Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-222/12/RSz
z 5 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-222/12/RSz
Data
2012.06.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
darowizna
gmina
Ochotnicza Straż Pożarna
przekazanie nieodpłatne
samochód specjalistyczny
wyposażenie


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego w ramach projektu pn. „Wyposażenie jednostki odpowiedzialnej za podejmowanie działań ratowniczych w samochód ratowniczo-gaśniczy celem zwiększenia bezpieczeństwa na terenie Gminy J." oraz opodatkowania darowizny samochodu ratowniczo-gaśniczego jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej.



Wniosek ORD-IN 967 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 6 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego w ramach projektu pn. „Wyposażenie jednostki odpowiedzialnej za podejmowanie działań ratowniczych w samochód ratowniczo-gaśniczy celem zwiększenia bezpieczeństwa na terenie Gminy J." oraz opodatkowania darowizny samochodu ratowniczo-gaśniczego jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego w ramach projektu pn. „Wyposażenie jednostki odpowiedzialnej za podejmowanie działań ratowniczych w samochód ratowniczo-gaśniczy celem zwiększenia bezpieczeństwa na terenie Gminy J." oraz opodatkowania darowizny samochodu ratowniczo-gaśniczego jednostce Ochotniczej Straży Pożarnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina J. w partnerstwie z jednostką Ochotniczej Straży Pożarnej w J., złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w ramach priorytetowej 4: Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom, Działanie 4.4: Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Wyposażenie jednostki odpowiedzialnej za podejmowanie działań ratowniczych w samochód ratowniczo-gaśniczy celem zwiększenia bezpieczeństwa na terenie Gminy J.". Wniosek uzyskał dofinansowanie. Przedmiotem projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa w czasie klęsk żywiołowych i miejscowych zagrożeń przez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego, z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Zamówiony samochód zgodnie z umową partnerską zawartą z jednostką Ochotniczej Straży Pożarnej w J., został przekazany tej jednostce protokołem zdawczo-odbiorczym (umowa darowizny). Zakup samochodu został udokumentowany fakturą na wystawioną na: Urząd Gminy J. Urząd Gminy J. był czynnym podatnikiem podatku VAT, i składał deklaracje VAT -7. Urząd Gminy J. prowadzi działalności opodatkowaną podatkiem od towarów i usług VAT tylko w zakresie najmu lokali mieszkalnych i użytkowych, wystawia faktury czynszowe oraz odlicza podatek naliczony VAT od energii i innych mediów.

Zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej są zadaniami Gminy, ze świadczeniem których nie związana jest działalność gospodarcza, opodatkowana podatkiem od towarów i usług VAT. Samochód zakupiony został czerwcu 2010 roku, a darowany OSP w listopadzie 2010 roku.

Gmina J. nie była czynnym podatnikiem podatku VAT, więc nie składała deklaracji VAT VAT-7. Zakup dokonany w ramach projektu był realizowany w ramach zadań własnych Gminy wynikający z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zakupiony w ramach projektu samochód ratowniczo-gaśniczy nie był wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i innych.

Z treści zawartej umowy partnerskiej zawartej pomiędzy Gminą J. a OSP w J. wynika, że Gmina J., jest Partnerem Wiodącym i w szczególności przeprowadzenie procedur przetargowych na wyłonienie dostawców sprzętu.

Gmina J. w okresie od dnia jego zakupu w czerwcu 2010r. do dnia darowizny w listopadzie 2010r. była właścicielem samochodu, natomiast OSP w J. był przekazany w użyczenie. Samochód był wykorzystywany przez OSP w Jodłowej do realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

Samochód na podstawie umowy partnerskiej użytkowała bezpłatnie OSP J., wykonując nieodpłatnie zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek naliczony od zakupu samochodu... Czy Gmina J. powinna od darowizny odprowadzić podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że z zadaniami w zakresie ochrony przeciwpożarowej niepowadzona jest działalność gospodarcza, nie przysługuje podatnikowi odliczenie podatku od towarów i usług VAT. W związku z tym, że na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi nie przysługiwało, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, podatnik od darowizny nie odprowadza podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym należy dokonać analizy, czy Wnioskodawca w chwili nabycia spełniał warunki określone w art. 86 uprawniające do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia samochodu ratowniczo-gaśniczego.

Aby odpowiedzieć na pytanie należy ustalić, czy przekazanie przez Wnioskodawcę ww. samochodu ratowniczo-gaśniczego w drodze darowizny jednostce OSP stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia o utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą, na podstawie zapisu art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania na podstawie w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12, obowiązującego w okresie od dnia 1 stycznia 2010r. do dnia 31 grudnia 2010r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe zwolnienie zostało powtórzone w przepisie § 13 ust. 1 pkt 12, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), a następnie w przepisie § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towaru – samochodu ratowniczo-gaśniczego nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż nabycie samochodu z przeznaczeniem dla OSP jako zadanie własne Gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez Gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem Gmina w związku z nabyciem przedmiotowego samochodu nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie towaru – samochodu ratowniczo-gaśniczego, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę zakupionego w ramach realizacji projektu samochodu, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina J. w partnerstwie z jednostką Ochotniczej Straży Pożarnej w Jodłowej, złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w ramach osi priorytetowej 4: Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom, Działanie 4.4: Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Wyposażenie jednostki odpowiedzialnej za podejmowanie działań ratowniczych w samochód ratowniczo-gaśniczy celem zwiększenia bezpieczeństwa na terenie Gminy J.". Wniosek uzyskał dofinansowanie. Przedmiotem projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa w czasie klęsk żywiołowych i miejscowych zagrożeń przez zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego, z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Zamówiony samochód zgodnie z umową partnerską zawartą z jednostką Ochotniczej Straży Pożarnej w J., został przekazany tej jednostce protokołem zdawczo-odbiorczym (umowa darowizny). Zakupiony pojazd nie jest i nie będzie w przyszłości wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakup samochodu został udokumentowany fakturą wystawioną na: Urząd Gminy J.. Zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej są zadaniami Gminy, ze świadczeniem których nie związana jest działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem od towarów i usług VAT.

Gmina J. nie była czynnym podatnikiem podatku VAT, więc nie składała deklaracji VAT VAT-7. Zakup dokonany w ramach projektu był realizowany w ramach zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Zakupiony w ramach projektu samochód ratowniczo-gaśniczy nie był wykorzystywany do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jak i innych. Gmina J. w okresie od dnia jego zakupu w czerwcu 2010r. do dnia darowizny w listopadzie 2010r. była właścicielem samochodu, natomiast jednostce OSP w J. był przekazany w użyczenie. Samochód był wykorzystywany przez OSP w J. do realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie ustalenia zatem wymaga czy ww. samochód ratowniczo-gaśniczy w okresie pomiędzy jego nabyciem w czerwcu 2010r. do dnia jego darowizny na rzecz OSP w listopadzie 2010r. był wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z okoliczności wskazanych we wniosku wynika, że w tym okresie samochód ten był przekazany w użyczenie OSP w J. i wykorzystywany przez nią do realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Natomiast w listopadzie 2010r. nastąpiła przez Gminę darowizna tego samochodu na rzecz OSP. Rozstrzygnięcia zatem wymaga kwestia czy obie ww. czynności, w świetle przepisów o podatku od towarów i usług i w przedstawionych wyżej okolicznościach, można uznać za czynności nie podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz w art. 8 ust. 2) oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wśród zadań nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym ustawodawca wymienia między innymi zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione łącznie warunki określone przez normę przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT, tym samym nieodpłatne świadczenie usługi związanej z bezpłatnym użytkowaniem w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu.

W kontekście powyższego należy uznać, że przekazanie jednostce OSP do bezpłatnego użytkowania zakupionego przez Wnioskodawcę samochodu ratowniczo-gaśniczy w okresie od czerwca 2010r. do listopada 2010r. nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem, opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania) pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego w świetle przedstawionych przepisów prawa podatkowego wskazuje, że Wnioskodawcy w momencie nabycia samochodu ratowniczo-gaśniczego nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego zakupu, bowiem nie pozostawało w związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Jak już wyżej wskazano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponieważ, jak wskazano powyżej, zakupiony samochód, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, nie służył wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności generujących podatek należny, tym samym nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie ww. samochodu ratunkowo-gaśniczego w ramach realizowanego projektu, bowiem nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj