Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-936/12/MK
z 25 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 25 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nienależnie naliczonymi składkami na ubezpieczenie zdrowotne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nienależnie naliczonymi składkami na ubezpieczenie zdrowotne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W lutym 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług na rzecz Spółki Akcyjnej X. Na podstawie aneksu nr 1 z maja 2008 r. umowa została poszerzona o następujące usługi: prace ślusarskie, obróbka skrawaniem, obróbka cieplna, prace konstrukcyjne oraz prace projektowe.

Prace te wykonywane były na terenie Spółki Akcyjnej X, przez pracowników tej Spółki, na podstawie umów zlecenia zawartych z Wnioskodawcą. Osoby zatrudnione na umowę zlecenie były zgłaszane przez Wnioskodawcę do ZUS na drukach ZZA, a z tytułu zawieranych umów zleceń były odprowadzane składki na ubezpieczenie zdrowotne od uzyskanych przychodów. Pracownicy współpracowali z Wnioskodawcą w okresie od czerwca 2008 r. do marca 2012 r.

W wyniku kontroli ZUS przeprowadzonej u Wnioskodawcy w okresie od marca 2012 r. do maja 2012 r. (z przerwą od 20 marca do 10 kwietnia) sposób rozliczeń z pracownikami został zakwestionowany. Inspektor ZUS uznał, iż zgodnie z:

  • art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach z opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych;
  • art. 4 pkt 2 lit. a, art. 8 ust. 2a, art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi, które są pracownikami w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Za pracownika, w rozumieniu ustawy uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.

Przychody uzyskane przez zleceniobiorców z tytułu umowy zlecenia należy wykazać z przychodem ze stosunku pracy, w imiennym raporcie miesięcznym składanym za pracownika przez pracodawcę. W związku z tym, iż pracownicy wykonywali pracę na rzecz Spółki Akcyjnej X jako swojego płatnika składek - Wnioskodawca nie powinien zgłaszać ich do ubezpieczeń oraz odprowadzać za nich składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu wypłaconego wynagrodzenia.

Wobec powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych nakazał Wnioskodawcy wygłosić zleceniobiorców i skorygować deklaracje pomniejszając je o składkę zdrowotną. W związku z realizacją zaleceń pokontrolnych Wnioskodawca zobowiązany jest zwrócić nadpłacone składki pracownikom. Po dokonaniu korekt i zwrocie pracownikom składki zdrowotnej Wnioskodawca potrąci te kwoty z bieżących składek należnych ZUS. Kwoty składek zdrowotnych odliczonych od zaliczki na podatek dochodowy zostały wykazane w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy P1T-4R za lata 2008-2011. Wnioskodawca nie dokonał wyrównania podatku dochodowego za lata 2008-2011 oraz nie uiścił odsetek od niniejszej kwoty w wysokości jak dla zaległości podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zwrotu dokonanego w roku bieżącym pracownikom (wskazanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w protokole pokontrolnym) nienależnie naliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne za lata 2008-2011, jako płatnik Wnioskodawca ma obowiązek korygowania deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za ten okres, zapłaty podatku z odsetkami jak dla zaległości podatkowej, a pracownicy mają obowiązek skorygować zeznania podatkowe za lata 2008-2011?

Powołując treść art. 31, art. 38 ust. 1 i ust. 1a, art. 39 ust. 1 oraz art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym w 2008 r. i 2009 r. – Wnioskodawca stwierdza, że zgodnie z tymi przepisami ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Z treści art. 45 ust. 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust 7 i 8.

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych została uregulowana przez ustawodawcę w art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z brzmienia art. 45 ust. 3a cytowanej ustawy, obowiązującego od dnia 01 stycznia 2011 r. wynika, że jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Jak zatem wynika z zacytowanego art. 45 ust 3a ww. ustawy, w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne to podatnik (pracownik) obowiązany jest doliczyć do podatku kwoty uprzednio odliczone i dokonać tego w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym składki zostały mu zwrócone. Zwrot ten nie rodzi jednak obowiązku dokonania przez podatnika korekty złożonego zeznania podatkowego za rok, którego dotyczy nadpłata przedmiotowej składki zdrowotnej.

W takiej sytuacji, rola płatnika sprowadza się co do zasady jedynie do pośredniczenia w wypłacie na rzecz pracownika całej kwoty przekazanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z tytułu nadpłaconych składek m ubezpieczenie zdrowotne.

W świetle powyższego, jeżeli Wnioskodawca zwróci w 2012 r. kwoty pobranych w latach 2008 -2011 składek na ubezpieczenie zdrowotne, pracownik składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu za 2012 r. obowiązany jest, na podstawie art. 45 ust. 3a cytowanej ustawy doliczyć do należnego podatku za 2012 r. kwoty składek zwróconych, uprzednio odliczonych.

W związku z czym Wnioskodawca, jako płatnik powinien poinformować na piśmie pracownika o zwróconych składkach na ubezpieczenie zdrowotne oraz o obowiązku doliczenia do podatku kwot uprzednio zapłaconych i odliczonych od podatku składek zdrowotnych.

Zdaniem Wnioskodawcy zaistniała sytuacja nie nakłada na niego obowiązku dokonania korekty wystawianych za lata 2008-2011 deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11, bowiem wystawione deklaracje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlały zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne, a nie wysokość składek należnych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania. Wobec powyższego skoro art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada obowiązek doliczenia kwot uprzednio otrzymanych na podatnika - pracownika, a nie na płatnika składek, Wnioskodawca uważa, iż nie ma do czynienia z zaległością podatkową po jego stronie oraz po stronie podatnika (pracownika) i w związku z tym nie mają zastosowania przepisy Ordynacji podatkowej o zaległości podatkowej.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że:

  • w sytuacji zwrotu w roku bieżącym pracownikom nienależnie naliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne nie ma obowiązku dokonania korekty wystawianych za lata 2008- 2011 deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11, bowiem wystawione deklaracje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlały zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne, a nie wysokość składek należnych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania,
  • w sytuacji zwrotu w roku bieżącym pracownikom nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne, jest zobligowani poinformować pracowników o konieczności doliczenia w zeznaniu za 2012 r. do należnego podatku dochodowego kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne uprzednio odliczonych od podatku, bez konieczności korygowania przez pracowników zeznań podatkowych za lata 2008-2011,
  • jako płatnik nie ma obowiązku uiszczenia podatku dochodowego za lata 2008-2011, ponieważ podatek ten zostanie zapłacony przez podatników (pracowników). W związku z wygaśnięciem zobowiązania podatkowego na skutek zapłaty podatku przez pracowników nie jest zobowiązany do uiszczenia odsetek za zwłokę jak dla zaległości podatkowych od niewpłaconej w terminie części zaliczki, ze względu na brak podstawy ich naliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z nienależnie naliczonymi składkami na ubezpieczenie zdrowotne.

W zakresie obowiązku skorygowania przez zleceniobiorców zeznań podatkowych za lata 2008-2011, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Należy zauważyć, iż w uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca powołał przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące obowiązków płatnika zatrudniającego pracowników na podstawie umowy o pracę, podczas, gdy z wniosku wynika, iż w okresie czerwiec 2008 r. – marzec 2012 r. zawarł Wnioskodawca z podatnikami (zleceniobiorcami) umowy zlecenia i właśnie z tego tytułu był płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Fakt ten nie ma jednak wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm., t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 13 pkt 8 ww. ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Przepis art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy stanowi, iż podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, ze zm.) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (art. 41 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R, PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Przepis art. 42 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11),
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Z treści art. 45 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w lutym 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług na rzecz Spółki Akcyjnej X. Prace wykonywane były na terenie Spółki Akcyjnej X, przez pracowników tej Spółki, na podstawie umów zlecenia zawartych z Wnioskodawcą. Osoby zatrudnione na umowę zlecenie były zgłaszane przez Wnioskodawcę do ZUS, a z tytułu zawieranych umów zleceń były odprowadzane składki na ubezpieczenie zdrowotne od uzyskanych przychodów. Ww. osoby – zleceniobiorcy współpracowały z Wnioskodawcą w okresie od czerwca 2008 r. do marca 2012 r.

W wyniku kontroli ZUS przeprowadzonej u Wnioskodawcy w okresie od marca 2012 r. do maja 2012 r. (z przerwą od 20 marca do 10 kwietnia) sposób rozliczeń ze zleceniobiorcami został zakwestionowany. Inspektor ZUS uznał, iż zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach z opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych oraz art. 4 pkt 2 lit. a), art. 8 ust. 2a, art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi, które są pracownikami w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Za pracownika, w rozumieniu ustawy uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Przychody uzyskane przez zleceniobiorców z tytułu umowy zlecenia należy wykazać z przychodem ze stosunku pracy w imiennym raporcie miesięcznym składanym za pracownika przez pracodawcę. W związku z tym, iż zleceniobiorcy Wnioskodawcy wykonywali pracę na rzecz Spółki Akcyjnej X jako swojego płatnika składek - Wnioskodawca nie powinien zgłaszać ich do ubezpieczeń oraz odprowadzać za nich składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu wypłaconego wynagrodzenia.

Wobec powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych nakazał Wnioskodawcy wygłosić zleceniobiorców i skorygować deklaracje pomniejszając je o składkę zdrowotną. W związku z realizacją zaleceń pokontrolnych Wnioskodawca zobowiązany jest zwrócić nadpłacone składki zleceniobiorcom. Po dokonaniu korekt i zwrocie pracownikom składki zdrowotnej Wnioskodawca potrąci te kwoty z bieżących składek należnych ZUS. Kwoty składek zdrowotnych odliczonych od zaliczki na podatek dochodowy zostały wykazane w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 oraz w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R za lata 2008-2011. Wnioskodawca nie dokonał wyrównania podatku dochodowego za lata 2008-2011 oraz nie uiścił odsetek od niniejszej kwoty w wysokości jak dla zaległości podatkowej.

Sytuacja zwrotu składek na ubezpieczenia zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych została uregulowana przez ustawodawcę w art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści art. 45 ust. 3a ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Jak zatem wynika z zacytowanego art. 45 ust. 3a ww. ustawy, w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie zdrowotne to podatnik (w przedmiotowym przypadku zleceniobiorca) obowiązany jest doliczyć do podatku kwoty uprzednio odliczone i dokonać tego w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym składki zostały mu zwrócone.

Stąd też, mając na uwadze stan faktyczny sprawy należy wyjaśnić, że w takiej sytuacji, rola płatnika sprowadza się co do zasady jedynie do pośredniczenia w wypłacie na rzecz zleceniobiorcy całej kwoty przekazanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z tytułu nienależnie naliczonych i pobranych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W świetle powyższego, jeżeli Wnioskodawca zwróci w 2012 r. kwoty nienależnie naliczonych w latach 2008–2011 składek na ubezpieczenie zdrowotne, podatnik (zleceniobiorca) składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu za 2012 r. obowiązany będzie, na podstawie art. 45 ust. 3a cytowanej ustawy doliczyć do należnego podatku za 2012 r. kwoty składek zwróconych, uprzednio odliczonych. W związku z czym Wnioskodawca, jako płatnik powinien poinformować na piśmie zleceniobiorcę o zwróconych składkach na ubezpieczenie zdrowotne oraz o obowiązku doliczenia do podatku kwoty uprzednio odliczonych od podatku składek zdrowotnych.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej jaki dokument winien sporządzić w tej sytuacji płatnik. Należy przyjąć, iż ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno – technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

Jednakże przepisy ustawy Ordynacja podatkowa przewidują odpowiedzialność płatnika za jego nieprawidłowe wywiązanie się z obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z przepisu art. 81 § 1 ww. ustawy wynika, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 tego artykułu stanowi, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści art. 81 Ordynacji podatkowej wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Dlatego też powołane wyżej przepisy znajdują zastosowanie do korekt informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne oraz stan faktyczny sprawy organ interpretacyjny stwierdza, iż zaistniała sytuacja nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku dokonania korekty wystawianych za lata 2008-2011 informacji PIT-11 oraz deklaracji PIT-4R, bowiem wystawione informacje oraz deklaracje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlały zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne, a nie wysokość składek należnych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania.

Podkreślić przy tym należy, iż płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej.

W przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie miała miejsca.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj