Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krapkowicach
PP-4431/52/JG/04
z 17 listopada 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-4431/52/JG/04
Data
2004.11.17
Autor
Urząd Skarbowy w Krapkowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
gmina
zwrot podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Z przedstawionego w zapytaniu stan faktyczny wynika, iż Gmina (...) zawarła w dniu 29.06.2004r. umowę nr (...) z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określającą warunki i tryb udzielenia pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program SAPARD. Przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji polegającej na „budowie drogi gminnej na terenach przemysłowych (...)”. Pismem z dnia 13.10.2004r. Agencja poinformowała Gminę, iż zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej oraz urzędową wykładnią Ministra Finansów /pismo znak: BC2/033/JO/304/04 z dnia 29.07.2004 r./ - podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztów kwalifikowanych, jeśli może być odzyskany, refundowany lub kompensowany w jakikolwiek inny sposób.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach, działając stosownie do art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo z 20.10.2004 r. znak: (...) /data wpływu do urzędu 22.10.2004r./ informuje: Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż Gmina (...) zawarła w dniu 29.06.2004r. umowę nr (...) z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określającą warunki i tryb udzielenia pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program SAPARD. Przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji polegającej na „budowie drogi gminnej na terenach przemysłowych (...)”. Pismem z dnia 13.10.2004r. Agencja poinformowała Gminę, iż zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej oraz urzędową wykładnią Ministra Finansów /pismo znak: BC2/033/JO/304/04 z dnia 29.07.2004 r./ - podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztów kwalifikowanych, jeśli może być odzyskany, refundowany lub kompensowany w jakikolwiek inny sposób. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniające rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 145, poz.1541/ przewiduje w § 27 a możliwość uzyskania zwrotu podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. W przypadkach, o których mowa wyżej, podatek wskazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Zwrot podatku przysługuje podmiotom, o których mowa w ust. 1, spełniającym następujące warunki:
Z treści pisma przedłożonego przez Gminę wynika, iż umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określająca warunki i tryb udzielenia przez Agencję pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program SAPARD w ramach poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej i tworzenia miejsc pracy, rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich - drogi gminne i powiatowe na obszarach wiejskich została zawarta 29 czerwca 2004 r. W świetle cytowanych przepisów zwrot podatku od towarów i usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej nie może być dokonany przez Organ podatkowy gdyż umowa została zawarta 29 czerwca 2004 r., czyli z naruszeniem określonego wyżej terminu 1 maja 2004 r.. Zgodnie natomiast z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25 stycznia 2001 r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.), do współfinansowania przez Komisję Europejską w ramach SAPARD nie kwalifikują się podatki, które są odzyskiwane bądź refundowane. Również zgodnie z ogólną zasadą nr 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004, podatek VAT nie może być uznany za koszt kwalifikowany (tj. nie może zostać sfinansowany w ramach programu SAPARD) z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta, który nie ma możliwości ubiegania się o jego zwrot, a więc gdy podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do jego odliczenia. Chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w których podatnik (beneficjent SAPARDU) odliczyłby VAT podwójnie. Zdaniem tutejszego Organu podatkowego, jeżeli Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny nie ma możliwości dokonania odliczenia tego podatku w systemie VAT. Należy w tym miejscu zauważyć, iż w świetle art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U z 2000r. nr 54, poz.654 ze zm./ zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W związku z tym Gmina (...) jako jednostka samorządu terytorialnego korzystająca ze zwolnienia nie ma możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów nie odliczonego podatku od towarów i usług. Zgodnie z wyjaśnieniami Komisji Europejskiej jak i Ministerstwa Finansów podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Programu SAPARD w przypadkach beneficjentów:
Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD w przypadkach beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT-u w jakikolwiek inny sposób.Mając na względzie wyżej cytowane przepisy i wyjaśnienia oraz stan faktyczny przedstawiony w piśmie Wójta Gminy (...) stwierdzić należy, iż Gmina (...) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i jednocześnie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.Do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa należy natomiast ocena, czy w rozpatrywanym przypadku podatek od towarów i usług może zostać zaliczony do kosztów kwalifikowanych w ramach realizacji inwestycji ze środków programowych SAPARD.Końcowo, tutejszy organ podatkowy zauważa, iż w umowie zawartej w dniu 29.06.2004r. nr (...) pomiędzy Gminą (...) a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, figuruje NIP beneficjenta (...), należący do Urzędu Gminy (...), który jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym w Krapkowicach.Powyższej odpowiedzi udzielono w indywidualnej sprawie, w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.