Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
TP/443-27/05
z 25 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
TP/443-27/05
Data
2005.05.25



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
targi
usługi budowlano-montażowe
usługi projektowe
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Podatnik świadczący usługi organizowania wystaw, targów i kongresów. Polegają one na projektowaniu, budowie, montażu, przebudowie i demontażu stoisk targowych oraz obsługi stoiska zarówno na terenie Polski jak również w krajach Unii Europejskiej. Jak zgodnie z przepisami Ustawy o VAT należy opodatkować świadczone usługi?


POSTANOWIENIE

Na podstawie:

- art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (T. jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60)

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań - Jeżyce uznaje za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 03.03.2005 r.) wyrażające się w twierdzeniu, iż usługi polegające na projektowaniu, budowie, montażu, przebudowie i demontażu stoisk targowych, wyposażeniu miejsc wystawowych w niezbędny sprzęt, wykonywaniu nośników informacji i reklamy, personalnej obsługi stoiska wykonywane zarówno na terenie kraju, jak i w krajach UE na rzecz polskich zleceniodawców oraz kontrahentów unijnych są usługami o charakterze reklamowym i dlatego podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

W dniu 03.03.2005 r. Spółka złożyła w tut. Urzędzie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych przez Spółkę na rzecz kontrahentów polskich i kontrahentów z państw członkowskich UE usług polegających na projektowaniu, budowie, montażu, przebudowie i demontażu stoisk targowych, wyposażeniu miejsc wystawowych w niezbędny sprzęt, wykonaniu nośników informacji i reklamy, personalnej obsługi stoisk zarówno na terytorium kraju, jak i w krajach Unii Europejskiej.

Wg opinii interpretacyjnej z dnia 04.01.2005 r. wydanej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, do którego Spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU przedmiotowych usług, usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84.15-00.00, tj. "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów".

Jednakże Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią wymienione wyżej usługi posiadają charakter usług reklamowych a tym samym w przypadku wykonywania ich na zlecenie kontrahentów z państw członkowskich UE podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu przepisów z art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. usługi te podlegają opodatkowaniu w miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania).

Dla poparcia swojego stanowiska Podatnik powołuje się na wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości sygn. akt C-438/01, sygn. akt C-68/92, z których jego zdaniem wynika, iż pojęcie usług reklamowych obejmuje swym zakresem również usługi przygotowania stoiska targowego i prace porządkowe, gdyż pojęcie usług reklamowych powinno być rozumiane w bardzo szeroki sposób a także na udzieloną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kielcach w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. nr 37, poz. 926 z późn. zm.) informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, zgodnie z którą usługi oznaczone symbolem PKWiU 74.84.15, tj. usługi w zakresie wystaw, targów i kongresów należy uznać za usługę reklamową.

Ustosunkowując się do stanowiska Podatnika wynikającego z przedstawionego stanu faktycznego, tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11.03. 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Zatem przy świadczeniu usług decydujące znaczenie dla objęcia ich opodatkowaniem ma miejsce świadczenia tych usług, co związane jest z zasadą terytorialności podatku.

Jednakże opodatkowanie usług wykonywanych przez polskich podatników, zarówno w kraju jak i za granicą, nie jest uzależnione wyłącznie od miejsca faktycznego wykonania usługi, ale od charakteru tej usługi.

I tak zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia (tj. miejscem opodatkowania) jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast w przypadku usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, tj. usług w zakresie:

1. sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2. reklamy;

3. prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznych, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); przetwarzania danych i dostarczania informacji; architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2); - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; tłumaczeń;

4. bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5. dostarczania (oddelegowania) personelu;

6. wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7. telekomunikacyjnych;

8. nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9. elektronicznych;

10. polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11. agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12. polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13. przesyłowych:

a) gazu w systemie gazowym,

b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

14. bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13

wykonywanych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT).

Zatem jedynie w przypadku wykonywania przez polskich podatników na rzecz kontrahentów z terytorium UE usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, określenie miejsca ich świadczenia (miejsca opodatkowania) następuje przy zastosowaniu art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowej sprawie wynika, iż wykonywane przez Spółkę usługi polegające m.in. na projektowaniu, budowie, montażu, przebudowie i demontażu stoisk targowych, zgodnie z opinią właściwego organu statystycznego, są usługami oznaczonymi symbolem PKWiU 74.84.15-00.00, tj. "Usługami organizowania wystaw, targów i kongresów". Usługi te nie mają jednakże charakteru usług reklamowych, co sugeruje Wnioskodawca w swoim zapytaniu.

W szerokim rozumieniu usługi reklamowe obejmują wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży. Reklama ma bowiem na celu rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia poprzez plakaty i media, stanowiące zachętę do nabywania towarów lub korzystania z określonych usług.

Usługi reklamowe obejmują również nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia, czy też organizacje przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych.

Z treści pisma Podatnika z dnia 28.02.2005 r. nie wynika natomiast, że świadczone przez niego usługi polegające m.in. na projektowaniu, budowie, montażu, przebudowie i demontażu stoisk targowych, wyposażeniu miejsc wystawowych w niezbędny sprzęt w jakikolwiek sposób rozpowszechniają na zewnątrz informację o istnieniu firmy zleceniodawcy, oferowanych przez niego produktach lub usługach, o zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia tych towarów, a zatem posiadają cechy usług reklamowych (jednocześnie trudno za usługę reklamową uznać wykonanie nośnika reklamy).

Odnośnie powoływania się przez Spółkę na wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości sygn. akt C-438/01, sygn. akt C-68/92 oraz informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzieloną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kielcach tut. organ podatkowy stwierdza, iż orzecznictwo ETS oraz informacje o zakresie stosowania prawa podatkowego wydane przez polskie organy podatkowe niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników jedynie w ich indywidualnych sprawach, gdyż nie mają one mocy prawa powszechnie obowiązującego i dotyczą konkretnego stanu faktycznego. Powyższe oznacza, że orzeczenia te i informacje o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Zatem usługi, o których mowa w piśmie Podatnika z dnia 28.02.2005 r. nie są usługami reklamowymi wymienionymi w art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, tym samym przy ich wykonywaniu przez Spółkę na terytorium RP lub na terytorium państw członkowskich UE, zarówno na zlecenie kontrahentów polskich jak i kontrahentów unijnych, miejsce ich świadczenia (opodatkowania) określa się w oparciu o zasadę wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż udzielając interpretacji przepisów podatkowych w przedmiotowej sprawie oparł się tylko na stanie faktycznym wskazanym przez wnioskującego bez przeprowadzania postępowania dowodowego. Nie dokonał zatem oceny prawidłowości zakwalifikowania przez właściwy organ statystyczny wykonywanych przez Spółkę usług do grupowania PKWiU 74.84.15-00.00, tj. "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów". Ocena taka wykraczałaby poza zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego do której uprawniony jest organ podatkowy .

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika we wniosku z dnia 28.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 03.03.2005 r.) i stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania, a traci ważność w przypadku jej zmiany albo uchylenia przez organ odwoławczy lub z dniem zmiany przepisów w tym zakresie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj