Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krapkowicach
PP-4431/52/JG/04
z 17 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-4431/52/JG/04
Data
2004.11.17



Autor
Urząd Skarbowy w Krapkowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
gmina
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Z przedstawionego w zapytaniu stan faktyczny wynika, iż Gmina (...) zawarła w dniu 29.06.2004r. umowę nr (...) z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określającą warunki i tryb udzielenia pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program SAPARD. Przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji polegającej na „budowie drogi gminnej na terenach przemysłowych (...)”. Pismem z dnia 13.10.2004r. Agencja poinformowała Gminę, iż zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej oraz urzędową wykładnią Ministra Finansów /pismo znak: BC2/033/JO/304/04 z dnia 29.07.2004 r./ - podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztów kwalifikowanych, jeśli może być odzyskany, refundowany lub kompensowany w jakikolwiek inny sposób.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach, działając stosownie do art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo z 20.10.2004 r. znak: (...) /data wpływu do urzędu 22.10.2004r./ informuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż Gmina (...) zawarła w dniu 29.06.2004r. umowę nr (...) z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określającą warunki i tryb udzielenia pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program SAPARD. Przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji polegającej na „budowie drogi gminnej na terenach przemysłowych (...)”. Pismem z dnia 13.10.2004r. Agencja poinformowała Gminę, iż zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej oraz urzędową wykładnią Ministra Finansów /pismo znak: BC2/033/JO/304/04 z dnia 29.07.2004 r./ - podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztów kwalifikowanych, jeśli może być odzyskany, refundowany lub kompensowany w jakikolwiek inny sposób.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniające rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 145, poz.1541/ przewiduje w § 27 a możliwość uzyskania zwrotu podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. W przypadkach, o których mowa wyżej, podatek wskazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Zwrot podatku przysługuje podmiotom, o których mowa w ust. 1, spełniającym następujące warunki:

  1. w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;
  2. posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1;
  3. posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
  1. o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1, przed dniem 1 maja 2004r.,
  2. zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto(bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokość udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,
  3. potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,
  4. zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.

Z treści pisma przedłożonego przez Gminę wynika, iż umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określająca warunki i tryb udzielenia przez Agencję pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych – Program SAPARD w ramach poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej i tworzenia miejsc pracy, rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich - drogi gminne i powiatowe na obszarach wiejskich została zawarta 29 czerwca 2004 r.

W świetle cytowanych przepisów zwrot podatku od towarów i usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej nie może być dokonany przez Organ podatkowy gdyż umowa została zawarta 29 czerwca 2004 r., czyli z naruszeniem określonego wyżej terminu 1 maja 2004 r.. Zgodnie natomiast z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25 stycznia 2001 r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.), do współfinansowania przez Komisję Europejską w ramach SAPARD nie kwalifikują się podatki, które są odzyskiwane bądź refundowane. Również zgodnie z ogólną zasadą nr 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004, podatek VAT nie może być uznany za koszt kwalifikowany (tj. nie może zostać sfinansowany w ramach programu SAPARD) z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta, który nie ma możliwości ubiegania się o jego zwrot, a więc gdy podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do jego odliczenia. Chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w których podatnik (beneficjent SAPARDU) odliczyłby VAT podwójnie.

Zdaniem tutejszego Organu podatkowego, jeżeli Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny nie ma możliwości dokonania odliczenia tego podatku w systemie VAT. Należy w tym miejscu zauważyć, iż w świetle art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U z 2000r. nr 54, poz.654 ze zm./ zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W związku z tym Gmina (...) jako jednostka samorządu terytorialnego korzystająca ze zwolnienia nie ma możliwości zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów nie odliczonego podatku od towarów i usług.

Zgodnie z wyjaśnieniami Komisji Europejskiej jak i Ministerstwa Finansów podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Programu SAPARD w przypadkach beneficjentów:

  • będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • będących podatnikami tego podatku, ale którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, lub gdy przysługuje im prawo do częściowego odliczenia podatku ale mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i od osób prawnych,
  • będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje zwrot podatku na podstawie § 27a Rozporządzenia Ministra Finansów.

Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD w przypadkach beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT-u w jakikolwiek inny sposób.Mając na względzie wyżej cytowane przepisy i wyjaśnienia oraz stan faktyczny przedstawiony w piśmie Wójta Gminy (...) stwierdzić należy, iż Gmina (...) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i jednocześnie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.Do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa należy natomiast ocena, czy w rozpatrywanym przypadku podatek od towarów i usług może zostać zaliczony do kosztów kwalifikowanych w ramach realizacji inwestycji ze środków programowych SAPARD.Końcowo, tutejszy organ podatkowy zauważa, iż w umowie zawartej w dniu 29.06.2004r. nr (...) pomiędzy Gminą (...) a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, figuruje NIP beneficjenta (...), należący do Urzędu Gminy (...), który jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym w Krapkowicach.Powyższej odpowiedzi udzielono w indywidualnej sprawie, w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj