Interpretacja Urzędu Skarbowego w Makowie Mazowieckim
PP/443-4/JC/04
z 16 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-4/JC/04
Data
2004.07.16



Autor
Urząd Skarbowy w Makowie Mazowieckim


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Zwrot różnicy podatku


Słowa kluczowe
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Zwracam się z prośbą o udzielenie interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, dotyczących art. 88 ust. 1 pkt 3, w związku z prawem obniżenia podatku należnego od zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 88 ust. 3 i 5. Firma posiada w swoim majątku bezspornie typowe samochody ciężarowe, przeznaczone do rozwozu towarów do obsługiwanych przez nas sklepów. Jednakże na te samochody nie posiadamy homologacji producenta ani odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku jego uzyskania, gdyż są one stare, ale w dowodzie rejestracyjnym wpisane mają że są to samochody ciężarowe.W związku z powyższym prosimy o udzielenie odpowiedzi:1) Czy w myśl art. 88 ust. 1, pkt 3 firma nasza nie może odliczyć Vat-u z zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do tych samochodów, gdyż nie posiadamy homologacji na samochody, w których moglibyśmy uzyskać dane do zastosowania wzoru na ładowność (zgodnie z art. 86, ust. 3)? Ponieważ prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług służących działalności opodatkowanej jest fundamentalnym prawem podatnika VAT więc jego wyłączenie lub ograniczenie jest możliwe tylko poprzez wyraźne postanowienia w ustawie. Ustawodawca nie postanowił, że gdy właściciel samochodu ciężarowego nie ma wyciągu ze świadectwa homologacji ani odpisu z decyzji zwalniającej z jego posiadania, jego auto uważa się za samochód osobowy, o którym mowa w art. 86 ust.3 ustawy o VAT. Zatem zgodnie z wpisem w dowodzie rejestracyjnym - jest to auto ciężarowe.A ponieważ wprowadzono ograniczenie odliczenia VAT tylko w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów nie spełniających warunków dopuszczalnej ładowności, to skoro z powodu braku danych nie można zastosować wzoru na ładowność (który oblicza się tylko dla aut mających wyciąg ze świadectwa homologacji lub opis decyzji) ograniczenie odliczenia VAT-u nie powinno mieć do niego zastosowania. W związku z powyższym naszym zdaniem firma ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu mimo braku homologacji na te bezspornie ciężarowe samochody. Jednocześnie oświadczamy, iż firma nie jest w trakcie kontroli oraz nie toczy się przeciwko firmie żadne postępowanie podatkowe.


W odpowiedzi na pismo z dnia 18.06.2004 (data wpływu do US 21.06.2004), dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Makowie Mazowieckim, zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 w/w ustawy. W związku z powyższym odliczenie podatku naliczonego nie jest możliwe w odniesieniu do paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru przewidzianego w ust. 3 art. 86:

Dł = 357 kg + n x 68 kg, gdzie Dł - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.

Biorąc pod uwagę brzmienie ust. 5 art. 86 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3 określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. W ust. 5 art. 86 ustawodawca przewidział również, iż pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Z powyższych przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem danego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym przepisem. Jeżeli będzie to paliwo do samochodu o ładowności wyższej niż określona wg. wzoru, podatek naliczony od zakupionego paliwa będzie podlegać odliczeniu.

Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984 r. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa homologacji wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla których zostało ono wydane. Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, należy wskazać, iż europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu.

W związku z powyższym, w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Makowie Maz., prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu będzie przysługiwać w przypadku, gdy z homologacji wydanej dla danego typu podatnik dowiedzie, że ładowność danego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.

W przypadku samochodów wyprodukowanych przed 1984 r. wyliczenia dopuszczalnej ładowności wg formuły wynikającej z powołanego na wstępie art. 86 ust. 3 ustawy, należy dokonać w oparciu o inne posiadane dokumenty, np. dowód rejestracyjny lub książkę pojazdu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj