Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/25/05
Data
2005.03.03



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Faktury


Słowa kluczowe
anulowanie faktury
deklaracja podatkowa
korekta faktury


Pytanie podatnika
Stan faktyczny:
Klient Spółki składa telefonicznie lub poprzez aplikację internetową zamówienie na określony towar. Pracownik Spółki wystawia fakturę zgodną z otrzymanym zamówieniem. W przypadku rezygnacji z zakupu towar nie zostaje wydany z magazynu. Pracownik działu obsługi klienta przy braku możliwości anulowania wystawionego dokumentu sprzedaży wystawia dokument korygujący tą sprzedaż - fakturę VAT korygującą. Spółka posiada oryginały faktur pierwotnych, faktur korygujących oraz ich kopie. Dokumenty korygujące nie są podpisane przez nabywcę - dokumenty te są trwale przekreślone z adnotacją "anulowano".
Pytanie:
Dotyczy obowiązku wykazywania w deklaracjach VAT -7 podatku należnego wynikających z w/w dokumentów.


P O S T A N O W I E NI E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 18.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie wykazywania w deklaracjach VAT-7 podatku należnego wynikających ze sporządzonych faktur, które w związku z anulowaniem sprzedaży nie zostały odebrane przez zamawiającego, są trwale przekreślone z adnotacją "anulowano" - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.02.2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego klient Spółki składa telefonicznie lub poprzez aplikację internetową zamówienie na określony towar. Pracownik Spółki wystawia fakturę zgodną z otrzymanym zamówieniem. W przypadku rezygnacji z zakupu towar nie zostaje wydany z magazynu. Pracownik działu obsługi klienta przy braku możliwości anulowania wystawionego dokumentu sprzedaży wystawia dokument korygujący tą sprzedaż - fakturę VAT korygującą. Spółka posiada posiada oryginały faktur pierwotnych, faktur korygujących oraz ich kopie. Dokumenty korygujące nie są podpisane przez nabywcę - dokumenty te są trwale przekreślone z adnotacją anulowano.

Pytanie Spółki dotyczy obowiązku wykazywania w deklaracjach VAT-7 podatku należnego wynikających z w/w dokumentów. Zdaniem Spółki tak.

W myśl art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Na gruncie art. 108 ust. 1 ww. ustawy, nie rodzi obowiązku zapłaty taka faktura, która została wprawdzie sporządzona dla podmiotu zamawiającego towar, lecz do realizacji zamówienia nie doszło, gdyż zamawiający odwołał zamówienie, a zatem nie doszło do wprowadzenia faktury do obrotu prawnego. Jeżeli do realizacji umowy sprzedaży nie doszło, wystawione dokumenty (oryginał i kopię) faktury VAT należy anulować (np. przez trwałe przekreślenie z adnotacją "anulowano") i zachować w dokumentacji.

W przypadku, gdy do umowy dostawy nie doszło i nie została doręczona odbiorcy faktura, brak jest podstaw do wystawienia dokumentu korygującego, który wystawia się do dokumentu posiadanego przez nabywcę.

Sorządzony dokument faktury korygującej, który nie został wprowadzony do obrotu prawnego i został anulowany i zachowany w dokumentacji nie wywołuje skutków podatkowych.

Zatem stanowisko przedstawione w złożonym zapytaniu jest prawidłowe.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze