Interpretacja Urzędu Skarbowego w Biłgoraju
PPDE/443-60/2004
z 9 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PPDE/443-60/2004
Data
2004.11.09


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Biłgoraju


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
brak prawa do odliczenia
gmina
inwestycje
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Zwracam się z uprzejmą prośbą o potwierdzenie, iż zgodnie z urzędową wykładnią Ministra Finansów (pismo z dnia 29 lipca 2004r, znak: BC2/033/JO/304/04) Gmina, którą reprezentuję nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób, w tym systemie VAT i poza nim. Przedstawienie powyższego zaświadczenia w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest warunkiem umożliwiającym zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Programu SAPARD.Wniosek następująco uzupełniono. Gmina, którą reprezentuję w roku bieżącym zrealizowała w ramach programu SAPARD inwestycję pn. „Budowa oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją i przykanalikami w miejscowości ... ”. W dniu 03.03.2004r rozstrzygnięty został przetarg na wybór wykonawcy robót. Zgodnie z procedurą SAPARD umowa z wykonawcą została zawarta w dniu 26 kwietnia 2004r a umowa z A R i M R o współfinansowaniu robót – w dniu 11.05.2004r. Obydwie umowy – zarówno z wykonawca robót jak i z Agencją obejmowały 7% podatku VAT. Zgodnie z umową z Agencją podatek VAT ujęty był jako koszt kwalifikowany podlegający dofinansowaniu. Powyższa inwestycja została zakończona w pełnym zakresie rzeczowo-finansowym. Agencja zwróciła się z prośbą o przedstawienie przez nas, zaświadczenia z Urzędu Skarbowego, że przy realizacji powyższej inwestycji Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek inny sposób, w tym systemie VAT i poza nim.Z uwagi na to, że dochody gminy wynikające z przepisów ustawy z dnia 13.11.2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15.02.1992r o podatku dochodowym od osób prawnych, wobec czego nie występują zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, które można byłby skompensować z podatkiem VAT. Zgodnie z § 24 ust. 3 rozporządzenia MF z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług-zwrot podatku naliczonego nie przysługuje przy nabyciu środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Wnioskiem z dnia 21.10.2004r. uzupełnionym pismem z dnia 02.11.2004r. Gmina ... reprezentowana przez Wójta Gminy zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Biłgoraju o wyjaśnienie czy naliczony podatek VAT od zakupu towarów i usług przy wykonaniu inwestycji realizowanych w ramach programu SAPARD może być jej zwrócony w rozliczeniach z urzędem skarbowym. Gmina jest beneficjentem programu SAPARD zgodnie z zawartą w dniu 11 maja 2004r. umową z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, o współfinansowanie inwestycji w zakresie „Budowa oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją sanitarną i przykanalikami w miejscowości ... ”.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa reprezentuje pogląd, iż naliczony podatek od towarów i usług przy realizacji tej inwestycji nie może stanowić kosztów kwalifikowanych i nie będzie refundowany ze środków SAPARD, gdyż podatek ten można odzyskać w ramach rozliczeń podatkowych z urzędem skarbowym.

Gmina uważa, że takiego prawa nie posiada bowiem w okresie realizacji tej inwestycji nie była podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto nie może odzyskać podatku poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym, gdyż organy samorządowe są z tego podatku zwolnione.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biłgoraju działając na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.) uprzejmie wyjaśnia:

1.W zakresie podatku od towarów i usług. Zgodnie z generalną zasadą wymienioną w art. 86 ust.1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, którzy nabywają towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, od których płacą należny podatek VAT. Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 listopada 2004r. i dopiero od tego dnia będzie mogła rozliczać podatek naliczony w podatku należnym VAT w oparciu o faktury nabyć towarów i usług wystawionych po tej dacie. Ponieważ faktury zakupu towarów i usług związanych z realizacja inwestycji „Budowa oczyszczalni ścieków wraz z kanalizacją sanitarną i przykanalikami w miejscowości ... ” wystawione zostały przed dniem 1 listopada 2004r. Gminie nie przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach w rozliczeniu należnego podatku od towarów i usług.

Gmina nie ma również prawa ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek na warunkach wymienionych w par. 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zmianami). Zgodnie z par. 27a ust. 1 tegoż rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje tylko tym podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa umowy w ramach Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Z uwagi na fakt, iż umowa w przedmiotowej sprawie zawarta została w dniu 11 maja 2004r. przepis ten nie ma zastosowania.

2.W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zmianami) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są obecnie: gminy, powiaty i województwa samorządowe. Gmina, jako jednostka samorządowa i zwolniona od podatku dochodowego nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina nie ma możliwości zaliczyć nie odliczony podatek od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów, tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z tym za prawidłowe należy uznać stwierdzenie Gminy, iż nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z inwestycją realizowaną w ramach programu SAPARD. Nie istnieje również możliwość zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku naliczonego VAT, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj