Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/7/04
Data
2004.04.07



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Przedmiot opodatkowania

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Definicje pojęć


Słowa kluczowe
dopłata do kapitału
faktura VAT
komunikacja miejska
nota obciążająca
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy zmiana formy rozliczeń z Gminą z tytułu świadczenia przez "Przewoźnika" bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, z dopłaty z budżetu Gminy na podstawie umowy na świadczenie usług w zakresie transportu zbiorowego, rozliczanej na podstawie wystawionych faktur VAT, na dopłatę przez Gminę do kapitału zapasowego Spółki, rozliczaną na podstawie not księgowych, jest zgodna z prawem?


Pisemna informacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o których stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

W dniu 18.02.2004 r. Spółka zwróciła się z zapytaniem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej informacji w sprawie, czy zmiana formy rozliczeń z Gminą. z tytułu świadczenia przez Spółkę bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, z dopłaty z budżetu Gminy na podstawie umowy na świadczenie usług w zakresie transportu zbiorowego, rozliczanej na podstawie wystawianych faktur VAT, na dopłatę przez Gminę do kapitału zapasowego Spółki, rozliczaną na podstawie not księgowych jest zgodna z prawem.

Zdaniem Spółki taka zmiana jest zgodna z prawem. Dopłaty, o których mowa w art. 177¬179 Kodeksu spółek handlowych mogą być wnoszone do spółki, o ile umowa spółki przewiduje taką możliwość. Dopłaty stanowią formę świadczenia pieniężnego na rzecz spółki i mają na celu dostarczenie jej kapitału obrotowego, nie podlegają opodatkowaniu VAT, a podatnikowi wolno dążyć do obniżenia płaconych podatków. W związku z powyższym Spółka zwraca się z zapytaniem czy taka zmiana formy rozliczeń nie zostanie uznana za obejście przepisów prawa w celu zmniejszenia należnego podatku VAT.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego w sprawie wyjaśnia, co następuje:

Z treści zapytania wynika, że Spółka z o.o. powstał w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego Gminy w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy, której celem statutowym jest między innymi świadczenie usług w zakresie lokalnego transportu zbiorowego osób. Realizując zadanie własne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 marca 1999 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.), Gmina zawarła ze Spółką umowę o świadczenie bezpłatnych i ulgowych usług przewozowych środkami lokalnego transportu zbiorowego. W dniu 08.04.2004 r. do tutejszego organu podatkowego przekazano faksem „Umowę o świadczenie bezpłatnych i ulgowych usług przewozowych środkami lokalnego transportu zbiorowego na liniach obsługiwanych przez Spółkę z o. o.", zawartą dnia 31.12.2003 r. pomiędzy Gminą a Spółką z o.o. („Przewoźnikiem" ), z treści której wynika między innymi, że:

  • „Przewoźnik” zobowiązuje się do przewozu pasażerów uprawnionych do bezpłatnych i ulgowych przejazdów na mocy przepisów ustaw oraz uchwał Rady Miasta w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe środkami miejskiego transportu zbiorowego,
  • Gmina zobowiązuje się do poniesienia kosztów bezpłatnych i ulgowych przejazdów w formie dopłaty z budżetu Gminy.

Umowa została zawarta na czas określony z mocą obowiązującą od dnia l stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2005 r., z możliwością jej rozwiązania przez każdą ze stron za rocznym okresem jej wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.

Z treści zapytania wynika, że Spółka ww. dopłaty do bezpłatnych i ulgowych biletów otrzymuje z budżetu Gminy na podstawie faktur VAT, a wynikający z nich podatek należy przekazuje do budżetu Państwa.

W dalszej części zapytania Spółka informuje, iż zamierza zmienić formę rozliczeń z Gminą w zakresie dopłat do bezpłatnych i ulgowych biletów, polegającą na zastąpieniu dopłaty wynikającej z umowy na świadczenie usług, na dopłatę przez Gminę do kapitału zapasowego Spółki, a w związku z tym rozliczenie pomiędzy Spółką a Gminą następowałoby na podstawie not księgowych i nie podlegałoby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu sprawy można wywnioskować, że Spółka chce zwiększyć swój majątek obrotowy poprzez zwiększenie kapitału zapasowego ze środków uprzednio kierowanych z budżetu Gminy na dopłaty na pokrycie bezpłatnych i ulgowych przejazdów pasażerów w komunikacji miejskiej.

Odpowiadając na pytanie podatnika tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, co następuje:

Zapisy art.177- 179 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) stanowią, że umowa spółki może zobowiązać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału, a wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Wnoszona przez wspólnika w formie pieniężnej dopłata do kapitału nie jest czynnością wymienioną w art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zm.), w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy zauważyć, że jednym z zadań własnych Gminy, realizację którego przejęła Spółka, jest zapewnienie transportu zbiorowego, z uwzględnieniem prawa określonych grup pasażerów do korzystania z bezpłatnych lub ulgowych przejazdów tym transportem. Przywołana powyżej umowa zawarta pomiędzy Gminą, a Spółką gwarantowała osobom uprawnionym korzystanie z tych świadczeń. Z treści zapytania wynika natomiast, że dotychczasowa umowa na świadczenie usług przewozowych środkami lokalnego transportu zbiorowego zostałaby rozwiązana, co może w konsekwencji spowodować niewypełnienie przez Gminę obowiązku wynikającego z ustawy o samorządzie gminnym, w części dotyczącej realizacji zadania w zakresie zagwarantowania lokalnego transportu zbiorowego, z uwzględnieniem prawa do bezpłatnych i ulgowych usług przewozowych. Wniesienie bowiem dopłat do kapitału Spółki jest czynnością odrębną od dopłat do biletów ulgowych i nie jest równoznaczne z tym, że Gmina realizuje swoje zadania i nie gwarantuje, że środki z dopłaty do kapitału zostaną przez Spółkę wykorzystane na pokrycie różnic w cenach biletów a nie na inny cel.

Z treści pisma Spółki wynika, że mimo rozwiązania umowy o świadczenie bezpłatnych i ulgowych usług środkami lokalnego transportu zbiorowego, usługi te będą nadal świadczone, łącznie z dofinansowaniem do biletów ulgowych i bezpłatnych, a wydatki z tego tytułu pokryją kwoty wniesione jako dopłata do kapitału zapasowego Spółki. Takie rozwiązanie wskazuje, iż bilety ulgowe będą nadal „dotowane"" przez Gminę, mimo, iż formalnie brak będzie stosownych zapisów w umowie między Gminą a Spółką. Zdaniem tutejszego organu działanie takie może wypełniać dyspozycję art. 24a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 137, poz. 926 ze zm.).

Należy też zauważyć, że przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, która będzie obowiązywać od 1 maja 2004 r. w art. 29 wskazują, iż obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.


Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze