Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POIV-443/1/05
z 19 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POIV-443/1/05
Data
2005.01.19


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
koszt
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy w związku z zawartą dnia 29.06.2004 r. umową z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podatek naliczony związany z inwestycjami w ramach projektu współfinansowanego ze środków programu SAPARD może być uznany za koszt kwalifikowany w sytuacji gdy Strona nie ma możliwości odzyskania podatku w systemie VAT i poza nim?


POSTANOWIENIE
Na popdstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.01.2005 r. znak IT.2226/54-1/05 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:
ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.
UZASADNIENIE
Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Gmina jest inwestorem przyzagrodowych oczyszczalni ścieków. Przedmiotowa inwestycja na podstawie umowy zawartej w dniu 29.06.2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa została w części sfinansowana ze środków programu SAPARD. Pytanie dotyczy możliwości uznania za koszt kwalifikowany podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją. Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz na podstawie art.6 ust.1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolniona z tego podatku.
Podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach programu SAPARD w przypadku beneficjentów, którzy zawarli przed dniem 1 maja 2004 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Programu SAPARD dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Podmioty te bowiem na mocy przepisów § 27 a) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z póżn. zm.) przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach mogą ubiegać się o zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ), obniżenie kwoty lub zwrot podatku naliczonego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną – podatnicy podatku od towarów i usług mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego.
W przypadku beneficjentów, którzy zgodnie z odrębnymi przepisami korzystają ze zwolnień podatkowych tj. nie mogą zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów może on stanowić koszt kwalifikowany ( o ile nie występują inne z przedstawionych wyżej przesłanek wyłączenia kwalifikowalności podatku VAT).
Na podstawie analizy posiadanej dokumentacji stwierdzam, że Gmina nie figuruje w ewidencji tut. Urzędu, a tym samym nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w oparciu o w/w przepisy art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego korzystająca ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach samorządu terytorialnego Gmina nie może także zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów.
Jednocześnie jak wynika z pisma Strony umowy dotyczące refundacji w ramach Programu SAPARD zostały zawarte z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w dniu 29 czerwca 2004 r., co uniemożliwia ubieganie się o zwrot podatku zgodnie z zapisem w/w § 27 a) Rozporządzenia Ministra Finansów.
Biorąc powyższe pod uwagę podatek naliczony związany z prowadzoną inwestycją sfinansowaną w części ze środków programu SAPARD może stanowić koszt kwalifikowany.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontrloli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj