Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto
ZPA/443-67/2005
z 22 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZPA/443-67/2005
Data
2005.08.22
Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dostawa
okulary
stawka preferencyjna podatku
Pytanie podatnika
Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe - Miasto informuje, że powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Dnia 20 lipca 2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek spółki cywilnej w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podmiot prowadzi działalność gospodarczą w zakresie optyki okularowej. W ramach tej działalności wykonuje badania wzroku, okulary korekcyjne na zlecenie klientów (szkła + oprawa) - na podstawie recepty lekarskiej lub wykonanych badań okulistycznych (wykonanych przez lekarza okulistę). Ponadto podatnik zajmuje się także sprzedażą soczewek i innych artykułów optyczno-okulistycznych. Spółka jest zgłoszona do rejestru wytwórcy wyrobu medycznego. Wnioskodawca przedstawiając swoje stanowisko odwołuje się do ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 93, poz. 896) o wyrobach medycznych do art. 3 ust. 1 pkt 17, zgodnie z którym wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany u ludzi m.in. w celu diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia chorób, urazów lub upośledzeń. Jego zdaniem okulary korekcyjne pełnią funkcję wyrobów medycznych (ich zadaniem jest poprawa wzroku, są wykonywane na zamówienie, tzn. zgodnie z pisemną instrukcją wskazującą właściwości i zastosowanie, sporządzoną przez lekarza lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe oraz na ich odpowiedzialność, przeznaczone są do używania przez określonego pacjenta). Powyższe, zdaniem podatnika uzasadnia zastosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7 % - < na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), załącznik nr 3, poz. 106 >. Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Spółki zawarte w przedmiotowym wniosku i stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT bez względu na symbol PKWiU wymieniono wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika. Powyższa ustawa nie definiuje pojęcia wyrobu medycznego, oznacza to że organ podatkowy działający na podstawie przepisów prawa nie jest uprawnionym do kwalifikowania danego wyrobu jako wyrób medyczny i z tego względu nie zajmuje stanowiska w tym zakresie. Zatem, wyłączne zaliczenie okularów korekcyjnych do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych ( Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm. ), dopuszczonych do obrotu na terytorium kraju, upoważnia podatnika w przypadku dokonania ich dostawy do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%. Mając na uwadze powyższy stan prawny i faktyczny orzeczono jak w sentencji. Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe - Miasto informuje, że powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dacie wydania niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.