PDF-III-415(2)05
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDF-III-415(2)05
Data
2005.02.21
Autor
Urząd Skarbowy w Kluczborku
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób prawnych
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy spółka akcyjna jako osoba prawna, zgodnie ze statutem prowadząca działalność w zakresie ochrony zdrowia może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podst. art.17 ust.1 pkt 4 ustwy o podatku doch. od osób prawnych.
Na podstawie art. art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60.) w związku z wnioskiem jednostki złożonym w dniu 18.01.2005r. uzupełnionym pismami z dnia: 25.01.2005r., 28.01.2005r. oraz 15.02.2005r.o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje stanowisko przedstawione przez Jednostkę we wniosku za nieprawidłowe. Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. We wniosku złożonym dnia 18.01.2005r. uzupełnionym pismami w dniu : 25.01.2005r., 28.01.2005r. oraz 15.02.2005r. Jednostka składa zapytanie, czy jako osoba prawna - spółka akcyjna zgodnie ze statutem prowadząca działalność w zakresie ochrony zdrowia ma obowiązek naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób prawnych czy też ma prawo skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z przepisem art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 2000r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.) . Ponadto Jednostka wnosi zapytanie, czy zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych są przychody z działalności nie związanej z " ochroną zdrowia", ale umieszczonej w przedmiocie działalności Spółki zapisanej w statucie polegającej na wynajmie pomieszczeń dla osób prowadzących działalność medyczną za odpłatnością . We wniosku Jednostka zaznacza, iż uzyskuje przychody z najmu budynków, pomieszczeń oraz wynajmu karetki pogotowia oraz za sterylizację sprzętu medycznego( dla gabinetów prywatnych), zamontowanie automatu na obuwie ochronne w szpitalu przez firmę PHU w wysokości 10% wartości sprzedaży. Z Urzędem Miasta i Gminy zawarto umowę nieodpłatnego użyczenia sprzętu medycznego przekazanego na Oddział Chirurgiczny i Oddział Wewnętrzny. Sprzęt ten Gmina zakupiła z własnych środków.Spółka Akcyjna, wg oświadczenia przekazała sprzęt medyczny na Oddział Chirurgiczny i Wewnętrzny, który został przyjęty na stan w ilości bez podania wartości sprzętu . W takiej formie również został wprowadzony do ksiąg PCZ SA. W umowie jest zastrzeżenie, że sprzęt podlega zwrotowi użyczającemu na żądanie strony. Sprzęt ten jest wykorzystywany wyłącznie do leczenia pacjentów skierowanych z NFZ i leczonych w ramach kontraktu z Funduszem. Zdaniem Spółki Akcyjnej w 2004r. stosując przepisy prawa podatkowego zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.) została zwolniona z płacenia przedmiotowego podatku.W odpowiedzi na ww zapytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku wyjaśnia:Zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.) objęte są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność :-naukowa,-naukowo-techniczna,-oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,-kulturalna,-w zakresie kultury fizycznej i sportu,-ochrony środowiska,-wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,-dobroczynności,-ochrony zdrowia i pomocy społecznej,-rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz-kultu religijnego.Zwolnieniem objęta jest ta część dochodów, która jest przeznaczona na ww cele. Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy przepis ten nie ma zastosowania w:-przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach , z wyłączeniem spółek o których mowa w art. 74 ustawy z dnia 25 lipca 1985r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 1991r. Nr 44, poz. 194 ze zm.),-przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawna, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,-zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej , będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych- jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie : wodociągów i kanalizacji , ścieków komunalnych , wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do:-stowarzyszeń-organizacji społecznych-fundacji-instytucji kultury-jednostek badawczo-rozwojowych-szkół wyższychi innych osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej realizujących cele określone ww art. 17 ust.1 pkt. 4 przepisie ( za wyjątkiem podmiotów wymienionych w art. 17 ust.1c). Postanowieniem z dnia 26.02.2004r.Sąd Rejonowy w Opolu VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego na wniosek strony wpisał do Krajowego Rejestru Sądowego -Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS :Spółkę Akcyjną gdzie przedmiotem działalności jest między innymi szpitalnictwo, praktyka lekarska, pozostała działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego. Spółka nie może skorzystać ze zwolnienia zawartego w art.17 ust.1 pkt 4 ponieważ zastosowanie tego przepisu wyłącza cytowany przepis art.17 ust. 1c. dotyczący wyłączenia podmiotowego. Zgodnie z art.12 ust.1 ww ustawy przychodami , z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności:1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne , w tym również różnice kursowe,2) wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń oraz przychodów w naturze , z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych , spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Art.12 ust.3c stanowi , iż za przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze uważa się przychody należne określone na dzień, w którym należności wynikające z tych umów stają się wymagalne wg stanu prawnego obowiązującego w roku 2004. Przekazanie przez samorządy lub Skarb Państwa podległym im podmiotom środków trwałych w nieodpłatny zarząd lub używanie nie stanowi dla tych podmiotów przychodu , lecz jednocześnie odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oddanych do nieodpłatnego używania, z wyjątkiem nieruchomości - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów ( art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. c ustawy). Przy definiowaniu pojęcia "spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego" należy się kierować przepisami ustaw między innymi:-z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz .1591 ze zm) oraz- z dnia 5czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001r. nr 142, poz. 1592 ze zm.).Zatem spółki prawa handlowego, których udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia zaliczane są do spółek użyteczności publicznej.Ponieważ przedmiotem umowy użyczenia jest sprzęt medyczny bez określenia wartości a Spółka wprowadziła do Ksiąg, zgodnie z oświadczeniem z dnia 28.01.2005r., ten sprzęt bez określenia ich wartości tylko ilościowo nie można zastosować przepisu art.12 ust.1.pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych bowiem jest tam mowa o używaniu środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych , spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Ponieważ jak zaznaczyła Spółka w uzupełnieniu pisma z dnia 28.01.2005r. w jednym z punktów w umowie pomiędzy Urzędem Miasta i Gminy a Spółką jest zapis , iż sprzęt podlega natychmiastowemu zwrotowi na żądanie strony a w ewidencji księgowej PCZ został wprowadzony bez wartości i przyjęty na stan w ilości bez podania wartości sprzętu należało zastosować przepisy art. 12 ust.6. cytowanej ustawy dotyczące ustalenia wartości nieodpłatnych świadczeń. Na podstawie powyższego stwierdza się, iż wyrażone w piśmie stanowisko Jednostki jest nieprawidłowe. Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w 2004r. zgodnie z zapytaniem Jednostki.Stosownie do treści art. 14 b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. |