Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-278/13/MN
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) oraz z dnia 4 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2013 r. oraz z dnia 4 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca na podstawie uchwały Rady Miejskiej nr XYZ w sprawie szczegółowych zasad, trybu przyznawania i pozbawiania, rodzajów i wysokości stypendiów sportowych i nagród dla osób osiągających wysokie wyniki sportowe, podjętej stosownie do art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 31 ust. 3 i art. 35 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, wypłaca zgodnie z zarządzeniem burmistrza stypendia sportowe. Stypendyści są uczniami lub studentami bezrobotnymi nie mającymi więcej niż 24 lata, osiągającymi wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym, a także są mieszkańcami X i członkami stowarzyszenia kultury fizycznej mającego siedzibę i działającego na terenie miasta.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany naliczyć i pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w przypadku wypłaty stypendiów sportowych przez organ samorządowy?
  2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany naliczyć i pobrać zaliczki od stypendiów sportowych wypłacanych stypendyście w miesiącu utraty statusu ucznia lub studenta, który wykorzystał limit zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy stypendia sportowe wypłacane są w 10 ratach po 200 zł osobom posiadającym status ucznia lub studenta, w związku z tym, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z opodatkowania do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł. Natomiast do opodatkowania kwoty stypendium stanowiącej nadwyżkę ponad limit zwolnienia będą miały zastosowanie odpowiednie ustępy art. 35 wyżej wymienionej ustawy (od nadwyżki wnioskodawca naliczy i pobierze zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 18% bez zastosowania 20% kosztów uzyskania przychodów, wyżej wymieniona nadwyżka zostanie pomniejszona o naliczoną składkę na ubezpieczenie zdrowotne).

W opinii Wnioskodawcy jest zobowiązany naliczyć i pobrać zaliczki od stypendiów sportowych wypłacanych stypendyście w miesiącu utraty statusu ucznia lub studenta, który wykorzystał limit zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Wnioskodawca, jako płatnik stypendium sportowego zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 40b wyżej wymienionej ustawy, po ukończeniu roku podatkowego wystawi stypendystom informację o wypłaconym stypendium PIT-8C - zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast za okres po utracie statusu ucznia lub studenta informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 - zgodnie z art. 42 ust 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.


Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł - zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:


  • świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,
  • wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
  • będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.


O ile stypendia spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to płatnicy stosownie do art. 35 ust. 10 ww. ustawy są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (PIT-8C) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W przypadku stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy, w kwocie przekraczającej 3 800 zł w roku podatkowym zarówno w stosunku do osób posiadających status ucznia lub studenta, które nie osiągają innych dochodów podlegających opodatkowaniu, jak i osób, które osiągają inne dochody podlegające opodatkowaniu mają zastosowanie odpowiednie ustępy art. 35 cytowanej ustawy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów. Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty. Ww. zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych ustala się bez uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodu.

Z ust. 9 powyższego artykułu wynika, iż zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika.

Płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru PIT (8C), i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37. Nie sporządza się informacji PIT-8C, jeżeli osoba otrzymująca stypendium złoży płatnikowi do 10 stycznia roku następnego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-12), że nie osiągała innych dochodów poza dochodami uzyskanymi od płatnika, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e wówczas zgodnie z art. 37 ustawy, płatnik będzie zobowiązany do sporządzenia rocznego obliczenia podatku PIT-40.

W odniesieniu natomiast do stypendiów sportowych wypłacanych dla osób, które nie posiadają statusu ucznia lub studenta, należy stwierdzić, iż w myśl art. 13 pkt 2 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z powyższego wynika, że przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są m. in. stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów. Jednym z nich jest ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.).

W myśl art. 31 ust. 1 ustawy o sporcie, jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe oraz nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe. Zgodnie z ust. 3 organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy.

Z powyższego wynika, że przedmiotowe stypendia sportowe przyznawane osobom nie posiadającym statusu ucznia lub studenta należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do opodatkowania ww. stypendiów zastosowanie znajdą zasady uregulowane w art. 41 ust. 1 i ust. 1a, art. 42 ust. 1 i ust. 1a oraz art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania niektórych przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - wynoszą 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Z kolei art. 41 ust. 1a ww. ustawy stanowi, iż zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1.

Z przepisu art. 42 ust. 1 ustawy, wynika że płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Stosownie do art. 42 ust. 1a cytowanej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT 11).

Ponadto należy zaznaczyć, iż w sytuacji, gdy osoba otrzymująca stypendium traci w trakcie miesiąca status ucznia lub studenta, wówczas dochód (przychód) uzyskany za okres po utracie statusu – powinien zostać opodatkowany zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącymi rozliczenia osoby niebędącej uczniem lub studentem.

Z przedstawionego we wniosku opisu stan faktycznego wynika, że Wnioskodawca na podstawie uchwały Rady Miejskiej nr XYZ w sprawie szczegółowych zasad, trybu przyznawania i pozbawiania, rodzajów i wysokości stypendiów sportowych i nagród dla osób osiągających wysokie wyniki sportowe, podjętej stosownie do art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 31 ust. 3 i art. 35 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, wypłaca zgodnie z zarządzeniem burmistrza stypendia sportowe. Stypendyści są uczniami lub studentami bezrobotnymi nie mającymi więcej niż 24 lata, osiągającymi wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym, a także są mieszkańcami X i członkami stowarzyszenia kultury fizycznej mającego siedzibę i działającego na terenie miasta.

Mając na względzie stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny – w kontekście wskazanych we wniosku przepisów mających być przedmiotem interpretacji indywidualnej – stwierdzić zatem należy, iż w przypadku stypendiów sportowych wypłacanych osobom posiadającym status ucznia lub studenta może mieć zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku stypendiów, o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 40b, w kwocie przekraczającej 3 800 zł w roku podatkowym, zastosowanie mają przepisy art. 35 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast od ww. stypendiów wypłacanych osobom nie posiadającym statusu ucznia lub studenta Wnioskodawca jako płatnik jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj