Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-401/12/BK
Data
2012.05.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
podatek
prawo do odliczenia
Istota interpretacji
Czy związku z obowiązującym prawem podatkowym, brak jest możliwości odzyskania podatku VAT przez Wspólnotę w ramach realizacji zadania?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu– jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 kwietnia 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji projektu.
W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wspólnota funkcjonuje w oparciu o ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w ustawie o własności lokali. W celu należytego utrzymania części wspólnych i lokali ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te składają się z kosztów zarządu częściami wspólnymi nieruchomości i kosztów związanych z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali. Na koszty te składają się: energia cieplna na potrzeby centralnego ogrzewania, dostarczana przez przedsiębiorstwo energetyczne, zimna woda, ścieki, energia elektryczna na klatkach schodowych, wywóz odpadów stałych, utrzymanie porządku i czystości w nieruchomości wspólnej, bieżące naprawy i remonty. Z powyższych tytułów na rzecz Wspólnoty właściciele uiszczają zaliczki w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych. Przyjęty sposób rozliczania kosztów nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie faktury związane z mediami wystawiane są przez dostawców na Wspólnotę. Tak więc Wspólnota, a więc jej członkowie są nabywcami mediów, które pokrywane są z zaliczek pobieranych od członków Wspólnoty zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Kwoty wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali stanowią partycypację w kosztach Wspólnoty przez jej członków. Wspólnota, dostarczając media swoim członkom, nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, nie wykonuje usług dla podmiotów spoza Wspólnoty, a w zakresie czynności zarządzania nieruchomością wspólną i pobierania zaliczek od członków z tytułu dostawy mediów do poszczególnych lokali nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. Wspólnota podjęła następujące uchwały:
- nr (...) właścicieli lokali w nieruchomościach przy ul. (...)w (...) z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zawarcia umowy partnerskiej na rzecz realizacji projektu „(...)”, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego,
- nr (...)właścicieli lokali w nieruchomościach przy ul. (...)w (...) z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie wyboru Lidera Projektu na rzecz realizacji w ramach umowy partnerstwa projektu „(...)”, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
W dniu 12 maja 2011 r. Wspólnota podpisała z Województwem umowę o dofinansowanie projektu „(...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Projekt „(...)” realizowany jest w ramach umowy partnerskiej zawartej pomiędzy:
- Wspólnotą Mieszkaniową Nieruchomości przy ul. (...),
- Wspólnotą Mieszkaniową Nieruchomości przy ul. (...),
- Wspólnotą Mieszkaniową Nieruchomości przy ul. (...).
Liderem projektu jest Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości przy ul. (...), reprezentowana przez Zarząd Wspólnoty. Projekt obejmuje realizację 3 zadań
zadanie I: termomodernizacja i remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. (...), działka nr 262 i 259/8, obręb (...),
Zadanie II: termomodernizacja i remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. (...), działka nr 263 i 259/8, obręb (...),
Zadanie III termomodernizacja i remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. (...), działka nr 264 i 259/8, obręb (...).
Zakres remontu obejmuje termomodernizację budynku oraz remont części wspólnych budynku: wzmocnienie konstrukcji budynku, docieplenie, wymianę instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, elektrycznej, wykonanie instalacji ciepłej wody (dotychczas brak), zainstalowanie instalacji solarnej wspomagającej instalację cwu, remont klatek schodowych, wymianę okien i drzwi na klatkach schodowych, wymianę obróbek blacharskich, remont dachu, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej ścian fundamentowych budynku. Koszty projektu składają się z kosztów: robót budowlanych i usług (np. dokumentacja budowlana, studium wykonalności, informacja i promocja). Ostatecznym beneficjentem są właściciele lokali mieszkalnych. Dofinansowanie projektu wynikające z podpisanej umowy z Województwem dotyczy łącznych wydatków kwalifikowanych projektu, bez podziału na poszczególne Wspólnoty. Zadanie II dotyczy remontu w zakresie wymiany instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania oraz wykonanie instalacji ciepłej wody, obejmuje zakres prac związanych z częściami wspólnymi oraz częściami indywidualnymi.
W zakres prac związanych wyłącznie z częściami wspólnymi wchodzi:
- wymiana wszystkich wspólnych pionów w instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania,
- wykonanie pionów nowej instalacji ciepłej wody,
- wykonanie instalacji solarnej w całym zakresie. Jest to instalacja wykonana jako wspomaganie ogrzewania ciepłej wody, włączona w urządzenia wspólnego węzła ciepłej wody, zlokalizowanego w piwnicy.
W zakres prac związanych z częściami indywidualnymi wchodzą odcinki instalacji:
- od pionów instalacji wodociągowej do urządzeń odbiorczych w lokalach mieszkalnych,
- od pionów instalacji kanalizacyjnej do urządzeń sanitarnych w lokalach mieszkalnych,
- od pionów instalacji ciepłej wody do urządzeń odbiorczych w lokalach,
- od pionów instalacji centralnego ogrzewania do grzejników, wraz z grzejnikami, zaworami odcinającymi i termostatami.
W pozostałym zakresie rzeczowym nie występują wydatki dotyczące części indywidualnych.
W złożonym wniosku o dofinansowanie dokonany jest podział kosztów na:
- koszty kwalifikowane, nie objęte dofinansowaniem, obejmujące wykonanie zakresu remontu instalacji wyżej opisanych jako części wspólne oraz pozostały zakres rzeczowy obejmujący remont części wspólnych. W kosztach tych zawarty jest podatek VAT jako kwalifikowany, dofinansowany w wysokości 85% w ramach zawartej umowy o dofinansowanie projektu,
- koszty niekwalifikowane nie objęte dofinansowaniem, poniesione wyłącznie przez Wspólnotę.
Koszty te obejmują wykonanie zakresu remontu, instalacji wyżej opisanych jako części indywidualne. W kosztach tych zawarty jest podatek VAT, który w całości został poniesiony przez Wspólnotę. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie kosztów wynikających z remontu w zakresie wykonania instalacji wodociągowej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, zainstalowania solarów, obejmujących wyłącznie zakres wykonania części wspólnych tych instalacji oraz pozostały zakres rzeczowy obejmujący części wspólne budynku. Wszystkie koszty poniesione w ramach zadania II: termomodernizacja i remont budynku mieszkalnego wielorodzinnego przy ul. (...) w (...), działek nr 263 i 259/8 obręb (...).(...), będącego częścią składową projektu „(...)”, ewidencjonowane są w wartościach brutto, gdyż nie stanowią sprzedaży opodatkowanej, a realizacja zakresu robót budowlanych i usług w zakresie projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wspólnota nie jest podatnikiem VAT czynnym, ponieważ na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku. Wspólnota nie wystawia faktur i nie dokonuje rozliczeń podatku należnego i naliczonego, w tym z tytułu realizacji projektu. W umowie o dofinansowanie przedmiotowego projektu Wspólnota złożyła oświadczenie, że nie jest podatnikiem podatku VAT, a podatek VAT w ramach realizowanego projektu jest kwalifikowany.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy związku z obowiązującym prawem podatkowym, brak jest możliwości odzyskania podatku VAT przez Wspólnotę w ramach realizacji przedmiotowego zadania...
Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota nie jest podatnikiem VAT czynnym, ponieważ na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku. Wspólnota nie jest podatnikiem VAT w zakresie:
- zarządu nieruchomością wspólną,
- zakupu mediów do lokali poszczególnych właścicieli będących członkami wspólnoty mieszkaniowej,
- pobierania zaliczek (pieniędzy) na utrzymanie nieruchomości wspólnej i lokali mieszkalnych.
Właściciele zobowiązani są do uiszczania zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych. Przyjęty sposób rozliczania kosztów zarządu nieruchomością nie daje podstaw do uznania, że zaliczki wpłacane przez członków Wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali, stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT. Wspólnota nie wystawia faktur i nie dokuje rozliczeń podatku należnego i naliczonego. Wspólnota nie ma prawa do odzyskania podatku w zakresie realizowanego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy). Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia. Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 12 maja 2011 r. Wspólnota podpisała z Województwem umowę o dofinansowanie projektu „(...)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Przedmiotowy projekt obejmuje termomodernizację budynku oraz remont części wspólnych budynku. Wspólnota nie jest podatnikiem VAT czynnym. Realizowany projekt nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, to przy założeniu, że nabywane w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|