Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
RO/436/85/2004
Data
2004.06.14



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dopłata
przewóz


Pytanie podatnika
1. Czy otrzymaną dopłatę należy potraktować jako obrót netto i doliczyć podatek VAT ?
2. Czy otrzymaną dopłatę należy potraktować jako obrót brutto i pomniejszyć ją o kwotę należnego podatku ?
3. W jakiej części wyłączone są z kosztów uzyskania przychodów dopłaty do przewozów pasażerskich otrzymywane przez PKS z Urzędu Marszałkowskiego ?


W odpowiedzi na pytania zawarte w piśmie z dnia 04.05.2004 r., znak: PKS-03/23 /05/2004, dotyczące interpretacji prawa podatkowego, na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje:

Zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania, z wyjątkami określonymi w ustawie jest obrót, tzn. kwota należna z tytułu sprzedaży zmniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Zgodnie natomiast z zapisem w art. 8a ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 ze zmianami) „finansowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań własnych samorządu województwa. Samorządy województw przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4. Kwotę dopłaty, o której mowa w ust. 2, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.”

Zgodnie natomiast z przepisem art. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług „ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych ustaw nie mają zastosowania do podatku od towarów i usług.”

Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) „nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku:
- importu usług, jeśli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu odrębnych przepisów,
- przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.”

W odpowiedzi na pytania, w świetle powyższych unormowań prawnych informuję, że:
- przedmiotową dopłatę należy traktować na podstawie w/w przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako obrót brutto zawierający należny podatek,
- dopłatę należy pomniejszyć o należny podatek wg stawki 7% obliczony zgodnie z wzorem zawartym w przepisie § 15 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) tzn. sprzedaż brutto x 7% / 100 + 7%,
- podatek należny liczony od dopłaty nie stanowi kosztu uzyskania przychodów w świetle w/w przepisu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- od wartości ulgowego biletu należy naliczać wg stawki 7% podatek od towarów i usług, a tym samym obciążyć tym podatkiem nabywającego usługę przewozu pasażera,
- spółka winna wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów dopłaty w kwocie netto, ponieważ stosownie do postanowień art. 17 ust. 1 pkt 14 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane z samorządu wojewódzkiego dopłaty do przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, które traktowane są jako dotacje z budżetu jednostek samorządu terytorialnego - wolne są od podatku dochodowego. W związku natomiast z przepisami art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy wydatki i koszty sfinansowane z tych dopłat nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Należy zaznaczyć, że wyżej cytowany przepis art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. zachowuje moc do dnia 31 grudnia 2004 r.

Na pytanie czy spółka może występować do Urzędu Marszałkowskiego o dopłatę do ulgowych przejazdów w kwocie brutto, Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach nie jest właściwy do rozstrzygania w tej sprawie.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze