Interpretacja Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kujawskim
PD/415-14/04
z 16 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-14/04
Data
2004.12.16
Autor
Urząd Skarbowy w Aleksandrowie Kujawskim
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
promocja
sprzedaż premiowa
Pytanie podatnika
Kwalifikacja zakupu materiałów promocyjnych programu marketingowego do limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy
Działając w trybie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 28.10.2004r. przekazane przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu dnia 17.11.2004r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych – kwalifikacja zakupu materiałów promocyjnych programu marketingowego do limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj. przedstawia swoje stanowisko w sprawie. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że spółka jawna – Hurtownia „...”, której jest Pan wspólnikiem, zawarła umowę z firmą ... w ... na zakup materiałów promocyjnych programu marketingowego Milowe zakupu – znaczków w cenie netto 0,50 zł/1szt. Klienci dokonujący zakupów w hurtowni „...” za kwotę w gotówce minimum 75 zł brutto otrzymują jeden znaczek. Odpowiednia ilość znaczków jest premiowana przez firmę ... fundującą nagrody klientom Pańskiej hurtowni. Hurtownia nie prowadzi ewidencji znaczków wydawanych poszczególnym klientom. Zakup i przekazanie klientom znaczków traktowane jest przez spółkę „...” jako reprezentacja i reklama limitowana, a faktury VAT dokumentujące zakup znaczków po odliczeniu podatku od towarów i usług zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów. Pytanie Pana dotyczy prawidłowości przedstawionego trybu postępowania. Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, co następuje: wobec braku definicji reklamy w ustawodawstwie podatkowym interpretację tego pojęcia należy oprzeć na jego słownikowym rozumieniu, na którym opiera się również orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego. Według definicji słownikowej reklama jest rozpowszechnianiem informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981r.). Orzecznictwo NSA wychodząc z powyższego rozumienia pojęcia reklama określa najistotniejszą jej cechę jako informację o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartościach, przekazywaną bliżej nieokreślonym kontrahentom, mającą na celu zachęcenie do zakupu reklamowanego towaru (np. wyroki NSA z dnia 24.09.1998r. I S.A./Po 140/98, z dnia 10.06.1999r. I S.A./ Po 1947/98, z dnia 26.09.2000r. nr orzecz. 47078 – Lex – Temida.). Jeżeli więc w ramach reklamy dochodzi do wydania upominków czy nagród, jest to czynność poprzedzająca sprzedaż i mająca na celu zachęcanie do zakupów. W świetle powyższego nie wszystkie działania podejmowane przez firmy promujące swoje towary przybierają formę reklamy. Stanowisko takie zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 06.12.1995r. nr PO 4/AK – 722 – 1110/95 wyjaśniając, iż „rozszerzanie znaczenia słowa „reklama” na wszelkie działania podatnika zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie towarów produkowanych czy sprzedawanych przez niego, w świetle przedstawionej wykładni językowej (definicji słownikowej – przyp. tut. organu), jak również w świetle wykładni celowościowej nie znajduje uzasadnienia”. Za reklamę nie mogą być uznane takie działania, które zachęcając co prawda do zakupu określonego towaru, nie polegają na rozpowszechnianiu informacji o tym towarze. Przykładem takich działań jest wręczanie nagród w ramach sprzedaży premiowanej mające miejsce po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą. W zamian za zakup określonego towaru lub zakup towaru za określoną kwotę każdy klient (określony, nieprzypadkowy, dokonujący zakupu) otrzymuje nagrodę. W przedstawionym stanie faktycznym działania przedsięwzięte przez spółkę „...” noszą znamiona sprzedaży premiowej spełniając jej podstawowe przesłanki:
Przepisy art. 23 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) limitujące wydatki na reklamę niepubliczną do wysokości 0,25% przychodów nie mają więc w tym przypadku zastosowania. Wydatki na zakup znaczków wydanych następnie nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej i w ten sposób pośrednio premiujących zakupy w hurtowni mają niewątpliwy wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i zwiększenie przychodów. W związku z tym ich kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w oparciu o art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. w/wym., ponieważ pozostając w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Niniejszej informacji udzielono w oparciu o przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu udzielenia odpowiedzi. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.