RO/436/85/2004
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
RO/436/85/2004
Data
2004.06.14
Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dopłata
przewóz
Pytanie podatnika
1. Czy otrzymaną dopłatę należy potraktować jako obrót netto i doliczyć podatek VAT ?
2. Czy otrzymaną dopłatę należy potraktować jako obrót brutto i pomniejszyć ją o kwotę należnego podatku ? 3. W jakiej części wyłączone są z kosztów uzyskania przychodów dopłaty do przewozów pasażerskich otrzymywane przez PKS z Urzędu Marszałkowskiego ?
W odpowiedzi na pytania zawarte w piśmie z dnia 04.05.2004 r., znak: PKS-03/23 /05/2004, dotyczące interpretacji prawa podatkowego, na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje: Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania, z wyjątkami określonymi w ustawie jest obrót, tzn. kwota należna z tytułu sprzedaży zmniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Zgodnie natomiast z zapisem w art. 8a ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zmianami) „finansowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań własnych samorządu województwa. Samorządy województw przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4. Kwotę dopłaty, o której mowa w ust. 2, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.” Zgodnie natomiast z przepisem art. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług „ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych ustaw nie mają zastosowania do podatku od towarów i usług.” Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) „nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku: W odpowiedzi na pytania, w świetle powyższych unormowań prawnych informuję, że: Należy zaznaczyć, że wyżej cytowany przepis art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. zachowuje moc do dnia 31 grudnia 2004 r. Na pytanie czy spółka może występować do Urzędu Marszałkowskiego o dopłatę do ulgowych przejazdów w kwocie brutto, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach nie jest właściwy do rozstrzygania w tej sprawie. |