Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/129/04
Data
2004.07.08
Autor
Urząd Skarbowy w Gorzowie Wielkopolskim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
opodatkowanie
organ władzy publicznej
stawki podatku
umowa o dzieło
umowa zlecenia
wynagrodzenia
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy.
Stosownie do pisma nr BD.IIID.Wyp-3150/22/04 z 09.06.2004r. (do tut. Urzędu wpłynęło 17.06.2004r.) w sprawie stosowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wlkp. działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie informuje: Pismem, o którym wyżej mowa, Podatnik zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie niżej przedstawionych kwestii: 1. opodatkowanie wynagrodzeń wynikających z umów zlecenia i o dzieło, 2. opodatkowanie wynagrodzeń za udział w komisjach powołanych przez Wojewodę, 3. opodatkowanie usług świadczonych przez gospodarstwa pomocnicze na rzecz Podatnika, 4. opodatkowanie częściowo odpłatnych skierowań na wczasy dla pracowników Urzędu we własnym ośrodku wypoczynkowym.
Ad. 1 i 2. Art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) stanowi, że nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 1, czynności: 1. z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), 2. wykonywane przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy, 3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ww ustawy o podatku dochodowym, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. Jeżeli Podatnik zawierając umowy zlecenia lub inne umowy o podobnym charakterze zachowa przedstawione wyżej warunki – wynagrodzenia płacone na podstawie tych umów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. W przeciwnym wypadku będą temu opodatkowaniu podlegały ale dopiero po przekroczeniu limitu sprzedaży, o którym mowa w § 9 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, Nr 145, poz. 1541). Ad.3. Art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług określa, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Paragraf 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia zwalnia z opodatkowania usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej – zwolnienie obowiązuje od 25.06.2004r. (Dz. U. z 25.06.2004r. Nr 145, poz. 1541). W świetle powyższego – usługi świadczone przez gospodarstwa pomocnicze (bez usług z poz. 138 i 153 zał. nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej) na rzecz LUW będą zwolnione z podatku VAT od 25.06.2004r. Do 25.06.2004r. usługi te będą podlegały opodatkowaniu jeżeli nie będą spełnione warunki wynikające z ww art. 15 ust. 3 i 6. Ad. 4. Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 tej ustawy wyjaśnia, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Ustęp 2 art. 8 stanowi, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Biorąc powyższe pod uwagę odpłatne i nieodpłatne świadczenie przez LUW usług związanych z wypoczynkiem na rzecz pracowników będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie do tego rodzaju świadczenia usług został powołany. Usługi te będą podlegały opodatkowaniu stawką 22% tj. stawką określoną w art. 41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie zostały umieszczone w załącznikach do ustawy, w których wymieniono usługi zwolnione od podatku i opodatkowane stawkami niższymi. Również w powołanym wyżej rozporządzeniu usługi te nie zostały zwolnione z opodatkowania oraz nie obniżono dla nich stawki VAT.
|