PD.423-51/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-51/05
Data
2005.06.21
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
druk
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna
usługi kolportażu
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika Czy druk gazetek informacyjno- reklamowych oraz ich kolportaż można zaliczyć do kosztów uzyskania przychdów w całości, czy tylko w wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodu uzyskanego w roku podatkowym?
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 z poźn zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na druk oraz kolportaż gazetek informacyjno- reklamowych jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 30.03.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 31.03.2005r.) Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Spółka prosi o wyjaśnienie czy druk gazetek informacyjno-reklamowych oraz ich kolportaż można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w całości, czy tylko w wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodu uzyskanego w roku podatkowym. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółka prowadzi działalność polegającą na sprzedaży detalicznej towarów handlowych ( przede wszystkim mebli) pod konkretne zamówienia klientów, w salonach prowadzonych na terenie całego kraju. Druk oraz kolportaż gazetek są podstawową formą reklamy sprzedawanych przez jednostkę produktów. Wydatki na gazetki oraz ich kolportaż stanowią bardzo istotną pozycję w kosztach Spółki. Podatnik zauważa, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wydatki przeznaczone na reklamę prowadzoną w sposób publiczny stanowią koszty uzyskania przychodu w całości. Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 kosztami uzyskania przychodu są poniesione wydatki na reklamę w wysokości nieprzekraczajacej 0,25% przychodu uzyskanego w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Prowadzona przez Spółkę reklama gazetowa polega na druku gazetek i ich kolportażu na terenie miast i okolic tych miast, w których znajdują się sklepy prowadzone przez podatnika. Miesięcznie roznoszonych jest około 1,3 mln. sztuk gazetek. Gazetki kierowane są do anonimowego i bliżej nieoznaczonego odbiorcy, na określonym obszarze (dzielnicy) danego miasta, tak aby trafiły one do każdego domu czy mieszkania, w celu zapoznania się z treścią reklamy, jak największego kręgu potencjalnych klientów. Zdaniem podatnika jest to reklama publiczna. Jej koszty można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów w całości, ponieważ reklama kierowana jest w sposób anonimowy do bliżej nieoznaczonego adresata, ma ona nieokreślony i powszechny zasięg w sensie lokalnym (dane miasto i okolice) a także zasięg krajowy, ponieważ Spółka posiada salony na terenie całego kraju i wszystkie są reklamowane w ten sam sposób. Oceniając stanowisko podatnika przestawione w sprawie stwierdzam co następuje: Zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych art. 16 ust. 1. Z powołanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) wynika pewne ograniczenie w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę. Wydatki te mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów do wysokości nieprzekraczającej 0,25% wartości przychodów. Limit ten nie dotyczy wydatków na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Tak więc dla celów podatku dochodowego od osób prawnych rozróżnia się reklamę publiczną i niepubliczną. Według orzecznictwa o charakterze reklamy decyduje jej adresat. Reklama publiczna adresowana jest do anonimowego kręgu odbiorców. Jest dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy i powszechny charakter. Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że reklama Spółki w postaci gazetek informacyjno- reklamowych kierowana jest w sposób anonimowy i losowy do bliżej nieoznaczonego adresata, a więc ma charakter reklamy publicznej. W związku z tym na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki poniesione na ten cel podlegają w całości zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. |