RO/423/71/2005
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/423/71/2005
Data
2005.06.02
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
amortyzacja
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
środek trwały
Pytanie podatnika
1. Czy amortyzacja środków trwałych nabytych w celu prowadzenia działalności gospodarczej w strefie ekonomicznej będzie w całości czy w części kosztem uzyskania przychodu, jeżeli podatnikowi przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego dochodów osiągniętych w strefie ?
2. Jeżeli będzie kosztem uzyskania w części, to czy można zastosować uproszczenie, że nie stanowi kosztu odpis amortyzacyjny wybranych środków trwałych na równowartość zwróconych wydatków czy proporcjonalnie od każdego odpisu amortyzacyjnego nie będzie kosztem uzyskania ?
Spółka za 2004 r. osiągnęła dochód, który pozwoli na odliczenie wydatków od podstawy opodatkowania. W związku z tym pojawia się problem prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania z uwzględnieniem amortyzacji środków trwałych oraz wysokości wydatków inwestycyjnych w tym prawa wieczystego użytkowania gruntu. Spółka pyta: Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego odpowiada na powyższe: 1. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu przychodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4). W myśl art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy obowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Dochód z działalności objętej zezwoleniem winien być więc wyodrębniony w ewidencji księgowej Spółki. Natomiast wydatki powinny być kwalifikowane w Spółce do kosztów uzyskania przychodów nie tylko według zasad określonych w art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale dodatkowo należy ustalić ich związek z wyrobami wymienionymi w zezwoleniu, gdyż zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 14.09.2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2253) za pomoc regionalną udzielaną przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uważa się pomoc z tytułu kosztów nowej inwestycji, przy czym warunkiem jej uzyskania jest udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które nie zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów inwestycji. Pod pojęciem wydatków z tytułu nowej inwestycji (§ 6 ust. 1 w/w rozporządzenia) należy rozumieć koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione po dniu uzyskania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na: Jeżeli środki trwałe nabyte zostały w celu prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej w strefie ekonomicznej, a ponadto koszty ich zakupu nie były objęte żadnym dofinansowaniem, dotacją czy subwencją oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania, wówczas cała amortyzacja stanowi koszt uzyskania przychodów. W przypadku gdy zakup tych środków trwałych korzystał w części z innych form pomocy tzn. wydatki na ich zakup zostały podatnikowi w części zwrócone (np. w formie dotacji) lub zostały odliczone od podstawy opodatkowania, wówczas zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W takiej sytuacji kosztem uzyskania przychodu będą tylko odpisy amortyzacyjne od środka trwałego w części sfinansowanej przez podatnika lub w części nieodliczonej od podstawy opodatkowania. 2. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. W związku z tym, że przepisy te nie przewidują możliwości stosowania uproszczeń, o których mowa we wniosku Spółki, nie jest możliwe amortyzowanie wybranych przez podatnika środków trwałych. |