Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rybniku
PP/443/15b/05
z 9 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/15b/05
Data
2005.05.09



Autor
Urząd Skarbowy w Rybniku


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
decyzja administracyjna
opłata za użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Czy oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie decyzją administracyjną przed 01.05.2004r. oraz oddanie gruntów uzyskanych przez pierwszego użytkownika na mocy decyzji aktem notarialnym na następcę prawnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku znak M-0718/00007/05 z datą 08.03.2005r. (data wpływu do US 09.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącejopodatkowania podatkiem od towarów i usług oddania gruntów w użytkowanie wieczyste decyzją administracyjną przed 01.05.2004r. oraz oddania gruntów uzyskanych przez pierwszego użytkownika wieczystego na mocy decyzji administracyjnej aktem notarialnym na następcę prawnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.02.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rybniku wpłynął wniosek z datą 14.02.2005r. znak M-0718/00007/05 o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Pismem z dnia 24.02.2005r. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem znak M-0718/00007/05 z datą 08.03.2005r. (data wpływu do US 09.03.2005r.)Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

We wniosku Podatnik podał następujący stan faktyczny: Grunt stanowiący własność Gminy jak i Skarbu Państwa oddano w użytkowanie wieczyste przed 01.05.2004r. na podstawie decyzji administracyjnej. Następnie prawo to zostało zbyte aktem notarialnym. Ten stan faktyczny również dotyczy zarówno gruntów stanowiących własność Gminy, jak i stanowiących własność Skarbu Państwa. Własne stanowisko Podatnika w sprawie:Opłaty ustalone w decyzjach administracyjnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i to samo dotyczy opłat należnych od następców prawnych, którzy nabyli następnie aktem notarialnym od pierwszego użytkownika wieczystego.Zdaniem Podatnika wniosek o interpretację wiąże się bezpośrednio z art. 15 ust. 6 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54/2004, poz. 535 ze zm.) stanowiącym, że podatnikami nie są organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane oraz w związku z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97/2004, poz. 970 ze zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, a wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego.We wniosku Podatnik oświadczył, że w jego indywidualnej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo przed sądem administracyjnym.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie stwierdza się co następuje:

Prawo użytkowania wieczystego gruntu jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostało zasadniczo w przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. Nr 261 z 2004r., poz. 2603 ze zm.). Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym. Przeniesienie prawa użytkowania wieczystego oraz ustalanie opłat odbywa się na podstawie ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. 261 z 2004r. poz. 2603 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 27 tej ustawy sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste i przeniesienie tego prawa w drodze umowy wymaga wpisu w księdze wieczystej. Art. 71 ust. 1 stanowi, iż za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Zgodnie z ust. 4 opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego. Z punktu widzenia prawa podatkowego prawo użytkowania wieczystego gruntu jest wartością niematerialną i prawną - art. 16c ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj Dz. U. 54 z 2000r., poz. 654 ze zm.). Jak wynika z powyższego opłaty roczne stanowią ekwiwalent ekonomiczny oddania gruntu w użytkowanie wieczyste. Urząd miasta oddając grunty w użytkowanie wieczyste na podstawie umowy cywilnoprawnej i pobierając z tego tytułu opłaty roczne wykonuje usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ww ustawy z dnia 11 marca 2004r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów, którymi zgodnie z art. 2 pkt 6 są również grunty oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega również obrót prawami do wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przepis ten bowiem stanowi, iż przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym też przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. Zgodnie z art. 7 ustęp 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 ww ustawy, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towar, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Artykuł 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku o podatku od towarów i usług stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej lub urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle powyższego wnioskodawca jako organ władzy publicznej w zakresie w jakim realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa objęty jest regulacją przepisu ww. art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w ramach zadań ustawowych nie będą podlegały ustawie o podatku od towarówi usług. Przy czym należy zaznaczyć, iż wyłączenie to stosownie do powołanego art. 15 ust. 6 - nie dotyczy czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Podmioty wskazane w tym przepisie , w zakresie w jakim wykonują czynności w ramach umów cywilno prawnych są podatnikami podatku od towarów i usług a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczone usługi podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że zostało dokonane przekształcenie prawa zarządu państwowej osoby prawnej do nieruchomości gruntowych stanowiących własność Skarbu Państwa lub Gminy w prawo użytkowania wieczystego gruntu na podstawie ustawy z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości.(Dz. U. z 1990r. Nr 79, poz. 464 ze zm.). Z art. 2 ust. 3 tej ustawy wynika , że przekształcenie takie stwierdzone jest decyzją wojewody w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub decyzją zarządu Gminy w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność gminy. Wymieniona wyżej czynność przekształcenia nie wynika zatem z umowy cywilnoprawnej ale z jednostronnego aktu władczego o charakterze administracyjnym. Wszystkie te procedury są postępowaniami stricte administracyjno-prawnymi i nie mają charakteru postępowania cywilnoprawnego. Zatem skoro ww przekształcenie nastąpiło z mocy prawa w drodze decyzji administracyjnej wydanej w oparciu o przepisy prawa dotyczące gospodarki nieruchomościami, na podstawie których wnioskodawca wykonuje zadania publiczne to przekształcenie to jest czynnością, o której mowa w art. 15 ust. 6 ww. ustawy z 11.03.2004r. W związku z tym Wnioskodawca z tytułu powyższej czynności nie jest uznany za podatnika podatku od towarów i usług, zaś opłaty pobierane z tytułu tej czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zaprezentowane zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj