PD.423-73/05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.423-73/05
Data
2005.08.10
Autor
Lubelski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
bon towarowy
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika Czy emeryci i renciści korzystają ze zwolnienia w podatku z racji otrzymanych talonów i innych świadczeń do kwoty nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280,00 zł.
P O S T A N O W I E NI E Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 22.06.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 23.06.2005r. ( wpływ do urzędu) spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółka wydaje pracownikom oraz emerytom i rencistom bony towarowe w całości sfinansowane ze środków ZFŚS. Zdaniem wnioskodawcy bony towarowe przekazywane pracownikom na podstawie art.21 ust.1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz.176 z późn. zm.) są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych i firma jako pracodawca pobiera od wartości przekazanych pracownikom bonów , zaliczki na podatek dochodowy w miesiącu ich przekazania. Natomiast przekazanie bonów towarowych emerytom i rencistom, zdaniem Spółki wolne jest od podatku dochodowego do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. ( podstawa prawna art.21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W/w przepis mówi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. W związku z powyższym płatnik pyta: Czy emeryci i renciści korzystają ze zwolnienia w podatku z racji otrzymanych talonów i innych świadczeń do kwoty nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280,00 zł. Omawiając stanowisko płatnika stwierdzam, co następuje: Do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy art.12 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r.Nr 14, poz. 176 ze zm. ) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności : wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W obowiązującym stanie prawnym regulacja art.21 ust.1 pkt 67 w/w ustawy stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych -do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł. Przy czym ustawodawca podkreślił, iż rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary i usługi. Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,- źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,- wartość tych rzeczowych świadczeń nie przekracza kwoty 380,00 zł. Należy podkreślić, iż użyte w tym przepisie sformułowanie „ sfinansowane w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych” oznacza, że pracodawca bądź związki zawodowe są ze swej strony zobligowane do finansowania lub współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy. W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli pracodawca sfinansuje świadczenia rzeczowe z innych źródeł, niż wymienione wyżej fundusze, zwolnienie określone w art.21 ust 1 pkt 67 ustawy nie ma zastosowania. Ponieważ zacytowany wyżej przepis wyklucza wprost korzystanie ze zwolnienia bonów towarowych i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi ich wartość podlega opodatkowaniu jako przychód pracownika. W tym zakresie stanowisko Spółki dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wartości bonów przekazanych pracownikom jest prawidłowe. Kwestię zwolnienia z podatku świadczeń rzeczowych ( w tym również bonów, talonów) otrzymywanych przez emerytów i rencistów objętych przez zakład opieką socjalna regulują przepisy art.21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tą normą prawną wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, oraz od związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. Należy zauważyć, że przytoczona wyżej norma prawna nie zawiera warunków dotyczących źródeł finansowania świadczeń. Przytoczone wyżej przepisy art.21 ust.1 pkt 38 i art.21 ust.1 pkt 67 funkcjonują niezależnie od siebie i w sposób odmienny regulują kwestie korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń rzeczowych otrzymanych przez rencistów i emerytów od tego rodzaju świadczeń przekazanych pracownikom. Jedynie w przypadku otrzymania świadczeń rzeczowych przez pracowników ustawodawca wyklucza wprost korzystanie ze zwolnienia bonów towarowych i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Zastrzeżenia tego nie zawiera regulacja odnosząca się do świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez emerytów i rencistów . W związku z tym otrzymane przez emerytów i rencistów świadczenia w postaci bonów towarowych korzystają ze zwolnienia przedmiotowego wymienionego w art.21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.Jeżeli wartość tych świadczeń przekroczy limit zwolnienia, to płatnik jest zobowiązany do pobrania od nadwyżki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%- zgodnie z art.30 ust.1 pkt 4 w/w ustawy. W tym zakresie stanowisko Spółki wyrażone w złożonym do urzędu w dniu 23.06.2005r. piśmie jest również prawidłowe. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. |