RO/423/101/2005
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/423/101/2005
Data
2005.08.04
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
marketing
nagrody
promocja
sprzedaż premiowa
Pytanie podatnika
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione w związku z organizacją promocji w ramach sprzedaży premiowej, mimo, iż obrót stanowiący podstawę nabycia nagrody w ramach sprzedaży premiowej stanowi również podstawę do wypłaty wynagrodzenia za osiągnięcie określonego poziomu obrotów na podstawie umów handlowych, które to wynagrodzenie Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów ?
Stan faktyczny: Zaznaczyć należy, iż Spółka jednocześnie wykorzystuje inne środki polityki handlowej i marketingowej w celu pozyskania i utrzymania dotychczasowych źródeł przychodów. W szczególności Spółka wynagradza podmioty kupujące jej towary za osiągnięcie określonego poziomu obrotów (wynagrodzenie za usługę polegającą na osiągnięciu określonego poziomu zakupów towarów Spółki oraz terminową płatność). Okoliczność ta powoduje, iż może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorca kupujący towary Spółki otrzyma od Spółki wynagrodzenie za zrealizowanie określonego poziomu obrotu i terminową płatność oraz nagrodę w sprzedaży premiowej w postaci miejsc na konferencję. Pytanie Spółki: Stanowisko Spółki: Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania podatnika Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje: Termin "sprzedaż premiowa" nie został w przepisach podatkowych zdefiniowany, natomiast praktyka stosowana przez podmioty gospodarcze wskazuje, że pod pojęciem tym kryją się czynności mające na celu zachęcenie nabywców do dokonywania zakupów o określonej wartości, bądź systematycznego dokonywania zakupów. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wydawana jest nagroda. Przy czym, dla sprzedaży premiowej charakterystyczne jest to, że nagrodą nie są pieniądze ani towary lub usługi, które sprzedano nabywcy. Sprzedaż premiowa - zgodnie z wyjaśnieniem Ministra Finansów zawartym w piśmie z dnia 6 grudnia 1995 r. Nr PO 4/AK-722-1110/95 - polega na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów. Odróżnić ją jednak należy od reklamy, pomimo, że cel jest ten sam - zachęcenie do zakupu. Biorąc powyższe pod uwagę można stwierdzić, że w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym mamy do czynienia ze sprzedażą premiową. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej oraz zakupem nagród wydanych w ramach tej sprzedaży mają niewątpliwie wpływ na jej uatrakcyjnienie, a tym samym na uzyskanie przychodu. W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, oraz nie ujęte w art. 16 ust. 1 jako wydatki nie uznawane za koszty uzyskania przychodu, stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Bez znaczenia w tym względzie jest fakt, iż obrót stanowiący podstawę nabycia nagrody w ramach sprzedaży premiowej może stanowić również podstawę do wypłaty wynagrodzenia za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w ramach innych działań marketingowych. |