Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-443/233/04
z 25 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-443/233/04
Data
2004.11.25



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów --> Objęcie procedurami celnymi

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
eksport towarów
kontrahent zagraniczny
kurs waluty
nabycie wewnątrzwspólnotowe
przedpłaty
skład celny
wywóz towarów


Pytanie podatnika
1. Towar zafakturowany przez kontrahenta unijnego w kwietniu 2004 r. przekroczył granicę RP w maju 2004 r. W opinii jednostki transakcję tę uznać należy za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rodzące obowiązek podatkowy 15.06.2004 r. Wątpliwości budzą również zasady „wyceny” faktury handlowej sporządzonej przez dostawcę towarów.
2. Czy dokonanie przedpłaty na rzecz kontrahenta z Czech na towar pochodzacy ze Stanów Zjednoczonych, który na terytorium Czech znajduje się na składzie celnym wywołuje obowiącek podatkowy?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując weryfikacji w trybie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informacji udzielonej podatnikowi przez Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie pismem z dnia 9.07.2004 r. (znak: PUS.II/443/74/04) w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia:

1. Jak wynika z przedstawionego w piśmie podatnika z dnia 19.05.2004 r. stanu faktycznego towar zafakturowany przez kontrahenta unijnego w kwietniu 2004 r. przekroczył granicę RP w maju br. W opinii jednostki transakcję tę uznać należy za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rodzące obowiązek podatkowy 15.06.2004 r. Jednocześnie spółka zgłosiła wątpliwość co do zasad „wyceny” faktury handlowej sporządzonej przez dostawcę towarów.

Zdaniem tut. organu, w oparciu o podane przez podatnika w tym piśmie informacje, nie można jednoznacznie określić rodzaju przeprowadzonej transakcji, tj. czy spółka dokonała importu towarów czy też wewnątrzwspólnotowego nabycia. Ocena ta jest bowiem uzależniona od rodzaju procedury, jaka została zastosowana przez kontrahenta zagranicznego w stosunku do tego towaru. Należy zatem rozważyć dwie sytuacje, jakie mogą wystąpić:

W pierwszym przypadku, jeżeli kontrahent zagraniczny z obecnego terytorium Wspólnoty objął towary przeznaczone dla jednostki przed dniem 1.05.2004 r. procedurą eksportu i towary te postawiono do dyspozycji strony na aktualnym terytorium Wspólnoty do dnia 30.04.2004 r., dokonany obrót uznać należy za import towarów, mimo iż przedmiot transakcji przekroczył granicę RP po dniu 30.04.2004 r. Stosownie bowiem do art. 170 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) za import towarów uważa się również wykorzystanie (wprowadzenie do wolnego obrotu) po 30.04.2004 r. na terytorium kraju towarów dostarczonych odbiorcom przed 1.05.2004 r. na terytorium Wspólnoty przed rozszerzeniem lub terytorium nowych państw członkowskich, jeżeli przed dniem 1.05.2004 r. do dostawy tych towarów miały lub mogły mieć zastosowanie odpowiednio przepisy art. 18 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług orazo podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), jaka obowiązywała do dnia 30.04.2004 r. (poza wyjątkiem niemającym w tym przypadku znaczenia) i jeżeli przed dniem 1.05.2004 r. nie został dokonany import tych towarów w rozumieniu tej ustawy. Obowiązek podatkowy, dla nabywcy towaru, powstaje w tym przypadku na zasadach ogólnych określonych art. 19 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r., a jeżeli wyznaczenie tego terminu nie jest możliwe – w momencie wykorzystania (wprowadzenia do wolnego obrotu) towarów na terytorium kraju (art. 170 ust. 7 pkt 2 ww. ustawy).

W sytuacji przeciwnej, gdy kontrahent zagraniczny nie rozpoczął przed dniem 1.05.2004 r. procedury odpowiadającej eksportowi, transakcja ta stanowić będzie nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu art. 9 ww. ustawy z dnia 11.03.2004 r. W myśl tego przepisu przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy jw. obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia z zastrzeżeniem ust. 6 - 9 tego artykułu. Stosownie do ust. 6 w przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5 podatnik podatku od wartości dodanej będący dostawcą towarów wystawił fakturę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Należy jednak zauważyć, iż przepis ust. 6 obowiązuje od dnia 1.05.2004 r. i nie będzie miał zastosowania do faktur wystawionych w kwietniu br. Wobec powyższego należy uznać, iż w opisanej sytuacji obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z przepisem art. 20 ust. 5, a więc w tym przypadku w dniu 15.06.2004 r. W tym zakresie stanowisko prezentowane przez jednostkę jest słuszne, o ile doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Sposób przeliczenia kwot wykazanych w fakturze w walucie obcej reguluje § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Z przepisu tego wynika, że przeliczenia na złote należy dokonać według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury – jeżeli faktura ta jest wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. Zgodnie z przepisem ust. 3 tego artykułu, w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przytoczone regulacje stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentuje ona czynność, która u podatnika stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż jednostka zobowiązana jest dokonać „przeliczenia faktury” kontrahenta, jeżeli transakcja stanowiła wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, wg bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień 15.06.2004 r.

2. W dalszej części pisma z dnia 19.05.2004 r. spółka wystąpiła o zajęcie stanowiska, czy dokonanie przedpłaty na rzecz kontrahenta z Czech na towar pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, który na terytorium Czech znajduje się na składzie celnym, wywołuje obowiązek podatkowy. W sprawie opisanej przez podatnika będzie miał zastosowanie art. 36 ust. 1 ustawy, jak słusznie twierdzi jednostka, pod warunkiem, że towary zostaną objęte na terytorium innego państwa członkowskiego – Czech procedurą składu celnego i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju (Polski). Tego rodzaju dostawę uważa się za import towarów. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19 ust. 7 ustawy z chwilą powstania długu celnego. Jedynie w sytuacji, gdy od towarów objętych procedurą składu celnego pobierane będą opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze, a nie powstanie jednocześnie dług celny, to obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaniez chwilą wymagalności tych opłat – art. 19 ust. 9 ustawy. Jednocześnie wskazać należy, iż dokonanie przedpłaty na poczet importowanych towarów nie wywołuje obowiązku podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj