IA415/8/2005
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IA415/8/2005
Data
2005.05.09
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dystrybucja (rozprowadzanie)
koszty uzyskania przychodów
usługi marketingowe
Pytanie podatnika
Spółka jawna ,,X"" zamierza podpisać ,,umowę o świadczenie usług w zakresie wapomagania dystrybucji detalicznej i hurtowej"".Usługodawca zobowiązuje się do świadczenia na rzecz Spółki jawnej ,,X"" określonych usług. W zamian za świadczenie tych usług Usługodawca będzie uprawniony do otrzymania wynagrodzenia.Wynagrodzenie będzie kalkulowane jako procent obrotu towarami Spółki jawnej ,,X"".Czy wydatki,które zostaną poniesione przez Spółkę jawną ,,X"" na wyżej wymienione usługi mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów przedmiotowej Spółki?
W zamian za świadczenie tych usług Usługodawca będzie uprawniony do otrzymania wynagrodzenia.Wynagrodzenie będzie kalkulowane jako procent obrotu towarami Spółki jawnej ,,X".Uważa Pani ,że w przypadku sfinalizowania w/w umowy, Spółka jawna ,,X" nabędzie odpłatnie usługi służące zwiększeniu:
Nabycie tych usług będzie miało na celu zwiększenie konkurencyjności Spółki jawnej ,,X" na rynku, a to z kolei może prowadzić do zwiększenia przychodów Spółki.W związku z powyższym stoi Pani na stanowisku, że wydatki, które zostaną poniesione na wyżej opisane usługi mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki,bowiem pomiędzy nimi, a uzyskanym przychodem występuje związek przyczynowo-skutkowy (art. 22 ust. 1 wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). W świetle powyższego,tutejszy organ podatkowy stwierdza,że zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 przedmiotowej ustawy. Z treści przytoczonego przepisu wynika,że aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów to między tym wydatkiem, a osiagnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, sprowadzający się do tego, aby poniesienie wydatku miało lub mogło mieć wpływ na powstanie albo zwiększenie tego przychodu.Pod pojęciem marketingu należy rozumieć działania gospodarcze dotyczące sprzedaży,dystrybucji,reklamy,planowania produkcji i badań rynku.Wsród instrumentów marketingu wyodrębnia się związane z:
Koncepcja marketingu zakłada,że konsument(nabywca) jest najważniejszy, a producent(sprzedawca) ma zaspokoić jego potrzeby.To założenie ma aspekt czysto praktyczny i wcale nie bezinteresowny,ma służyć celom firmy,czyli powodować wzrost popytu na dane dobra (usługi) i w rezultacie - wzrost zysku.W warunkach gospodarki rynkowej firmie stosującej marketing chodzi o to,żeby potrzeby klienta (nabywcy,konsumenta) zaspokoić w sposób lepszy niż zrobi to konkurencja. Konkludując,uznać należy, że wydatek w postaci zapłaty za usługi marketingowe,choć nie jest bezpośrednio związany z osiąganym przez Spółkę przychodem,to jednak pośrednio ponoszony jest w celu jego potencjalnego osiągnięcia.W związku z powyższym przedmiotowy wydatek jest kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Nadmienia się, że zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego we wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w dniu jej udzielenia, odstąpiono natomiast od oceny przedłożonego przez Panią projektu umowy, gdyż w/w przepis nie upoważnia organów podatkowych do dokonywania analizy umów.
|