 1 przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2005 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 70 poz. 630) w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) zarządzono zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b i c rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków z Funduszu Gospodarki i Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz. U. Nr 196, poz. 2018, stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis (Dz.Urz. WE L 10 z dnia 13.01.2001 r.) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.

W świetle powyższego refundacja pracodawcy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego ujęta w § 1 lit a Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracynie jest objęta zaniechaniem poboru podatku dochodowego do osób fizycznych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2005 r.

Zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 z późń. zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Treść wyżej wymienionego przepisu wskazuje, że otrzymane przysporzenie w postaci refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, natomiast środki otrzymane na zakup środków trwałych (w tym przypadku związanych z utworzeniem miejsca pracy nie stanowią źródła przychodu pod warunkiem spełnienia kryteriów związanych z uznaniem za środek trwały i dokonaniem w związku z tym odpisów amortyzacyjnych.

Odpisów tych dokonuje się gdy wartość środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500,00 zł., przewidywany okres używania jest dłuższy niż rok i wykorzystywany przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W zakresie ponoszenia wydatków na zakupy towarów handlowych, wyposażenia, wynagrodzenie pracowników, realizowanych z otrzymanych środków na refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych przez Urząd Pracy tutejszy organ stoi na stanowisku, że wydatki te będą stanowić koszty uzyskania przychodu, jeżeli będą wypełniać przesłanki zawarte w definicji kosztów uzyskania przychodów, określonej w art. 22 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z powyższego uregulowania, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wymaga łącznego spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że wydatek;- musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu, - nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 ustawy wyżej wymienionej o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem wydatki sfinansowane otrzymaną z Funduszu Pracy refundacją kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego będą stanowić koszty uzyskania przychodu.

W oparciu o wyżej cytowany stan faktyczny i prawny, stwierdza się, że stanowisko podatniczki jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art.14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b§1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiążę natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w X (adres korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek zamiejscowy w Y) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze