Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-112-7-GK/04/05
z 24 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-112-7-GK/04/05
Data
2005.02.24



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Wartość wkładów i opłat

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
odrębna własność lokalu
spółdzielnie mieszkaniowe
użytkowanie wieczyste


Pytanie podatnika
Czy przekształecenie spółdzielczego własnościowego prawa do domu rodzinnego na rzecz ustanowienia odrębnej własności domu jednorodzinnego jest objęte podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 217 w związku z art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (teksy jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko spółdzielni zawarte w piśmie z dnia 12 lipca 2004r. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 12 lipca 2004r. Nr E/4380/04 (data wpływu do tut. Urzędu 14 lipiec 2004r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2004r., Spółdzielnia zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia ma zamiar sprzedać po dniu 1 maja 2004 r. prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z przeniesieniem na rzecz członka Spółdzielni prawa odrębnej własności jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Grunt jest zabudowany budynkami mieszkalnymi, które zostały zasiedlone przed dniem 1 maja 2004r. przez członków Spółdzielni posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Jednostka zadała następujące pytanie:

Czy w przedstawionej sytuacji przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do domu jednorodzinnego na rzecz ustanowienia odrębnej własności domu jednorodzinnego nie jest objęte VAT, w świetle art. 153 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą"?

Podatnik przedstawił stanowisko, iż czynność ta nie podlega przepisom ustawy.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również m.in. przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym dochodzi do odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Jednocześnie w art. 29 ust. 8 ustawy określono podstawę opodatkowania ww. czynności. Przepis ten stanowi, iż jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku. Ustawodawca w ten sposób odmiennie określił zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla przedmiotowych czynności. Ponadto w art. 153 ust. 2 ustawy zawarto wyłączenie z opodatkowania czynności określonych w powołanym art. 29 ust. 8 ustawy. Przepis art. 153 ust. 2 ustawy stanowi, iż przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.
Z przedstawionego, przez Spółdzielnie stanu faktycznego wynika, iż zostały spełnione ustawowe przesłanki wynikające z powołanego art. 153 ust. 2 ustawy. Bowiem ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Zdaniem tut. organu przepis art. 153 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania w przypadku opisanym przez spółdzielnię, nie ustanowiono bowiem na tych lokalach lokatorskiego prawa do lokalu, które obecnie byłoby przekształcane we własnościowe prawo do lokalu lub w miejsce tego lokatorskiego prawa ustanawiano by odrębną własność lokalu. Zarówno przepis art. 153 ust. 2 ustawy jak i przywołany w tym przepisie art. 29 ust. 8 dotyczą przekształceń z spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu a nie, jak w przypadku jednostki ze spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Przesądza o tym również sposób liczenia podstawy opodatkowania (art. 29 ust. 8 ustawy) jako różnicy między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego. Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.) wkład mieszkaniowy wpłacany jest w przypadku lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (vide art. 9 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) natomiast przy ustanawianiu własnościowego prawa do lokalu mamy do czynienia z wkładem budowlanym (vide art. 17 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych). Zatem gdyby ustawodawca chciał poddać regulacji art. 29 ust. 8 ustawy ustanowienie odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego jako podstawę opodatkowania wymieniłby różnicę między wartością rynkową lokalu a wartością wkładu budowlanego.

W przypadku wymienionym przez spółdzielnię znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (cyt.: zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyjątkiem obiektów i ich części, które maja być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy) aczkolwiek przepis ten nie wymienia przypadków przekształceń spółdzielczych praw do lokalu mieszkalnego bądź ustanowienia w miejsce tych praw odrębnej własności lokalu, jednakże zapis ust. 7 tego artykułu (cyt: zwolnienie określone w ust. 1 pkt 10 nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8) wyraźnie wskazuje iż przekształcenia te mieszczą się w regulacji tego przepisu, tj. artykułu 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. O zrównaniu czynności ustanowienia bądź przekształcenia spółdzielczych praw do lokalu mieszkalnego z dostawą obiektów budownictwa mieszkaniowego, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przesądza również fakt, iż czynności te zostały wymienione w ww. artykule 7 ust. 1 pkt 5 ustawy jako dostawa towarów. Zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie podlegają w związku z art. 43 ust. 7 ustawy jedynie przekształcenia, o których mowa w art. 29 ust. 8 ustawy, co w sytuacji opisanej przez spółdzielnię nie wystąpiło.

Reasumując powyższe czynność ustanowienia odrębnej własności do domu jednorodzinnego w miejsce własnościowego prawa do lokalu jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli obiekty te nie mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Spółdzielnię pytania i w obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia stanie prawnym.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj