Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1065/12/AK
z 21 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1065/12/AK
Data
2012.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
adresat
port morski
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
Czy roboty budowlane przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego opodatkowane są 23% stawką podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót wykonywanych w ramach kontraktu o nazwie „P" – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót wykonywanych w ramach kontraktu o nazwie „P".


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka przystępuje się do przetargu, który obejmować ma wykonanie robót budowlanych w ramach kontraktu o nazwie „P".

Przed przystąpieniem do realizacji inwestycji wykonawca winien opracować i zatwierdzić Plan Organizacji Ruchu drogowego oraz Plan Bezpieczeństwa Nawigacji (procedury bezpieczeństwa nawigacyjnego w trakcie prac oraz plan oznakowania nawigacyjnego).

Wykonawca przedmiotu zamówienia zobowiązany będzie do wykonania następujących prac związanych z ww. kontraktem:


Falochron wschodni.


Falochron o konstrukcji narzutowej na odcinku środkowym i nasadowym to nowa budowla niezależna od istniejącej. Odcinek głowicowy w postaci konstrukcji o ściankach pionowych zapuszczanych w grunt. Całkowita długość falochronu wynosi 336,16 m.

Falochron wschodni zostanie wykonany jako niezależna konstrukcja zlokalizowana ca 150 m na wschód od obiektu istniejącego.


W skład wyposażenia falochronu wchodzą:


  • stawa nawigacyjna na głowicy falochronu,
  • urządzenia odbojowe na głowicy falochronu,
  • pachoły cumownicze ZL-10 od strony wewnętrznej falochronu - szt.9 (sek.3-11),
  • przepusty instalacji elektrycznych,
  • wnęki na instalacje elektryczne,
  • słupy oświetleniowe,
  • balustrada ochronna.


Odcinek nasadowy.


Odcinek o długości 74,98 m obejmuje sekcje dylatacyjne nr 14-17. Konstrukcja falochronu na omawianym odcinku składa się z nadbudowy żelbetowej posadowionej na konstrukcji narzutowej. Rdzeń falochronu z kamienia łamanego, a warstwy ochronne falochronu od zewnątrz i wewnątrz kanału portowego z narzutu kamiennego. Szczegóły rozwiązań technicznych w projekcie wykonawczym.


Odcinek środkowy.


Odcinek o długości 234,00 m obejmuje sekcje dylatacyjne nr 2-13. Na sekcjach nr 3-11 zaprojektowano pachoły cumownicze ZL-10. Konstrukcja falochronu na omawianym odcinku składa się z nadbudowy żelbetowej posadowionej na konstrukcji narzutowej. Konstrukcja narzutowa - przyjęto rozwiązanie jak dla odcinka nasadowego.


Odcinek głowicowy.


Odcinek o długości 27,18 m obejmuje sekcję dylatacyjną nr 1. Konstrukcja falochronu na omawianym odcinku składa się z nadbudowy żelbetowej posadowionej na ściance szczelnej w formie palościanki. Płyta głowicy podparta w środku rozpiętości na palach stalowych. Dno wokół głowicy falochronu umocnione narzutem kamiennym w wykopie głębokości 21,4 m poniżej istniejącego dna i szerokości 10,84 m z pasem ochronnym o zmniejszającej się grubości. Warstwa górna z kamienia łamanego 1000 kg, gr. 150 cm ułożonego na warstwie kamienia łamanego 200 kg gr. 90 cm.


Falochron zachodni.


Falochron o konstrukcji narzutowej na odcinku środkowym. Odcinek głowicy w postaci konstrukcji o ściankach pionowych zapuszczanych w grunt. Całkowita długość falochronu wynosi 305,81 m. Falochron zachodni zaprojektowano jako odnogę istniejącego falochronu w kierunku północnym. Początek falochronu zlokalizowano na połączeniu odcinka przygłowicowego i środkowego istniejącej konstrukcji. W skład wyposażenia falochronu wchodzą:


  • stawa nawigacyjna na głowicy falochronu,
  • urządzenia odbojowe na głowicy falochronu,
  • pachoły cumownicze ZL-10 od strony wewnętrznej falochronu - szt.9 (sek.3-11),
  • przepusty instalacji elektrycznych,
  • wnęki na instalacje elektryczne,
  • słupy oświetleniowe,
  • balustrada ochronna.


Odcinek środkowy.


Odcinek o długości 272,23 m obejmuje sekcje dylatacyjne nr 3-18. Na sekcjach nr 5-10 zaprojektowano pachoły cumownicze ZL-10. Konstrukcja falochronu na omawianym odcinku składa się z nadbudowy żelbetowej posadowionej na konstrukcji narzutowej. Z uwagi na różnicę poziomów falochronu istniejącego (+1,45 m Kr) i projektowanego (+3,0 m Kr) zaprojektowano ciąg 3 ramp o pochyleniu 6% i maksymalnej długości 9,0 m. Rdzeń falochronu z kamienia łamanego. Zabezpieczenie od strony zewnętrznej i wewnętrznej jako narzut kamienny z warstw kamienia łamanego i gwiazdobloków 3,5 t. Stopa w postaci narzutu kamiennego w wykopie głębokości 2,4 m poniżej istniejącego dna i szerokości 10,84 m z pasem ochronnym o zmniejszającej się grubość. Warstwa górna z kamienia łamanego 150 cm ułożonego na warstwie kamienia łamanego gr. 90 cm. Narzut kamienny układany warstwą separacyjno-filtracyjnej typu A.


Odcinek głowicowy.


Odcinek o długości 33,58 m obejmuje sekcję dylatacyjną nr 1. Konstrukcja falochronu na tym odcinku składa się z nadbudowy żelbetowej posadowionej na ściance szczelnej o formie palościanki. Płyta głowicy podparta dodatkowo w środku rozpiętości rzędem pali stalowych. Dno wokół głowicy falochronu umocnione narzutem kamiennym w wykopie głębokości 2,4 m poniżej istniejącego dna i szerokości 10,84 m z pasem ochronnym o zmniejszającej się grubości. Warstwa górna z kamienia łamanego gr. 150 cm ułożonego na warstwie kamienia łamanego gr. 90 cm.


Nadbudowa żelbetowa.


Nadbudowa falochronu o konstrukcji żelbetowej grubości 160 cm i szerokości 5,7 m (na głowicach płyta gr. 80 cm i szerokości od 8,87 do 15,0 m). Od strony zewnętrznej parapet w postaci ściany o zmiennej grubości od 60 do 85 cm. Rzędna płyty + 3,0 m, rzędna korony + 4,5 m. Płyta wykształcona ze spadkiem w kierunku wewnętrznym falochronu. Konstrukcja nadbudowy podzielona na sekcje zmiennej długości. Połączenie z istniejącym falochronem zachodnim.

Projektowany falochron zachodni jest odgałęzieniem istniejącego falochronu zachodniego w kierunku północnym. Początek falochronu zlokalizowano na połączeniu odcinka trzygłowicowego i środkowego istniejącej konstrukcji. Na odcinku stycznym pomiędzy projektowaną i istniejącą konstrukcją dokonana zostanie rozbiórka. Długość rozbieranego odcinka 25,0 m. W ramach wykonywanego połączenia należy również wykonać rozbiórkę istniejącego narzutu kamiennego kolidującego z projektowanym falochronem.


Nabrzeże odpraw granicznych.


Przebudowa nabrzeża polega na wyprostowaniu linii cumowniczej, zwiększeniu głębokości technicznej i dopuszczalnej, podniesieniu rzędnej korony nabrzeża, wymianie polerów cumowniczych, systemu odbojowego i drabinek wyjściowych. Po przebudowie nabrzeże będzie posiadać konstrukcję oczepową, wspartą na stalowej ściance szczelnej oraz na kotwach stalowych. Będzie składać się z 6 sesji o dł. 11 i 12 m, obciążenie użytkowe 20 kN/m2.


Opis powyższy stanowi ogólny zarys prac. Szczegółowy zakres i charakter prac jest przedstawiony w załącznikach:


  • projektach budowlanych, projektach wykonawczych wraz z przedmiarami robót,
  • specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót.


Prace czerpalne.


Przebudowa toru wodnego polegać będzie na wyprofilowaniu nowej osi toru wodnego poprzez pogłębienie akwenu wodnego obejmującego tor wodny wraz z obrotnicą. Projektowany tor wodny umożliwi bezpieczne korzystanie jednostkom pływającym z nowego wejścia do portu (nowy układ falochronów). Projektowany tor wodny składa się z dwóch odcinków prostych oraz dwóch łuków. Wybrany urobek przetransportowany zostanie w miejsce wskazane przez inwestora.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy roboty budowlane przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego opodatkowane są 23% stawką podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 23% i jej ewentualne obniżenie lub zakwalifikowanie danej czynności jako zwolnionej od podatku jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy konkretny przepis ustawy przewiduje taką możliwość, w odniesieniu do robót budowlanych przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego ustawodawca nie przewidział zastosowania preferencyjnej stawki podatku, ani zwolnienia od podatku. Zakres robót obejmuje bowiem modernizację, polegającą przede wszystkim na budowie nowego układu falochronów zabezpieczających wejście do portu przed zamulaniem piaskiem nanoszonym przez wody morskie oraz przebudową istniejącego nabrzeża Odpraw Granicznych. Projektowany nowy układ falochronów zabezpieczy wejście do portu, jak również osłoni nabrzeże Odpraw Granicznych i cały odcinek ujściowy wschodniego brzegu rzeki przed piaskiem nanoszonym z plaży po wschodniej stronie portu. Przebudowa toru wodnego polegała będzie na wyprofilowaniu nowej osi toru wodnego poprzez pogłębienie akwenu wodnego obejmującego tor wodny wraz z obrotnicą.

Zdaniem Spółki, nie jest możliwe do robót przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego zastosowanie stawki 0% w oparciu o przepis art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. Przywołany przepis wymaga bowiem, aby objęte preferencyjną stawką roboty związane były z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, albo z ochroną środowiska morskiego. Przedmiotowe prace (roboty budowlane) są robotami związanymi z torem podejściowym, jednak nie polegają one na utrzymaniu toru podejściowego a na zmianie jego parametrów geometrii. Ponadto zakres robót wskazuje na to, że nie mają one na celu ochrony środowiska.

Spółka dodała, że zakres zastosowania przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy przewidziano jedynie do usług związanych z ochroną środowiska morskiego, rozumianą jako podjęcie lub zaniechanie działań umożliwiających zachowanie lub przywrócenie równowagi przyrodniczej w związku z mającymi wpływ na to środowisko czynnikami innymi niż przyrodnicze, a więc wynikającymi z działalności człowieka, industrializacji, rozwoju transportu morskiego, nadmiernego rybołówstwa itp.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, roboty budowlane, które mają być wykonane w ramach projektu opodatkowane są 23% stawką podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl ust. 2 tegoż artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „utrzymanie”, wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego, użyte w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie „usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych” obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych, zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez odpowiedni stan falochronów. Zatem usługi budowlane dotyczące falochronów, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki nie będą mogły korzystać usługi dotyczące falochronów, jeżeli wynikają z konieczności ich dostosowania do przeprowadzonej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej w konsekwencji ich parametry techniczne.

Usługi, które nie są związane z ww. przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego będą więc objęte, co do zasady, hipotezą normy zawartej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. W ten ostatni przypadek będzie wpisywać się również remont lub przebudowa, których zasadniczym celem jest konieczność odnowienia obecnej infrastruktury (z uwagi na np. jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego), nawet jeśli część inwestycji związana będzie z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającą ich parametry techniczne.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza wziąć udział w przetargu. Zakres robót obejmie modernizację polegającą przede wszystkim na budowie nowego układu falochronów zabezpieczających wejście do portu przed zamulaniem piaskiem nanoszonym przez wody morskie oraz przebudową istniejącego nabrzeża Odpraw Granicznych. Projektowany nowy układ falochronów zabezpieczy wejście do portu, jak również osłoni nabrzeże Odpraw Granicznych i cały odcinek ujściowy wschodniego brzegu rzeki przed piaskiem nanoszonym z plaży po wschodniej stronie portu. Przebudowa toru wodnego polegała będzie na wyprofilowaniu nowej osi toru wodnego poprzez pogłębienie akwenu wodnego obejmującego tor wodny wraz z obrotnicą.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że prace, o których mowa we wniosku, w ocenie tut. organu, nie stanowią usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. Robót tych nie można nazwać „utrzymaniowymi”, gdyż na ich skutek zmodyfikowana zostanie infrastruktura lądowa, która wpisze się w definicję modernizacji falochronów.

Brak jest również podstaw dla przyjęcia, iż ww. usługi polegają na ratownictwie morskim, nadzorze nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej lub ochronie środowiska morskiego.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że czynności te nie są objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, będą podlegały będą opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj