Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IA415/8/2005
Data
2005.05.09



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
koszty uzyskania przychodów
usługi marketingowe


Pytanie podatnika
Spółka jawna ,,X"" zamierza podpisać ,,umowę o świadczenie usług w zakresie wapomagania dystrybucji detalicznej i hurtowej"".Usługodawca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Spółki jawnej ,,X"" określonych usług. W zamian za świadczenie tych usług Usługodawca będzie uprawniony do otrzymania wynagrodzenia.Wynagrodzenie będzie kalkulowane jako procent obrotu towarami Spółki jawnej ,,X"".Czy wydatki,które zostaną poniesione przez Spółkę jawną ,,X"" na wyżej wymienione usługi mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przedmiotowej Spółki?



Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania za koszt uzyskania przychodów,zapłaty za wykonanie usług marketingowych,zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podziela pogląd przedstawiony we wniosku z dnia 28.02.2005 r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 04.03.2005 r.).


Z przedstawionego w w/w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka jawna ,,X", której jest Pani wspólnikiem zamierza podpisać umowę partnerską o współpracy handlowej w zakresie świadczenia usług dystrybucyjnych według załączonego do w/w wniosku projektu ,,umowy o świadczenie usług w zakresie wspomagania dystrybucji detalicznej i hurtowej."Usługodawca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Spółki jawnej ,,X" określonych usług.

W zamian za świadczenie tych usług Usługodawca będzie uprawniony do otrzymania wynagrodzenia.Wynagrodzenie będzie kalkulowane jako procent obrotu towarami Spółki jawnej ,,X".Uważa Pani ,że w przypadku sfinalizowania w/w umowy, Spółka jawna ,,X" nabędzie odpłatnie usługi służące zwiększeniu:

  • sprzedaży produktów Spółki (zapewnienie wprowadzenia do sieci dystrybucyjnej określonej ilości tych produktów),
  • rozpoznawalności marki przedmiotowej Spółki (Usługodawca zobowiązuje się do trwałego i widocznego oznakowania siedziby firmy i wszystkich jej oddziałów logo Spółki jawnej ,,X", aktywnego udziału w organizowanych przez Spółkę promocjach i innych działaniach marketingowych).

Nabycie tych usług będzie miało na celu zwiększenie konkurencyjności Spółki jawnej ,,X" na rynku, a to z kolei może prowadzić do zwiększenia przychodów Spółki.W związku z powyższym stoi Pani na stanowisku, że wydatki, które zostaną poniesione na wyżej opisane usługi mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki,bowiem pomiędzy nimi, a uzyskanym przychodem występuje związek przyczynowo-skutkowy (art. 22 ust. 1 wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle powyższego,tutejszy organ podatkowy stwierdza,że zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 przedmiotowej ustawy.

Z treści przytoczonego przepisu wynika,że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów to między tym wydatkiem, a osiagnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, sprowadzający się do tego, aby poniesienie wydatku miało lub mogło mieć wpływ na powstanie albo zwiększenie tego przychodu.Pod pojęciem marketingu należy rozumieć działania gospodarcze dotyczące sprzedaży,dystrybucji,reklamy,planowania produkcji i badań rynku.Wsród instrumentów marketingu wyodrębnia się związane z:

  • dystrybucją (kanały dystrybucji,organizacja fizycznego przepływu towarów),
  • aktywizacją sprzedaży (propaganda gospodarcza,reklama,public relations),
    oraz sam produkt, jego wyposażenie (opakowanie,oznakowanie) i cenę;oddziałują one na rynek wspólnie i są ze sobą powiązane, tworząc razem stale weryfikowaną i modyfikowaną kompozycję tzw.marketing-mix (Nowa encyklopedia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN,tom4,Warszawa 1996r.,str.95).

Koncepcja marketingu zakłada,że konsument(nabywca) jest najważniejszy, a producent(sprzedawca) ma zaspokoić jego potrzeby.To założenie ma aspekt czysto praktyczny i wcale nie bezinteresowny,ma służyć celom firmy,czyli powodować wzrost popytu na dane dobra (usługi) i w rezultacie - wzrost zysku.W warunkach gospodarki rynkowej firmie stosującej marketing chodzi o to,żeby potrzeby klienta (nabywcy,konsumenta) zaspokoić w sposób lepszy niż zrobi to konkurencja.

Konkludując,uznać należy, że wydatek w postaci zapłaty za usługi marketingowe,choć nie jest bezpośrednio związany z osiąganym przez Spółkę przychodem,to jednak pośrednio ponoszony jest w celu jego potencjalnego osiągnięcia.W związku z powyższym przedmiotowy wydatek jest kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego we wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w dniu jej udzielenia, odstąpiono natomiast od oceny przedłożonego przez Panią projektu umowy, gdyż w/w przepis nie upoważnia organów podatkowych do dokonywania analizy umów.


Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze