Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1211/12-4/SJ
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1211/12-4/SJ
Data
2013.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
biżuteria
kasa rejestrująca
kwota
metale szlachetne
obrót
wyroby jubilerskie
zgłoszenie rejestracyjne
zwolnienia podmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy w związku z posiadaną w ofercie sprzedaży biżuterią sztuczną z metalu nieszlachetnego platerowaną metalem szlachetnym (pozłacaną silnie zanieczyszczonym zlotem) Wnioskodawca traci możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej przy sprzedaży biżuterii sztucznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej przy sprzedaży biżuterii sztucznej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 14 lutego 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, której zakresem jest sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach. Zainteresowany nie jest płatnikiem podatku VAT i dotychczas nie rozpoczął rejestracji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. W jego ofercie znajdują się zawieszki, w postaci grawerowanego medalika, na woskowanym, regulowanym sznurku. Zawieszki te są platerowane silnie zanieczyszczonym złotem.

Rozpoczynając działalność Wnioskodawca zadecydował o skorzystaniu ze zwolnienia na podstawie przepisów art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z dnia 29 lipca 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), który zwalnia od podatku podatnika rozpoczynającego działalność w trakcie roku podatkowego, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 150.000 zł, tj. w jego przypadku kwoty łącznie 75.000 zł. Zainteresowany skorzystał również ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie przepisów § 3 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

W toku prowadzonej działalności Wnioskodawca został poddany rutynowej kontroli podatkowej w zakresie obowiązku rejestrowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej. Kontrolujący stwierdzili, że prowadząc sprzedaż zawieszek w postaci grawerowanego medalika na woskowanym regulowanym sznurku powinien on obligatoryjnie być zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz jednocześnie rejestrować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej. Wyroby które sprzedawał Zainteresowany są ze stali nierdzewnej austenistycznej i posiadają warstwę ozdobną w postaci silnie zanieczyszczonej warstwy złota (dane te wynikają z badań wykonanych przez Instytut …, które zostały przeprowadzone na jego zlecenie z dnia 24 września 2012 r.).

Ustalając zakres możliwości korzystania z obu zwolnień zawartych zarówno w przepisach art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z dnia 29 lipca 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), jak i z § 3 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930) dla sprzedaży tych wyrobów Zainteresowany przeanalizował zarówno wyżej wymienione przepisy oraz w powiązaniu z nimi klasyfikację PKWiU, która wywodzi się z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2008 Nr 207, poz. 1293).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wyjaśnił, iż: „czynności kontrolne, o których mowa we wniosku zostały przeprowadzone w dniu 3 sierpnia 2012 r. przez St. Komisarz Skarbowy zgodnie z upoważnieniem wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego na okoliczność rzetelności prowadzenia ewidencji sprzedaży. W czasie czynności kontrolnych Kontrolująca stwierdziła, że w jej ocenie ja prowadząc sprzedaż zawieszek, w postaci grawerowanego medalika, na woskowanym, regulowanym sznurku powinienem obligatoryjnie być zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz jednocześnie rejestrować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej. Swoje wątpliwości Kontrolująca opisała w notatce służbowej, która została skierowana do Naczelnika Urzędu Skarbowego, który jest właściwym terytorialnie ze względu na moje miejsce zamieszkania i główne miejsce wykonywania działalności. Pracownik Urzędu Skarbowego …, który otrzymał sprawę do załatwienia zażądał ode mnie telefonicznie wyjaśnień. Z uwagi na rozbieżność mojej interpretacji z interpretacją pracownika urzędu i wątpliwości, zobligowano mnie ustnie do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przez Ministra Finansów. Jednocześnie oświadczam, że nie zostało wszczęte postępowanie podatkowe”.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż:

  • zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2008 Nr 207, poz. 1293), towary będące przedmiotem wniosku klasyfikuje się pod numerem PKWiU 32.13.10.0 „Biżuteria sztuczna i podobne wyroby”,
  • prowadząc działalność sprzedawał towary na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nie powstał u niego obowiązek ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obrót uzyskany przez niego w roku 2012 nie przekroczył kwoty 75.000 zł,
  • sprzedawane przez Zainteresowanego towary to wyroby ze stali, czyli materiału nieszlachetnego, platerowanego złotem. Zgodnie z przeprowadzonymi na jego zlecenie badaniami wykonanymi przez Instytut (…), wyroby te są ze stali nierdzewnej austenistycznej (metal nieszlachetny) i posiadają warstwę ozdobną w postaci silnie zanieczyszczonej warstwy złota. Zatem sprzedawane przez niego wyroby mają udział metalu szlachetnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z posiadaną w ofercie sprzedaży biżuterią sztuczną z metalu nieszlachetnego platerowaną metalem szlachetnym (pozłacaną silnie zanieczyszczonym zlotem) Wnioskodawca traci możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty: 40.000 zł lub 20.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania wynikający z § 3 tego rozporządzenia.

Od wyżej wymienionego zwolnienia są jednak wyjątki:

§ 4.1. Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

6) przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”.

Biżuterii sztucznej platerowanej nie można jednak zaliczyć do § 4.1.p.6 ponieważ art. 113 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ściśle określa listę towarów kryjących się pod tym sformułowaniem, zgodnie z delegacją Ministra zawartą w tym artykule. Szczegółowy wykaz towarów znajduje się w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usługi do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28 marca 2011 r. (Dz. U. Nr 58, poz. 360) pod nazwą „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy”.

Na ww. liście w punkcie 7 są co prawda pod PKWiU ex 32.12 „Wyroby jubilerskie i podobne, z wyłączeniem:”, lecz biżuterii sztucznej platerowanej nie można w żaden sposób zaliczyć do wyrobów jubilerskich, bowiem zgodnie ze szczegółowymi objaśnieniami zawartymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2008 Nr 207, poz. 1293) do tej klasy nie należą wyroby z metali nieszlachetnych platerowanych metalami szlachetnymi, z wyłączeniem sztucznej biżuterii, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 25, - kopert zegarków, sklasyfikowanych w 26.52.26.0”.

Wyłączone z tej klasyfikacji wyroby, które są przedmiotem oferty sprzedaży Zainteresowanego, mają swą odrębną klasyfikację i znajdują się w PKWiU pod 32.13, a w szczególności w podkategorii 32.13.10.0 „Biżuteria sztuczna i podobne wyroby”.

W związku z powyższym Zainteresowany uważa, iż znajdujące się w jego ofercie sprzedaży wyroby ze stali, czyli materiału nieszlachetnego, platerowanego złotem zwane biżuterią sztuczną z metalu nieszlachetnego platerowanego metalem szlachetnym i ich sprzedaż nie powodują utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż klasyfikacja PKWiU, pod którą podlegają, tj. 32.13, nie jest ujęta w szczegółowym wykazie towarów, który znajduje się w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28 marca 2011 r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360), pod nazwą „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Obowiązek wystawiania faktur określony w art. 106 ust. 1 ustawy został sprecyzowany w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z którym, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Natomiast z § 4 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. zmienionym rozporządzeniem z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012, poz. 1428) wynika, że fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny. Faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż zasadą jest dokumentowanie sprzedaży poprzez wystawianie faktur VAT. Jednakże tylko w sytuacji, gdy sprzedawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku natomiast, gdy sprzedaż jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedawca obowiązany jest wystawić fakturę VAT jedynie w sytuacji, gdy nabywcy tego zażądają.

Natomiast obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

I tak, w art. 111 ust. 1 ustawy postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwane dalej rozporządzeniem – obowiązujące do dnia 31 grudnia 2012 r.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym.

Natomiast w myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, zgodnie z którym, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z kolei § 3 ust. 7 rozporządzenia stanowi, iż zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy – podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Jednocześnie wskazać należy na treść § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, który stanowi, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, która nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął wyłączeniem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia, o którym ma w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 1 lipca 2012 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, której zakresem jest sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach. Zainteresowany nie jest płatnikiem podatku VAT i dotychczas nie rozpoczął rejestracji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. W jego ofercie znajdują się zawieszki, w postaci grawerowanego medalika, na woskowanym, regulowanym sznurku. Zawieszki te są platerowane silnie zanieczyszczonym złotem. Rozpoczynając działalność Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie przepisów § 3 pkt 7 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Jak wskazał Zainteresowany, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2008 Nr 207, poz. 1293), towary będące przedmiotem wniosku klasyfikuje się pod numerem PKWiU 32.13.10.0 „Biżuteria sztuczna i podobne wyroby”. Ponadto, Wnioskodawca prowadząc działalność sprzedawał towary na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i nie powstał u niego obowiązek ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Sprzedawane przez Zainteresowanego towary to wyroby ze stali, czyli materiału nieszlachetnego, platerowanego złotem – wyroby te są ze stali nierdzewnej austenistycznej (metal nieszlachetny) i posiadają warstwę ozdobną w postaci silnie zanieczyszczonej warstwy złota. Zatem sprzedawane przez niego wyroby mają udział metalu szlachetnego.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 3 cyt. rozporządzenia, podlega dostawa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Przy świadczeniu oraz dostawie pozostałych usług i towarów, podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do momentu przekroczenia limitu obrotów, tj. 40.000 zł lub w przypadku osób rozpoczynających sprzedaż na rzecz ww. osób 20.000 zł – do dnia 31 grudnia 2012 r.

Należy zaznaczyć, że do kwoty limitu obrotów wlicza się dostawę dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług i towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia, czyli już ewidencjonowanych przy zastosowaniu kasy oraz pozostałą dostawę, która dotychczas korzysta ze zwolnienia.

Stwierdzić należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę biżuterii sztucznej z metalu nieszlachetnego platerowanej metalem szlachetnym nie spowoduje u niego utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Bowiem przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Art. 113 ust. 1 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, w myśl art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W załączniku do rozporządzenia, zatytułowanym „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”, wymieniono pod pozycją 7 znajdujące się pod symbolem PKWiU ex 32.12 „Wyroby jubilerskie i podobne, z wyłączeniem:

  1. kamieni syntetycznych, szlachetnych lub półszlachetnych, obrobionych, lecz nieoprawionych (PKWiU ex 32.12.11.0),
  2. pyłu i proszku z pozostałych naturalnych lub syntetycznych kamieni szlachetnych lub półszlachetnych (PKWiU ex 32.12.12.0),
  3. dewocjonaliów wykonanych z metali innych niż metale szlachetne,
  4. wyrobów kultu religijnego”.

Jak sam wskazał Zainteresowany, towary będące przedmiotem wniosku, tj. biżuteria sztuczna platerowana metalem szlachetnym, klasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 32.13.10.0 „Biżuteria sztuczna i podobne wyroby”, co oznacza, że nie obejmuje jej wyłączenie ze zwolnienia od podatku w myśl art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, a w konsekwencji przedmiotowa sprzedaż nie będzie również podlegała wyłączeniu ze zwolnienia, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Reasumując, w odniesieniu do sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, biżuterii sztucznej z metalu nieszlachetnego platerowanej metalem szlachetnym (pozłacaną silnie zanieczyszczonym złotem), w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca mógł korzystać do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących chyba, że nastąpi utrata prawa do zwolnienia na podstawie przepisu § 3 ust. 7 cyt. rozporządzenia, tj. nastąpi przekroczenie kwoty obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2012 r. w wysokości 20.000 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ podkreśla, że stosownie do ww. przepisów, organy podatkowe nie są uprawnione do oceny załączonych do wniosku dokumentów, bowiem składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zatem to z wyczerpującego opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę musi wynikać stan faktyczny sprawy umożliwiający wydanie interpretacji indywidualnej zawierającej ocenę stanowiska Zainteresowanego wraz z uzasadnieniem tej oceny (art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz wyrażonej przez Wnioskodawcę oceny prawnej tego stanu faktycznego. Tym samym Organ podatkowy nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku tylko do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które jest ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż wniosek w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzonym wydaną w dniu 28 lutego 2013 r. interpretacją indywidualną.

Jednocześnie wskazać należy, iż do dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj