Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.II-PDF/415/36/05
z 19 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-PDF/415/36/05
Data
2005.04.19



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
lekarze
podatek liniowy


Pytanie podatnika
- dotyczy zachowania prawa do opłacania podatku liniowego.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60) uznał stanowisko wnioskodawcy zajęte we wniosku z dnia 31.03.2005 r. (złożonym w US - w dniu 04.04.2005 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie zachowania prawa do opłacania podatku liniowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.04.2005 r. w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) złożył Pan wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług lekarskich. Jest Pan równocześnie zatrudniony na umowę o pracę na stanowisku lekarza w szpitalu. Obecnie szpital postanowił rozwiązać z Panem stosunek pracy, gdyż świadczenie usług lekarskich zleci gminnemu zakładowi opieki zdrowotnej na rzecz którego będzie Pan świadczył usługi lekarskie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym usługi te wykonywane byłyby w szpitalu, który był poprzednim Pańskim pracodawcą.

Zdaniem Pana - biorąc pod uwagę brzmienie art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym - nie następuje tu utrata prawa do opłacania podatku liniowego, bowiem usługi te nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje:

W myśl art. 9 a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c . W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Z kolei w myśl art. 9 a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo doopodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do złożeniawłaściwych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku rokui wpłacania zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowaw art. 27 ust. 1 oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Powyższe wskazuje, że osoby, które zamierzają wykonywać działalność na rzecz byłychlub obecnych pracodawców nie mogą rozliczać się na zasadach podatku liniowego. Przyczym ograniczenie nie dotyczy każdego przypadku świadczenia usług na rzecz byłegolub obecnego pracodawcy. Okolicznością wyłączającą możliwość stosowania podatkuliniowego jest wykonywanie w ramach działalności czynności odpowiadającymczynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunkupracy, ale tylko w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w danym roku podatkowym.Istotą zagadnienia w niniejszej sprawie jest interpretacja pojęcia „na rzecz" przy staniefaktycznym, w którym osoba fizyczna ma zawartą umowę z podmiotem prawa, tj.gminnym zakładem opieki zdrowotnej, świadczącym usługi dla podmiotu, w którymzatrudniona była ta osoba fizyczna.

Przepis art. 9 a ust. 3 w związku z art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) jest przepisem szczególnym w stosunku do ogólnych zasad dotyczących stawki podatkowej.

W tej sytuacji zastosować należy wykładnię polegającą na pierwszeństwie stosowania przepisu szczególnego nad przepisem ogólnym. Pojecie „na rzecz" nie jest pojęciem prawniczym, którym posługuje się konstrukcja stosunku prawnego. Stosunek prawny ukształtowany jest w niniejszej sprawie w układzie podatnik - gminny zakład opieki zdrowotnej.

W konsekwencji uznać należy, że w opisywanym stanie faktycznym podatnik świadczy usługi na rzecz podmiotu, z którym nie jest w roku podatkowym i nie był w roku poprzedzającym rok podatkowy związany stosunkiem pracy.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe i postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Załączone dokumenty nie podlegały ocenie.

Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art 236 § 2 pkt I Ordynacji podatkowej).

Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Strona wnosząca zażalenie - stosownie do zapisu art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj