Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/39/2/05
z 24 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/39/2/05
Data
2005.06.24



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przekazanie do używania
rozpoczęcie działalności gospodarczej
wyposażenie


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dot. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wydatków na wyposażenie lokalu dla potrzeb związanych z działalnością gospodarczą (typu regały i lady).


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pani ... z dnia 01.04.2005r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 05.04.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 11.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej:

1. Wydatków dotyczących wykonywania robót polegających na wymianie podłogi, odrestaurowaniu ścian, przerobieniu pomieszczenia wc, wymianie instalacji elektrycznej, zrobieniu stolarki drzwiowej, zabezpieczeniu lokalu przed włamaniem, zabudowie rur ciepłowniczych i wodociągowych w lokalu wynajmowanym na potrzeby działalności gospodarczej zakwalifikowanych przez Stronę jako remont

2. Wydatków na wyposażenie lokalu dla potrzeb związanych z działalnością gospodarczą (typu regały i lady).

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika w części dotyczącej pytania nr 2 jest prawidłowe.

- W części dotyczącej pytania nr 1 rozstrzygnięto odrębnym postanowieniem.

UZASADNIENIE

W dniu 05.04.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pani ... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Podatniczka zamierzała od 01.06.2005r. rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą. Posiada umowę najmu od wspólnoty mieszkaniowej lokalu piwnicznego, który wymaga gruntownego remontu, jak również wyposażenia w niezbędne urządzenia typu regały i lady. Zakres koniecznych prac został uwzględniony w umowie najmu i protokole zdawczo odbiorczym.

Prace remontowe obejmowały adaptację i modernizację lokalu piwnicznego i polegały na: wymianie podłóg, odrestaurowaniu ścian, przerobieniu pomieszczenia wc, wymianie instalacji elektrycznej, zrobieniu stolarki drzwiowej, zabezpieczeniu lokalu przed włamaniem oraz zabudowie rur ciepłowniczych i wodociągowych.

Ponadto na wyposażenie sklepu Wnioskodawczyni zakupiła lady sklepowe w cenie około 350 zł za sztukę oraz regały za łączną kwotę 2.500 zł. Podatniczka oświadczyła, iż z wyposażenia zamierza korzystać dłużej niż rok.

Wobec Pani .... nie toczy się kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, ani postępowanie przed sądem administracyjnym;

Zdaniem Strony poniesione przed rozpoczęciem działalności wydatki określone jako remont lokalu i zakup wyposażenia może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej.

W części dotyczącej zapytania o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wydatków dotyczących przystosowania lokalu piwnicznego dla potrzeb działalności gospodarczej wniosek rozstrzygnięto odrębnym postanowieniem.

Zgodnie z art. 14a § 1 stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl § 3 w/w przepisu interpretacje, o których mowa w § 1, zawierają ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W kwestii zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na wyposażenie sklepu w postaci lad sklepowych i regałów poniesionych przed rozpoczęciem działalności należy wskazać, iż zgodnie z § 3 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wyposażenie oznacza rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.
W myśl art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania maszyny, urządzenia i inne przedmioty- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt. 1(umowa leasingu), zwane środkami trwałymi.

Natomiast w myśl art. 22d ust. 1 podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Zgodnie z przedmiotowym zapytaniem Podatniczka nabyła na potrzeby związane z prowadzeniem sklepu 4 lady sklepowe w cenie około 350 zł za sztukę oraz 2 regały w łącznej cenie 2.500 zł. Ponadto oświadczyła, iż wskazane wyposażenie zamierza wykorzystywać dłużej niż rok.

W związku z powyższym należy wskazać, iż zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wydatków na składniki majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł Podatniczka może zaliczyć je w koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania do ich używania bądź wprowadzić te składniki do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h – 22m ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku, gdy wartość początkowa środka trwałego w dniu przyjęcia do użytkowania jest wyższa od 3.500,00 zł to w świetle art. 22f ust. 3 należy go wprowadzić do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych z art. 22h-22m albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka albo w miesiącu następnym.

Zgodnie z art. 22h ust. 1 pkt 1 w/w ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się, z zastrzeżeniem art. 22k,od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek trwały wprowadzon0 do ewidencji do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

W myśl art. 22g ust. 1 pkt 1 za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w drodze kupna – cenę ich nabycia.

Z powyższego wynika, iż dla podatnika rozpoczynajćego działaność gospodarczą nie ma znaczenia, iż prawo zaliczenia wydatku dotyczącego zakupu wyposażenia uzależnione jest od zakwalifikowania danego wydatku zgodnie z w/w przepisami.

W związku z powyższym wydatki na zakup wyposażenia poniesione przez Panią przed rozpoczęciem działalności gospodarczej stanowią koszt uzyskania przychodu. Należy jednak pamiętać, że pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu z działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Panią we wniosku jest prawidłowe.

Pouczenie:



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj