Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubartowie
PP/443-8/05
z 8 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-8/05
Data
2005.08.08
Autor
Urząd Skarbowy w Lubartowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
adaptacja
budynek
odliczenie podatku od towarów i usług
szkoły
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy Gmina realizując inwestycję polegającą na przebudowie i adaptacji budynku szkoły podstawowej na wiejski ośrodek kultury w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską Sektorowego Programu Operacyjnego będzie miała prawo do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) informuję, że stanowisko Gminy zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29.06.2005 r. Urząd Gminy zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 08.07.2005 r. a następnie w dniu 08.08.2005 r. Urząd Gminy zwrócił się z zapytaniem czy Gmina realizując inwestycję polegającą na przebudowie i adaptacji budynku szkoły podstawowej na wiejski ośrodek kultury w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich 2004 - 2006 " będzie miała prawo do odliczenia lub zwrotu podatku VAT. Przedstawiono następujący stan faktyczny:
Urząd Gminy prezentuje stanowisko, że przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi, gdyż nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Gmina nie będzie mogła odliczyć sobie podatku VAT. Stanowisko takie jest słuszne, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług tylko w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu a przyniesione wydatki nie będą miały związku z przychodami Gminy. Gmina nie będzie więc miała prawa do obniżenia podatku należnego bądź zwrotu różnicy podatku, nie może również zaliczyć podatku VAT, który nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na budowę. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 wyżej cytowanej ustawy interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stosownie do art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w L. w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.