PD.423-59/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-59/05
Data
2005.08.05
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
łączenie
przedsiębiorstwo państwowe
Pytanie podatnika
Pytanie podatmika czy postępowanie podatnika jest właściwe czy też do deklaracji należało z przychodów i kosztów wyłączyć te osiągnięte przez Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego za okres 11 m-cy.
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego jest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 05.05.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.05.2005r. wniosek uzupełniony w dniu 16.06.2005r.) PP zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego: W dniu 01.12.2004r. Zarządzeniem Wojewody X nastąpiło połączenie PP i Przedsiębiorstwa Przemysłu Drzewnego. PP przejęła Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego. Z dniem połączenia działalność PPD ustała, zostało ono wykreślone z KRS oraz REGON. Przedsiębiorstwa połączyły się sumując poszczególne pozycje odpowiednich aktywów i pasywów oraz sumując odpowiednie przychody i koszty połączonych przedsiębiorstw według stanu na dzień połączenia.Na dzień zakończenia działalności tj. na 30.11.2004 Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego złożyło deklarację CIT -8 oraz WZP-R za 11 miesięcy.Składając deklaracje roczną CIT -8 oraz WZP-1R PP ujął w niej przychody i koszty za 12 m-cy zarówno PPD jak i PP. Pytanie podatnika: czy postępowanie podatnika jest właściwe czy też do deklaracji należało z przychodów i kosztów wyłączyć te osiągnięte przez Przedsiębiorstwo Przemysłu Drzewnego za okres 11 m-cy. Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje: Art. 8 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. nr 54 poz. 654 z późn zm) przewiduje możliwość zamknięcia przez podatnika ksiąg rachunkowych ( sporządzenia bilansu ) na inny dzień niż koniec roku podatkowego. Obowiązek zamknięcia ksiąg podatkowych przed upływem roku podatkowego uregulowany został w art. 12 ust 2 ustawy z dnia 29.09.1994r. o rachunkowości (Dz.U. nr 121 poz.591 z późn. zm.). W przypadku połączenia dwóch podmiotów przez przejęcie –obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych tym samym wcześniejsze zakończenie roku podatkowego dotyczy spółki przejmowanej. W odniesieniu podmiotu przejmowanego podstawą opodatkowania będą przychody i koszty powstałe do czasu zamknięcia ksiąg rachunkowych. Zamkniecie ksiąg jest spowodowane koniecznością urealnienia stanu aktywów i pasywów na dzień przejęcia jednostki oraz zagwarantowania stosownych danych do rozliczenia się z podatków przez jednostkę (kończącą działalność w dotychczasowej formie prawnej i organizacyjnej). Z przedstawionego przez jednostkę stanu faktycznego wynika, że w podmiocie przejętym zostały zamknięte księgi podatkowe i złożono zeznanie CIT-8 i WZP-1R. Z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych proces połączenia przez przejecie zostaje definitywnie zakończony dopiero w momencie wykreślenia z rejestru przedsiębiorstwa przejmowanego. Oznacza to, że do tego mementu jest ono odrębnym podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych rozliczającym się samodzielnie. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. |