Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-115/12-4/KK
z 26 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-115/12-4/KK
Data
2012.09.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
węgiel
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Spółka może nabywać wyroby węglowe objęte zwolnieniem, z uwagi iż kotłownia wypełnia definicję zakładu energochłonnego, co czyni ją podmiotem korzystającym ze zwolnienia.



Wniosek ORD-IN 298 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia wyrobów węglowych - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim produkcja maszyn i urządzeń (PKD 28.93.Z). Jednocześnie Spółka w ramach swojej struktury posiada kotłownię. Działalność kotłowni prowadzona jest na podstawie posiadanych koncesji Nr X na wytwarzanie ciepła oraz koncesji nr P na przesył i dystrybucję ciepła.

Kotłownia posiada wyodrębnione środki trwałe tj: budynek, budowle i maszyny oraz urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej, które znajdują się na odrębnej działce zlokalizowanej w X.

Kotłownia jako wyodrębniony dział, posiada swojego kierownika i zatrudnionych pracowników. Spółka wyodrębnia przychody i koszty dotyczące samej kotłowni. Od miesiąca czerwca 2012 r. Spółka postanowiła wyodrębnić jeszcze dodatkowo w ewidencji księgowej należność i zobowiązania dotyczące samej kotłowni.

Jak wyjaśnia art. 3la ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10 % w skali roku poprzedzającego rok w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Prowadzone są zapisy księgowe tak, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań i oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów zorganizowanej części - kotłowni. Wobec powyższego kotłownia mogłaby stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swe zadania gospodarcze, tj. wytwarzanie, przesył i dystrybucję ciepła.

Dla potrzeb kotłowni Spółka zakupuje miał węglowy oznaczone kodem CN ex 2701. Ciepło produkowane przez kotłownię przeznaczone jest na następujące cele;

  • ogrzanie własnej firmy,
  • sprzedaż na zewnątrz zgodnie z zawartymi umowami na rzecz miejscowego szpitala, szkoły, przedszkola, wspólnoty mieszkaniowej oraz budynków mieszkalnych należących do spółdzielni mieszkaniowej.

Wnioskodawca zaznacza, że jest to jedyna kotłownia zakładowa w okolicy, która służy do ogrzewania większości bloków mieszkalnych, organów administracji publicznej, podmiotu leczniczego, placówek oświatowych i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Budynki te nie posiadają własnego ogrzewania, ponieważ Wnioskodawca jest jedynym dostawcą ciepła dla nich.

W związku ze zbliżającym się sezonem grzewczym zima 2012/2013 dostawca miału węglowego zwrócił się do Wnioskodawcy o określenie jego statusu w świetle art. 31a ust.2 ustawy.

Definicja zakładu energochłonnego zawarta jest w art. 31a ust. 10 ustawy.

Przyjmując globalną wielkość sprzedaży w kontekście art. 3la ust. 10 ustawy, udział zakupu miału węglowego nie przekracza wymaganych 10% tejże sprzedaży. Natomiast sprzedaż dotycząca kotłowni za 2011 r. wynosi 1 692 449,69 zł. Koszty zakupu miału węglowego za 2011r wynoszą 1 173 416,25 zł co stanowi 69,33% i kwalifikuje Spółkę jako zakład energochłonny.

Pismem z dnia 19 września wnioskodawca doprecyzował zaistniały stan faktyczny o następujące informacje.

Wartość produkcji sprzedanej liczonej w całości dla Spółki za 2011 r. wynosi - 17 165 884,78 zł,

Zakupiony miał węglowy klasyfikowany do pozycji CN 2701 zostanie w całości zużyty do celów opałowych w kotłowni (kotłownia jest podmiotem nie mniejszym niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, posiada organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych, w tym zobowiązania, do realizacji określonych zadań gospodarczych - produkcja i przesył ciepła, który zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania),

Wartość produkcji sprzedanej liczonej dla kotłowni jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w odniesieniu do 2011 roku wynosi 1 692 449,69 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy Spółka jest zakładem energochłonnym i czy wobec powyższego dla określenia swojego statusu powinna brać pod uwagę globalną wartość jej sprzedaży, czy też tytko wartość sprzedaży dotyczącej kotłowni...

Czy z uwagi na produkcję ciepła przeznaczanego na przywołane powyżej cele tj. ogrzanie zakładu i sprzedaż, Spółka spełnia warunki podmiotu korzystającego ze zwolnienia od akcyzy ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Z uwagi na fakt, że kotłownia jako zorganizowana część przedsiębiorstwa - spełnia warunki zakładu energochłonnego, zakup miału węglowego powinien być wolny od podatki akcyzowego.

