Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP5/423-30/05
Data
2005.07.19



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy: czy sfianasowanie zakupu komputerów, wózków widłowych oraz kosztu wprowadzenia nowoczesnej sieci komputerowej ze środków ZFRON jest zgodne z przepisami rozporządzenia RM z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 98, poz. 989)


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 10.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.06.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa w zakresie wydatkowania środków z Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W złożonym wniosku z dnia 10.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Podatnik wniósł o rozstrzygnięcie, czy sfinansowanie zakupu komputerów, wózków widłowych oraz kosztu wprowadzenia nowoczesnej sieci komputerowej ze środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest zgodne z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 98, poz. 989).

Ustosunkowując się do złożonego wniosku Naczelnik Małopolskiego Urzędu stwierdza co następuje:
Prowadzący zakład pracy chronionej - zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o rehabilitacji - tworzą zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON), zasilany między innymi środkami pochodzącymi z zwolnienia z podatku dochodowego, dotacjami, subwencjami oraz darowiznami. ZFRON jest funduszem własnym specjalnego przeznaczenia, pozostającym do dyspozycji zakładu pracy chronionej. Fundusz ten - w myśl przepisów ustawy o rehabilitacji - przeznacza się na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych, zgodnie z zakładowym regulaminem wykorzystania tych środków.
Przekazanie środków publicznych do dyspozycji ZPCHR nie przesądza o tym, że środki będące w dyspozycji Zakładu stanowią pomoc publiczną. O tym zakwalifikowaniu decyduje sposób ich wydatkowania.
Natomiast przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej (Dz. U. Nr 98, poz. 989) określają warunki udzielania pomocy de minimis przedsiębiorcom prowadzącym zakłady pracy chronionej, z których wynika że ww. wydatki nie więcej jednak niż 75% zwolnień, o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy, stanowią pomoc de minimis.
Zgromadzone na Zakładowym Funduszu środki winny być przeznaczone na finansowanie wydatków określonych w § 4 ww. rozporządzenia tj. m.in. na przygotowanie stanowisk pracy, w szczególności na:
a) zakup i modernizację maszyn i urządzeń do indywidualnych potrzeb wynikających z psychofizycznych możliwości osób niepełnosprawnych,
b) roboty budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego dotyczące obiektów budowlanych zakładu pracy chronionej, związane z poprawą warunków pracy i rehabilitacji - realizowane zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii,
c) wyposażenie i dostosowanie pomieszczeń zakładu pracy chronionej stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności pracowników,
d) finansowanie części kosztów wprowadzania nowoczesnych technologii i prototypowych wzorów oraz programów organizacyjnych proporcjonalnie do liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
Spółka przedstawiła, że zakupione komputery, wózki widłowe przeznaczyła na wyposażenie stanowisk pracy osobom niepełnosprawnym. Wydatek na nowoczesną sieć komputerową rozliczyła proporcjonalnie do liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Powyższa inwestycja w ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego spełnia kryterium mieszczące się w regulacji przepisami § 4 powołanego rozporządzenia.
W przypadku wystąpienia z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o udzielenie pomocy de minimis przez ZPCHR, organ podatkowy każdorazowo dokona sprawdzenia czy wykorzystana pomoc ma charakter pomocy de minimis w odniesieniu do tej części pomocy, której źródłem jest zakładowy fundusz rehabilitacji; przekazanie zaliczek na ten fundusz (ZPCHR winień złożyć stosowne oświadczenie).

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia. Powyższa interpretacja:
– dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
– nie jest wiążąca dla podmiotu, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze