INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 02 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka, Wnioskodawca) podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całych swoich dochodów na terytorium Polski.

Zgromadzenie wspólników Spółki podjęło uchwałę, na mocy której Spółka zostanie przekształcona w spółkę komandytową w trybie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Na dzień złożenia wniosku o interpretację nie dokonano jeszcze wpisu spółki przekształconej do rejestru zgodnie z art. 552 Ksh, nie nastąpił zatem jeszcze dzień przekształcenia.

Na mocy powyższej uchwały z dniem przekształcenia dotychczasowi udziałowcy Spółki - Wnioskodawcy, tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka komandytowo -akcyjna, staną się wspólnikami przekształconej spółki komandytowej. Po przekształceniu, spółce komandytowej przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki Spółki - Wnioskodawcy.

W związku z przekształceniem, cały majątek Spółki - Wnioskodawcy stanie się majątkiem spółki komandytowej. Majątek Spółki - Wnioskodawcy obejmujący m.in. kwoty zgromadzone na kapitale zakładowym (9.700.000,00 zł), kwoty zgromadzone na kapitale zapasowym (3.865.770,44 zł) oraz kwoty zysku niepodzielonego (21.044,29 zł) i straty z lat ubiegłych (- 309.982,73 zł), stanie się zatem majątkiem spółki komandytowej. Majątek spółki komandytowej nie ulegnie w szczególności zwiększeniu na skutek wniesienia do spółki osobowej, w związku z przekształceniem, dodatkowych składników majątkowych przez wspólników. Umowa spółki komandytowej przewiduje bowiem, że wspólnicy spółki komandytowej na dzień przekształcenia nie będą obowiązani do wniesienia dodatkowych wkładów. Jednocześnie w momencie przekształcenia do spółki komandytowej nie będzie przystępować żaden nowy wspólnik.

Z umowy spółki komandytowej wynika, że aktualni udziałowcy wnoszą do spółki komandytowej wkłady pieniężne w łącznej wysokości 9.700.000,00 zł, tj. w wysokości pokrywającej aktualną wartość kapitału zakładowego Wnioskodawcy (9.700.000,00 zł).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekształcenie Spółki w spółkę komandytową podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

W ocenie Wnioskodawcy przekształcenie Spółki w spółkę komandytową opisane w zdarzeniu przyszłym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W wyniku tego przekształcenia nie dojdzie bowiem do zwiększenia majątku przekształconej spółki komandytowej, a w konsekwencji nie dojdzie do zmiany umowy spółki skutkującej zwiększeniem podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Powołując się na art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k), art. 1 ust. 1 pkt 2 oraz art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawca wskazał, że przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wskazują w jaki sposób należy dokonać oceny czy w danym przypadku doszło do zwiększenia majątku spółki komandytowej. Interpretując jednak literalnie przepis art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, uznać należy, zdaniem Wnioskodawcy, że aby dokonać takiej oceny, konieczne jest porównanie majątku spółki przekształconej, tj. w analizowanym zdarzeniu przyszłym spółki komandytowej z majątkiem spółki przekształcanej, tj. w analizowanym zdarzeniu przyszłym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jako zwiększenie majątku dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych, w ocenie Wnioskodawcy, rozumieć należy jakikolwiek przyrost mienia spółki przekształconej w stosunku do majątku spółki przekształcanej.

Wnioskodawca wskazał, iż definicja spółki komandytowej uregulowana jest w przepisach ustawy Kodeks spółek handlowych a następnie powołał art. 103 Kodeksu spółek handlowych i wskazał na definicję „majątku w spółce osobowej” zawartą w art. 28 Kodeksu spółek handlowych, zgodnie z którym „majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia”. W świetle powyższego przepisu, w ocenie Wnioskodawcy, majątek spółki komandytowej stanowić będą wkłady na kapitał spółki komandytowej ustalone na moment przekształcenia tej spółki, jak również inny majątek, który spółka komandytowa nabyła w wyniku przekształcenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa definicja majątku powinna znaleźć zastosowanie w ramach wykładni art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Według Wnioskodawcy, nie istnieją bowiem żadne przesłanki, aby uznać, że pojęcie majątku spółki komandytowej na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma inne znaczenie, niż wynikające z art. 28 Kodeksu spółek handlowych.

Wnioskodawca podkreślił, iż przepisy Kodeksu spółek handlowych nie definiują wprost pojęcia majątku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednakże w ocenie Wnioskodawcy, analogicznie jak w przypadku spółki komandytowej do majątku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością należy zaliczyć jej kapitał zakładowy, jak również środki zgromadzone na innych kapitałach, nabyte lub uzyskane przez tą spółkę w trakcie jej istnienia. Odmienna interpretacja przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zdaniem Wnioskodawcy, nie znajduje uzasadnienia w jego literalnym brzmieniu.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym przekształcenie nie będzie skutkować zwiększeniem majątku przekształconej spółki komandytowej. Wnioskodawca wskazał, że jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, w momencie przekształcenia cały majątek Wnioskodawcy stanie się majątkiem przekształconej spółki komandytowej. Według Wnioskodawcy, majątki spółki przekształcanej i przekształconej będą zatem identyczne. Majątek spółki komandytowej powstałej w wyniku przekształcenia Spółki będzie w pełni odpowiadać majątkowi Wnioskodawcy, w szczególności nie ulegnie on zwiększeniu na skutek wnoszenia do spółki komandytowej w związku z przekształceniem dodatkowych składników majątkowych przez dotychczasowych wspólników czy też na skutek przystąpienia nowych wspólników.

W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy przekształcenie Spółki w spółkę komandytową nie będzie stanowić zmiany umowy spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie spełniony zostanie bowiem warunek, od którego spełnienia ustawodawca uzależnia uznanie danego przekształcenia za zmianę umowy spółki, tj. warunek, aby wynikiem przekształcenia było zwiększenie majątku spółki osobowej.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, skoro przekształcenie Spółki w spółkę komandytową nie będzie stanowić zmiany umowy spółki w rozumieniu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, to przekształcenie to nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca podkreślił, iż jak już wskazywał na wstępie podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlega zamknięty katalog czynności. Jeżeli w danej sytuacji czynność dokonana przez podatnika nie spełnia warunków uznania ją za czynność wskazaną w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. za zmianę umowy spółki, to nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca stwierdził, iż podkreślić jednocześnie należy, że rozszerzenie zakresu opodatkowania wskazanego w ww. przepisie stanowi niedopuszczalną wykładnię rozszerzającą, która godzi w podstawowe zasady praworządnego państwa prawa jakim jest Rzeczpospolita Polska.

Wnioskodawca podkreślił, iż abstrahując od powyższego, nawet gdyby organ wydający interpretację indywidualną uznał, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym doszło do zmiany umowy spółki w rozumieniu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, to taka zmiana musi powodować podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, aby można było ją uznać za opodatkowaną podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Powołując się na treść art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a), lit. b) i lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawca wyciągnął wniosek, iż aby zatem uznać, że doszło do podwyższenia podstawy opodatkowania, wartość wkładów do spółki komandytowej powstałej w wyniku przekształcenia musiałaby być wyższa niż wartość kapitału zakładowego przekształcanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca wskazał, iż kwota wkładu do spółki komandytowej wskazana jest w umowie spółki komandytowej. Zgodnie z art. 105 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych umowa spółki komandytowej powinna zawierać oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika oraz ich wartość. W art. 3 Kodeksu spółek handlowych potwierdzono również, że istotą spółek handlowych (w tym spółki komandytowej) jest wniesienie wkładów przez wszystkich uczestników tej spółki. Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy, nie można uznać, ze wkładem do spółki komandytowej będzie wartość opisana w umowie spółki jak wkład oraz jednocześnie wartość majątku przejętego przez spółkę komandytową w momencie przekształcenia. Takie stanowisko byłoby niezgodne z zasadami prawa spółek handlowych. Nie można bowiem uznać, zdaniem Wnioskodawcy, że kwoty zgromadzone na kapitale zapasowym (lub innych kapitałach) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w momencie przekształcenia tej spółki w spółkę komandytową są wnoszone przez wspólników spółki komandytowej jako ich wkład.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym ustalony w umowie spółki komandytowej łączny wkład wspólników w pełni pokrywa się z wysokością kapitału zakładowego Wnioskodawcy. Jednocześnie wspólnicy spółki przekształconej nie będą zobowiązani do wniesienia do spółki komandytowej innych wkładów na kapitał tej spółki. Do spółki komandytowej nie przystąpi również w momencie przekształcenia żaden nowy wspólnik - przekształcenie nie spowoduje zatem żadnej zmiany podstawy opodatkowania.

A zatem, zdaniem Wnioskodawcy, skoro w analizowanym zdarzeniu przyszłym wartość wkładów do spółki komandytowej nie będzie wyższa niż wartość kapitału zakładowego Spółki, przekształcenie Spółki w spółkę komandytową nie będzie skutkować zwiększeniem podstawy opodatkowania.

