Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1183/12/WN
z 5 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2012r. (data wpływu 22 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2013r. (data wpływu 20 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na wykonywaniu przyłączy wodociągowych do budynków, montażu lub wymianie wodomierzy oraz wykonywaniu przyłączy kanalizacyjnych do budynków, montażu lub wymianie urządzeń pomiarowych ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na wykonywaniu przyłączy wodociągowych do budynków, montażu lub wymianie wodomierzy oraz wykonywaniu przyłączy kanalizacyjnych do budynków, montażu lub wymianie urządzeń pomiarowych ścieków

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2013r. (data wpływu 20 lutego 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 lutego 2013r. znak: IBPP2/443-1183/12/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest jednoosobową spółką Gminy P., realizującą zadania własne Gminy w zakresie gospodarki wodno - ściekowej, a w szczególności dostarczania wody i odbioru ścieków. Spółka nie jest producentem wody, którą to wodę kupuje od Przedsiębiorstwa Wodociągów w K. Wnioskodawca obok podstawowej działalności statutowej w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wykonuje również różnorakie usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków, takie jak wykonywanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, instalowanie i wymiana urządzeń pomiarowych, a w szczególności zestawów wodomierzowych. Podstawowe czynności statutowe w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków związane są z opłatami, które ponosi odbiorca wody, dostawca ścieków. Opłaty te wynikają z Taryfy zatwierdzanej przez Radę Miasta. Pozostałe usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków wyceniane są na podstawie kalkulacji warsztatowej i nie znajdują odzwierciedlenia w Taryfie opłat.

Dodatkowo w piśmie uzupełniającym z dnia 18 lutego 2013r. Wnioskodawca poinformował, iż jako właściciel zarządzający sieciami wodociągowymi i kanalizacyjnymi, wykonuje usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków, o następujących symbolach:

  • wykonywanie przyłączy wodociągowych do budynków, montaż lub wymiana wodomierzy PKWiU 36.00.20.0
  • wykonywanie przyłączy kanalizacyjnych do budynków, montaż lub wymiana urządzeń pomiarowych ścieków PKWiU ex 37.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 18 lutego 2013r.):

Czy wyżej wymienione usługi towarzyszące dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków świadczone przez Wnioskodawcę jako właściciela zarządzającego sieciami, mogą być objęte stawką preferencyjną 8% podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, jako usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych wymienione w poz. 140 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków wymienione w poz. 142 załącznika nr 3?

Stanowisko Wnioskodawcy, sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 18 lutego 2013r.

W ocenie Wnioskodawcy, stwierdzone przez niego usługi polegające na wykonaniu przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego oraz na montażu i wymianie wodomierza, wymienione w poz. 140, kategoria 36.00.20.0 załącznika nr 3 do ww. ustawy, mogą korzystać ze stawki preferencyjnej 8% podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy również usługi polegające na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego od rurociągu głównego oraz na montażu lub wymianie urządzenia pomiarowego, wymienione w poz. 142 kategoria ex 37 załącznika nr 3 do ww. ustawy, mogą korzystać ze stawki preferencyjnej 8% podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Powyższe kwalifikacje dotyczą sytuacji gdy Wnioskodawca jest właścicielem lub zarządzającym siecią wodociągową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją nr 140 wymienione zostały usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych objęte grupowaniem PKWiU 36.00.20.0.

Natomiast pod pozycją nr 142 wymieniono usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, oznaczone PKWiU ex 37.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Gminy, realizującą zadania własne Gminy w zakresie gospodarki wodno - ściekowej, a w szczególności dostarczania wody i odbioru ścieków. Spółka nie jest producentem wody, którą to wodę kupuje od Przedsiębiorstwa Wodociągów w K. Wnioskodawca obok podstawowej działalności statutowej w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wykonuje również różnorakie usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków, takie jak wykonywanie przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, instalowanie i wymiana urządzeń pomiarowych, a w szczególności zestawów wodomierzowych. Podstawowe czynności statutowe w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków związane są z opłatami, które ponosi odbiorca wody, dostawca ścieków. Opłaty te wynikają z Taryfy zatwierdzanej przez Radę Miasta. Pozostałe usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków wyceniane są na podstawie kalkulacji warsztatowej i nie znajdują odzwierciedlenia w Taryfie opłat.

Wnioskodawca jako właściciel zarządzający sieciami wodociągowymi i kanalizacyjnymi, wykonuje usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków, o następujących symbolach:

  • wykonywanie przyłączy wodociągowych do budynków, montaż lub wymiana wodomierzy PKWiU 36.00.20.0
  • wykonywanie przyłączy kanalizacyjnych do budynków, montaż lub wymiana urządzeń pomiarowych ścieków PKWiU ex 37.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Tut. Organ nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU.

Jednocześnie podkreślić należy, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów nie są właściwe organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11). Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według:

  • Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),
  • Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),
  • Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),
  • Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),
  • Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB),

zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Podkreślenia wymaga zatem fakt, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych towarów czy usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikację statystyczną dla świadczonych usług.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi polegające na wykonaniu przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, montaż i wymiana wodomierzy lub urządzeń pomiarowych ścieków może korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 oraz poz. 140 i 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, o ile zostały one w sposób prawidłowy sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU odpowiednio do grupowania 36.00.20.0 oraz ex 37.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj