Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim
US.I-3/443-24/04
z 16 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.I-3/443-24/04
Data
2004.07.16
Autor
Urząd Skarbowy w Bielsku Podlaskim
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Kasy rejestrujące
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
Pytanie podatnika
Czy po dokonanych czynnościach odczytania zawartości pamięci kas może dokonać ich likwidacji poprzez komisyjne zniszczenie kas fiskalnych wycofanych z użycia?
W odpowiedzi na pismo z dnia 15.06.2004 r., nr (...) ( uzupełnione pismem z dnia 05.07.2004 r. ) stosownie do art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bielsku Podlaskim udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Przedsiębiorstwo zwróciło się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie planowanej likwidacji kas fiskalnych wycofanych z użycia. W ramach swego stanowiska podatnik stwierdził, iż po dokonanych czynnościach odczytania zawartości pamięci kas może dokonać ich likwidacji poprzez komisyjne zniszczenie. Zgodnie z § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników ( Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm. ) każda kasa fiskalna posiada numer unikatowy nadawany przez Ministra Finansów, jednoznacznie identyfikujący daną kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom. Numery unikatowe do oznaczenia pamięci fiskalnej kasy są przydzielane przez Ministra Finansów. Numery te przydzielane są wyłącznie producentom lub importerom dla kas posiadających decyzję dopuszczającą je do obrotu ( § 9 w/w rozporządzenia ). Ponadto urząd skarbowy nadaje ufiskalnionej kasie numer ewidencyjny, który również nie może być przypisany innym urządzeniom ( § 10 ). Podatnicy są obowiązani do stosowania kasy, wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie ( § 5 ust. 1 pkt 9 ). Sprzedażą kas rejestrujących mogą zajmować się tylko uprawnieni producenci krajowi i importerzy, którzy posiadają pozytywną opinię Ministra Finansów o programie pracy kasy przeznaczonej do obrotu ( § 1 pkt 17 i pkt 18 oraz § 7 ust. 1 ). Zgodnie zaś z zapisem § 5 ust. 8 w/w aktu wykonawczego zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania czynności określonych w załączniku nr 4 do tego rozporządzenia.Czynności te, to odczytanie zawartości pamięci kasy przez serwisanta w obecności pracownika urzędu skarbowego i sporządzenie protokołu wg wzoru określonego w załączniku. Natomiast w myśl postanowienia § 5 ust. 9 rozporządzenia “pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w załączniku nr 4, jest przechowywana przez producenta lub importera przez okres 3 miesięcy od daty ich dokonania, a po tym okresie – komisyjnie zniszczona”. O ile więc z zacytowanych tu przepisów wynika jednoznacznie, że kasa rejestrująca, która ma pracować w trybie fiskalnym może być zakupiona tylko od uprawnionego producenta ( importera), to brak w nich jakiegokolwiek zapisu regulującego sposób postępowania z kasami wycofanymi z użycia.Zatem stwierdzić należy, iż kasy wycofane z użycia podatnik może przekazać odpłatnie uprawnionemu producentowi ( importerowi ). W przypadku gdy transakcja taka nie może dojść do skutku po dobrowolnym uzgodnieniu jej przez zainteresowane strony ( przepisy prawa nie nakazują producentom skupowania używanych kas ) podatnik może dokonać ich likwidacji przez komisję powołaną do likwidacji tych środków w sposób uniemożliwiający ewentualne wykorzystanie ich przez osoby trzecie. Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i stan prawny obowiązujący w dniu jej datowania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.