W ocenie Wnioskodawcy, jego stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych.

Przykładowo Wnioskodawca powołał interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 sierpnia 2012 r. znak: IBPB II/1/436-185/12/AŻ.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 1a pkt 1 ww. ustawy użyte w tej ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi - przy przekształceniu lub łączeniu spółek - wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

W związku z powyższym zmiany umowy spółki – rozumiane również, zgodnie z treścią art. 1 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, jako przekształcenie spółek – jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podlegają opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stwierdzić zatem należy, iż w świetle powołanych przepisów opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem przekształcenia lub połączenia spółek będzie zwiększenie całokształtu majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego (w przypadku spółki kapitałowej).

Odnosząc się do powyższego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest tylko taka zmiana umowy spółki, dotycząca przekształcenia spółki kapitałowej w osobową, w związku z którą dojdzie do zwiększenia majątku spółki osobowej.

Dokonując oceny podlegania opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmian umowy spółki, związanych z przekształceniami spółek nie można jednak ograniczać się jedynie do treści przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i jego wykładni literalnej, tak jak uczynił to Wnioskodawca, lecz należy uwzględnić wszystkie przepisy, które mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do takich zmian umowy, a zwłaszcza ww. art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, określający podstawę opodatkowania.

Z przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż zmianą umowy spółki jest takie przekształcenie spółki, z którym związane jest w rezultacie tego przekształcenia zwiększenie majątku spółki osobowej. Natomiast podstawą opodatkowania jest wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia, przy czym – stosownie do art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – zwolnieniu podlega jedynie część wkładu odpowiadająca opodatkowanemu wcześniej kapitałowi zakładowemu w przekształcanej spółce kapitałowej.

Tak więc obowiązek podlegania opodatkowaniu tym podatkiem, jak również podstawę opodatkowania ustawodawca – w przypadku spółki osobowej – wiąże ogólnie z wkładami do spółki. Podstawą opodatkowania będzie zatem suma wszystkich wkładów w spółce osobowej – zarówno tworzących kapitał zakładowy, jak i pozostałych – o jaką ulega zwiększeniu majątek spółki. Taki wniosek wynika z interpretacji art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w powiązaniu z treścią punktu 1 i 2 tego samego ustępu art. 1. Pkt 1 odnosi się wyłącznie do spółek osobowych a pkt 2 wyłącznie do spółek kapitałowych. Natomiast pkt 3, dotyczący przekształcenia lub łączenia spółek dotyczy zarówno wkładu jak i kapitału zakładowego. Uregulowania te upoważniają przyjęcie, że jeżeli w wyniku porównania wielkości kapitału zakładowego w spółce kapitałowej przekształcanej z wielkością wkładów, rozumianych szeroko – zarówno jako kapitał zakładowy jak i wkłady w powstałej w wyniku przekształcenia spółce osobowej – przewyższają wartość kapitału zakładowego w przekształcanej spółce, powstaje obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Porównując bowiem majątki spółek przekształcanej i przekształconej należy brać pod uwagę w przypadku spółki osobowej – jej cały majątek, natomiast w przypadku spółki kapitałowej – jedynie wysokość jej kapitału zakładowego.

Zatem dla ustalenia, czy zmiana umowy spółki, polegająca na przekształceniu spółki kapitałowej w spółkę (tutaj komandytową), podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych niezbędna jest ocena, czy w wyniku tej zmiany doszło do zwiększenia majątku spółki osobowej i co w efekcie stanowi jej majątek. Podstawą opodatkowania będzie zatem suma wszystkich wkładów do spółki osobowej – zarówno tworzących kapitał zakładowy jak i pozostałych.

Należy bowiem podkreślić, iż obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych rodzi każde powiększenie ogólnie pojmowanego majątku spółki, jeśli jest związane z częścią majątku stanowiącą podstawę opodatkowania tym podatkiem. Warunek opodatkowania, jakim jest zwiększenie majątku spółki – w przypadku przekształcenia spółek, należy rozpatrywać w kontekście ogólnego warunku opodatkowania umów spółki, którym jest zwiększenie podstawy opodatkowania. To z kolei, przy badaniu, czy doszło do koniecznego zwiększenia majątku spółki, każe uwzględnić takie elementy, które mają wpływ na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Nie można bowiem przyjąć, że w razie przekształcenia spółki o opodatkowaniu mógłby decydować taki przyrost szeroko rozumianego majątku spółki, który w świetle przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie powodowałby zwiększenia podstawy opodatkowania. Ratio legis art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych każe również przyjąć, że każde powiększenie ogólnie pojmowanego majątku spółki, związane z tą częścią majątku, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, rodzi obowiązek podatkowy.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że planowane jest przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy) w spółkę komandytową.

W wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową łączny majątek spółki komandytowej nie ulegnie zmianie i będzie równy majątkowi spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będą bowiem wnosić do przekształconej spółki komandytowej dodatkowych wkładów w procesie przekształcenia. Jednocześnie w momencie przekształcenia do spółki komandytowej nie będzie przystępować żaden nowy wspólnik.

Na kapitały własne spółki z ograniczoną odpowiedzialnością składać się będą kwoty zgromadzone na kapitale zakładowym, kwoty zgromadzone na kapitale zapasowym, kwoty zysku niepodzielonego i straty z lat ubiegłych.

Zarówno kapitał zakładowy jak i inne ww. kapitały spółki przekształcanej (tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), wejdą w skład majątku spółki przekształconej (tj. spółki komandytowej).

Tym samym, majątek spółki komandytowej będzie odpowiadał wartości kapitałów własnych spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, obejmujących oprócz kapitału zakładowego inne kapitały występujące w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością na dzień przekształcenia.

W konsekwencji, wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, fakt, iż wskazana przez Wnioskodawcę relacja między majątkami spółki przekształcanej i przekształconej, które mają mieć identyczną wartość (majątek spółki przekształconej będzie taki sam jak majątek spółki przekształcanej – nie ulegnie zwiększeniu), nie zostanie zachwiana, nie będzie miał znaczenia dla powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z wniosku wynika bowiem, iż w spółce przekształcanej (spółce z ograniczoną odpowiedzialnością), poza kapitałem zakładowym będą istniały także inne kapitały. To oznacza, że kapitał zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie odzwierciedlał całego majątku tej spółki. Skoro więc w wyniku przekształcenia - majątek spółki przekształconej „pochłonie” cały majątek spółki przekształcanej, to w efekcie w podatku od czynności cywilnoprawnych powstanie obowiązek podatkowy. Jak wskazał Wnioskodawca – z definicji zawartej w art. 28 Kodeksu spółek handlowych (który – zgodnie z treścią art. 109 Kodeksu spółek handlowych – ma zastosowanie także do spółki komandytowej) wynika, iż majątek spółki to wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Istnienie spółki komandytowej, opisanej we wniosku, zapoczątkowane jest momentem przekształcenia (wcześniej istniała spółka kapitałowa). Skoro tak, to mając na uwadze przywołany przepis – jej majątek na dzień przekształcenia – to szeroko rozumiane wkłady. Jeżeli zatem w skład majątku spółki osobowej wejdą również tzw. „inne kapitały”, to siłą rzeczy również i te „inne kapitały” muszą stanowić wkład poszczególnych wspólników. Na dzień przekształcenia spółka osobowa nie może bowiem dysponować – w świetle powołanej definicji – innym majątkiem.

Pierwotny majątek spółki tworzą wkłady wniesione przez wspólników.

Wbrew zatem twierdzeniom Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, dochodzi – w rozumieniu uregulowań ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – do zwiększenia majątku spółki komandytowej w konsekwencji uwzględnienia we wkładach spółki przekształconej majątku niebędącego odzwierciedleniem kapitału zakładowego spółki przekształconej - gdyż łączny majątek spółki komandytowej (tj. suma kapitału zakładowego i innych kapitałów spółki przekształcanej) będzie większy niż kapitał zakładowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Tym samym w opisanym zdarzeniu przyszłym dochodzi do zwiększenia majątku spółki w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) w spółkę komandytową, a tym samym czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przy czym – na mocy cyt. powyżej art. 9 ust. 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - zwolnieniem objęta będzie ta część wkładu, która odpowiada opodatkowanemu wcześniej kapitałowi zakładowemu w spółce kapitałowej (tj. w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaprezentowane powyżej przez Organ interpretacyjny stanowisko znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów – patrz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 19 stycznia 2011 r., sygn. akt I SA/Go 984/10, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 14 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 1744/07 i wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 19 lipca 2010 r., sygn. akt I SA/Gl 326/10.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w niej zawarte nie jest wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osądzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników. Ponadto opisana w powołanej interpretacji sytuacja nie jest identyczna z tą, przedstawioną w niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze