Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/423-34/05
z 14 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/423-34/05
Data
2005.07.14



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
przychód


Pytanie podatnika
Czy otrzymanie dotacji stanowi przychód podlegający w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, czy tylko w części sfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy (przy założeniu, że z dotacji nie może być sfinansowany zakup środków trwałych) ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30 kwietnia 2005 r. złożono w tut. Urzędzie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:Fundacja prowadzi działalność statutową oraz gospodarczą. Na realizację zadań statutowych otrzymuje dotacje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze. Dotacje te oraz dopłaty zgodnie z umowami przeznaczone są bezpośrednio na realizację określonego zadania oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Fundacji.

Od 2005 r. Fundacja aplikuje o dotacje, które należą do grupy dotacji strukturalnych - w skład których wchodzi 75 % udział środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz w 25 % sfinansowane będą z budżetu państwa.

Czy otrzymanie dotacji stanowi przychód podlegający w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, czy tylko w części sfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy (przy założeniu, że z dotacji nie może być sfinansowany zakup środków trwałych) ...

Podatnik w przedmiotowej sprawie zajął następujące stanowisko:

W nawiązaniu do przedstawionego wyżej stanu faktycznego uznał, że cała otrzymana dotacja podlega zwolnieniu na podstawie zapisu art. 17 ust. 1 pkt 21 i 23 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn zm.).

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Na podstawie zapisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) “przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe”. Stosownie więc do powyższego zapisu całość dotacji jest przychodem z chwilą jej faktycznego otrzymania.

Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. zwalnia od podatku “dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach”. Zwolnienie podatkowe dotyczy wszystkich podmiotów otrzymujących dotacje, jednakże pod warunkiem, że otrzymana wypłata jest dokonywana tytułem dotacji, zaś źródłem wypłaty jest budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego, niezależnie od celu ich przeznaczenia.

Powołany przez podatnika przepis art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dotacji z budżetu państwa jest błędny, ponieważ nie wskazuje źródła wypłaty a jedynie przeznaczenie. Zapis powyższego pktu brzmi, że wolne od podatku są: “dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt. 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m”. Natomiast podatnik w przedstawionym pytaniu zaznaczył, iż z dotacji nie będzie finansowany zakup środków trwałych.

Dotacja podlega zwolnieniu w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy. W roku bieżącym zapis pow. art. brzmi “dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc” - są wolne od podatku.

Jeżeli otrzymane przez Fundację dochody spełnią jednocześnie kryteria zakwalifikowania ich do dotacji i dochodów na podstawie zapisów art. 17 ust. 1 pkt 14 i 23 cyt. ustawy, to kwoty te będą zwolnione z podatku.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj