RO/436/138/2004
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
RO/436/138/2004
Data
2005.01.11
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
basen
dotacja
dowody wewnętrzne
obniżenie podatku należnego
obrót
odsetki ustawowe
pływalnia
podstawa opodatkowania
stawki podatku
usługi turystyczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
1) Czy Spółka prawidłowo postępuje nie odliczając podatku VAT z faktur zakupu usług ?
2) Czy Spółka powinna wystawiać faktury wewnętrzne tylko na część dotyczącą odpłatności pracownika ? 3) Czy prawidlowo zastosowano stawki podatku VAT: 7%, 22% i zwolnienie z podatku VAT oraz podstawę opodatkowania w fakturach VAT wewnętrznych ?
W odpowiedzi na pytania zawarte w piśmie z dnia 28.06.2004 r., znak: EF/878/2004 dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje: 1. Usługi polegające na udostępnieniu krytej pływalni pracownikom zakładów pracy i innym osobom fizycznym (wstęp na pływalnie nie jako kibic, lecz jako osoba korzystająca z basenu) zgodnie z PKWiU zalicza się do grupowania 92.62.13. Zatem odpłatność za bilety na basen (za korzystanie z basenu) będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, Spółka przy nabyciu przedmiotowych usług nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu. Zgodnie z cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnikowi przysługiwało takie prawo w części, w której pracownik dokonał odpłatności za powyższe świadczenia. Przepis art. 86 ust. 13 wymienionej ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. 2. W rozdziale 3 wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług określono szczególne procedury przy świadczeniu usług turystycznych. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Ze szczególnej procedury opodatkowania marży podatnik może skorzystać, jeżeli spełni łącznie określone warunki, tzn.: Zatem usługi turystyczne wymienione w piśmie, tj. wycieczki krajowe podlegają opodatkowaniu wg zasad określonych w art. 119 ustawy (szczególna procedura opodatkowania). Świadczenie usług turystycznych w kraju od 1 maja 2004 r. opodatkowane jest wg stawki VAT 22%. Należy jednak pamiętać, że aby ustalić prawidłowe stawki podatku Spółka winna się zwrócić do Urzędu Statystycznego, w celu ustalenia dla w/wym. usług prawidłowej przynależności do odpowiedniego grupowania PKWiU. Na świadczenia te, w części dotyczącej odpłatności przez pracownika, Spółka winna wystawić dowód wewnętrzny zgodnie z zasadami określonymi w § 12 pkt 5-12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). Jednak na żądanie pracowników (osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej) Spółka winna wystawić fakturę VAT. 3. Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 wymienionej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 i art. 120 ust. 4, natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Naliczone i otrzymane odsetki ustawowe z tytułu nieterminowej zapłaty za faktury nie są kwotą należną z tytułu sprzedaży, jak również nie są dotacją czy subwencją w rozumieniu wymienionego przepisu. W związku z powyższym nie podlegają regulacjom cytowanej ustawy i nie powinny być dokumentowane fakturą VAT. Otrzymana dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na sfinansowanie zadania inwestycyjnego, jeśli nie jest ściśle związana z konkretną dostawą towaru lub usługą ani nie jest składnikiem ceny tego towaru czy usługi, a więc w myśl wymienionego wyżej przepisu, nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeśli natomiast otrzymana dotacja byłaby związana z konkretną dostawą towaru czy usługą, w myśl przepisu art. 29 ust. 1 wymienionej ustawy podlegałaby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. |