Kotłownia jako zorganizowana część przedsiębiorstwa spełnia w pełni wszystkie cztery kryteria zakładu energochłonnego, tj:

  • jest organizacyjnie i funkcjonalnie wyodrębniona w istniejącej spółce, tj. występuje w strukturze organizacyjnej w prowadzonym przedsiębiorstwie (stanowi wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość),
  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania,
  • stanowi zespół składników wyodrębniony finansowo, tzn. poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  • kotłownia mogłaby stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, tj. posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 ust.1 pkt la ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

  • węgiel; brykiety, brykiecki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 31 a ust 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy;

  1. Sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust 2.

Ponadto zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

  • przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

W myśl ust. 10 cytowanego artykułu, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których 10% udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Spółka informuje, iż udział zakupu miału węglowego za 2011 r. (zakup 1 173 416,25 zł /sprzedaż 1 692 449,69 zł) w wartości produkcji sprzedanej w 2011 r. wyniósł 69,33%.

Stosownie do przepisów artykułu 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia określonego w art. 31a ust. 2 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

W ocenie spółki, zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami prawa podatkowego w opisanej sytuacji jest zakładem energochłonnym zwolnionym z akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka zajmuje się produkcją maszyn i urządzeń. Jednocześnie w ramach jego struktury organizacyjnej posiada kotłownię (która stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa).

Dla potrzeb kotłowni Spółka zakupuje miał węglowy. Ciepło produkowane przez kotłownię przeznaczane jest na następujące cele:

  • ogrzanie własnej firmy,
  • sprzedaż na zewnątrz, tj. na rzecz miejscowego szpitala, szkoły przedszkola, wspólnoty mieszkaniowej oraz budynków mieszkalnych należących do spółdzielni mieszkaniowej.

Wnioskodawca wskazuje, że wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych w całości zostaną zużyte w kotłowni. Wnioskodawca podał również, iż udział zakupu wyrobów węglowych za 2011r. w wartości produkcji sprzedanej wynosi 69,33%. Zdaniem Wnioskodawcy kotłownia - jako zorganizowana część przedsiębiorstwa - spełnia warunki zakładu energochłonnego.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Natomiast w świetle art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Z powyższego wynika, m.in., iż przepis art. 31a ust. 2 ustawy wymienia na jakie cele (w tym przypadku uprzywilejowane zwolnieniem) mogą zostać przeznaczone wyroby węglowe.

Natomiast podmiotem uprawnionym do zwolnienia jest zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot korzystający ze zwolnień wskazanych w ust. 2 tego przepisu - zwalnia się bowiem od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy (…) podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Podmiot zużywający to w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W świetle powyższego, podmiot zużywający wyroby węglowe będzie korzystał ze zwolnienia jeśli zużyje wyroby węglowe do jednego z enumeratywnie wskazanych w ust. 2 celów (przeznaczeń).

Przepis art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy stanowi, iż zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Przez zakłady energochłonne - w myśl art. 31a ust. 10 ustawy - rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Dokonując analizy art. 31a ust. 10 ustawy zwrócić należy uwagę na pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podstawowym wymogiem jest to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka w ramach swojej struktury organizacyjnej posiada kotłownię, która stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Aby kotłownia jako zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła być uznana za zakład energochłonny, powinna wypełnić drugi warunek określony w art. 31a ust. 10 ustawy

Przy obliczaniu wartości udziału zakupu wyrobów węglowych w stosunku do wartości produkcji sprzedanej za rok poprzedzający należy uwzględnić wartość produkcji sprzedanej liczoną dla podmiotu, który ma wypełnić definicję zakładu energochłonnego – w omawianej sprawie tj. dla kotłowni.

Odpowiadając zatem na zadane przez Spółkę pytania stwierdzić należy, iż skoro kotłowania spełnia ww. wymogi z art. 31a ust. 10 ustawy - dotyczące zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz poziomu wskaźnika określonego w tym przepisie - to kotłownia jest zakładem energochłonnym.

Z cyt. powyżej definicji zakładu energochłonnego wynika, iż to ta część przedsiębiorstwa – kotłownia, a nie Spółka - może określać udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej.

Skoro wynosi on nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, to Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w art. 31a ust.2 pkt 8 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, że Zainteresowany dla określenia swojego uprawnienia do zwolnienia od podatku akcyzowego w trybie art. 31a ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, powinien brać pod uwagę wartości produkcji sprzedanej (de facto ciepła) wyliczoną dla kotłowni.

Z powyższych ustaleń wynika, iż Spółka spełnia warunki do korzystania ze zwolnienia od akcyzy - przeznacza wyroby węglowe do zużycia przez zakład energochłonny w celach opałowych. Może więc ona korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego tych wyrobów.

W tym przypadku przepis art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy nie zawiera bowiem żadnych dodatkowych warunków odnośnie przeznaczenia wyprodukowanego ciepła.

Stąd zwolnione od akcyzy będzie zużycie miału węglowego w celu:

  • ogrzania własnej firmy,
  • sprzedaży wyprodukowanej energii cieplnej na zewnątrz, tj. na rzecz miejscowego szpitala, szkoły przedszkola, wspólnoty mieszkaniowej oraz budynków mieszkalnych należących do spółdzielni mieszkaniowej.

Reasumując Spółka może nabywać wyroby węglowe objęte zwolnieniem, z uwagi iż kotłownia wypełnia definicję zakładu energochłonnego, co czyni ją podmiotem korzystającym ze zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj