Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-438/13/BJ
z 16 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 16 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przekazanych pracownikom z tytułu wygranej w konkursie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przekazanych pracownikom z tytułu wygranej w konkursie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz sprzedaży węgla energetycznego.

Wnioskodawca organizuje dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych konkurs. Celem konkursu jest:

  • wyróżnienie oraz nagrodzenie tych pracowników, którzy w swojej pracy zawodowej prezentują wysoki poziom bezpieczeństwa pracy,
  • inspirowanie, zachęcanie i motywowanie załogi kopalni do wspólnego, solidarnego i ciągłego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa pracy.

Konkurs ma charakter cykliczny i odbywa się raz w miesiącu. Organizatorem konkursu jest dyrektor kopalni.

Uczestnikami mogą być pracownicy, którzy wykazują pro bezpieczne postawy na stanowiskach pracy, wyznaczeni przez kierownika oddziału oraz oddziałowego społecznego inspektora pracy, po konsultacji z Działem BHP i Szkolenia oraz Zakładowymi Społecznymi Inspektorami Pracy.

W konkursie nie mogą brać udziału pracownicy oddziałów, w których w danym miesiącu zaistniały zdarzenia wypadkowe.

Zasady konkursu określone są w regulaminie konkursu. Regulamin przewiduje powołanie Komisji Konkursowej. Spośród wyznaczonych pracowników, którzy współzawodniczyli ze sobą stosując zasady bhp oraz wykazując się wysokim poziomem bezpieczeństwa pracy

(tj. pracowników wykazujących pro bezpieczne postawy) komisja konkursowa raz w miesiącu losuje nagrody. W każdej grupie pracowników (w zakresie poszczególnych działów) będzie losowana jedna nagroda.

Nagroda będzie mieć charakter zaproszenia, które nie może zostać zamienione na gotówkę. Główną nagrodę stanowi zaproszenie o wartości nieprzekraczającej 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez pracowników nagrody (zaproszenia) o jednorazowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68, a w związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana, jako płatnik do pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych?

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem m. in. dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z opodatkowania zwolnione są wartości wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

W rezultacie zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie powyższego przepisu uzależnione jest od spełnienia dwóch warunków:

  • konkurs powinien obejmować dziedzinę: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu oraz
  • jednorazowa wartość nagrody nie powinna przekraczać 760 zł.

Należy podkreślić, że zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 nie jest w żaden sposób uzależnione od źródła przychodu, do którego zaliczone są otrzymane przez laureata nagrody. W związku z tym mogą być to zarówno przychody uzyskiwane z tzw. innych źródeł, jak również przychody uzyskane w ramach pozostałych źródeł wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawodawca nie wprowadził w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji „konkurs”. W związku z tym zasadnym jest odwołanie się do powszechnego, językowego znaczenia tego pojęcia. Np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 25 października 2011 (znak: IPPB1/415-848/11-2/EC) stwierdził, że: „Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

W wydanych interpretacjach organy podatkowe zwracają również uwagę na istotne cechy konkursu, do których zalicza się:

  • istnienie regulaminu akcji określającego zasady wyboru zwycięzców,
  • wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa),
  • ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą być otrzymywane przez wszystkich uczestników akcji),
  • wyłonienie zwycięzców w drodze wzajemnej rywalizacji (współzawodnictwa),
  • wydanie zwycięzcom nagród.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego wszystkie wymienione warunki zostały spełnione. Istnieje regulamin konkursu, który określa zasady wyboru laureatów (wyznaczenie pracowników wyróżniających się w zakresie pro bezpiecznej postawy oraz w drugim etapie - losowanie nagrody).

Dodatkowo przewidziane jest powołanie komisji konkursowej oraz wydanie nagród zwycięzcom. Niewątpliwie obecny jest również element rywalizacji (współzawodnictwa). Uczestnikami konkursu mogą być wyłącznie pracownicy wyznaczeni przez kierownika oddziału oraz oddziałowego społecznego inspektora pracy, po konsultacji z Działem BHP i Szkolenia oraz ZSIP, wykazujący się pro bezpiecznym postawami na stanowiskach pracy. W związku z tym, że konkurs ma charakter cykliczny i odbywa się raz w miesiącu pracownicy mają świadomość, że tylko nieliczni z nich, tj. reprezentujący najwyższy poziom bezpieczeństwa pracy będą mogli wziąć udział w losowaniu nagród.

Element współzawodnictwa (rywalizacji) pojawia się w okresie pomiędzy samymi losowaniami nagród, gdyż uprawnienie do udziału w losowaniu nabywają wyłącznie pracownicy wyróżniający się wysokim poziomem bezpieczeństwa pracy, wskazani przez określone w regulaminie osoby. Aby możliwym było zakwalifikowanie pracowników do udziału w losowaniu nagród muszą oni swoją postawą udowodnić kierownikowi oddziału, a także oddziałowemu społecznemu inspektorowi pracy, że to właśnie oni zasługują na udział w losowaniu. Zgodnie z przytoczoną definicją Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa),: konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie (...)”.

Wyłonienie spośród całej załogi, za pośrednictwem odpowiedniej procedury decyzyjnej grup pracowników z poszczególnych działów, charakteryzujących się wysokim poziomem bezpieczeństwa, można uznać za jeden z etapów konkursu. W rezultacie fakt, że w losowaniu nie biorą udziału wszyscy pracownicy, a jedynie wyróżnieni za swoją postawę sprawia, że element współzawodnictwa odgrywa istotną rolę w pierwszym etapie konkursu. W praktyce zatem możliwość uczestnictwa w losowaniu nagrody uzależniona jest od postawy danego pracownika, który powinien wyróżniać się na tle innych pracowników. W konsekwencji dowodzi to istnieniu elementu współzawodnictwa.

Brak elementu współzawodnictwa spowodowałby, że konkurs byłby przedsięwzięciem bezcelowym, gdyż charakter motywacyjny i zachęcający do przestrzegania, a tym samym stosowania zasad bezpieczeństwa przestałby istnieć.

Warunkiem zastosowania zwolnienia jest jednocześnie, aby konkurs taki stanowił konkurs w dziedzinie: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

W opinii Wnioskodawcy, konkurs stanowić będzie konkurs w dziedzinie nauki. Uczestnicy konkursu muszą wykazać się uporządkowaną wiedzą w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zagrożeń na stanowisku pracy, prawidłowych zasadach i organizacji wykonywanej pracy, w szczególności zaś tematyki dotyczącej oceny ryzyka zawodowego w górnictwie.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że podobne stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 grudnia 2010 r. (ITPB2/415-884/10/RS) stwierdzono, że: „(...) zdobyta wiedza na temat zasad bezpiecznej pracy w rolnictwie, sposobu postępowania w razie wypadku przy pracy rolniczej, a także znajomość zasad ochrony życia i zdrowia w gospodarstwie rolnym jest wycinkiem dziedziny nauki. W związku z powyższym wartość jednostkowych nagród zdobytych w organizowanych przez Wnioskodawcę konkursach, do kwoty 760 zł korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.” Identyczne stanowisko zaprezentował także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 27 kwietnia 2012 r. (IBPBII/1/415-102/12/MK).

Jak wskazano w stanie faktycznym, zwycięzcy w ramach wygranej otrzymują nagrody. Główną nagrodą w konkursie jest zaproszenie o wartości nieprzekraczającej 760 zł.

W związku z powyższym, przychód w postaci nagrody otrzymywanej przez pracownika będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. W rezultacie Spółka nie będzie miała obowiązku, jako płatnik, pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w kwestii opodatkowania nagród przekazanych pracownikom z tytułu wygranej w konkursie dot. zdarzenia przyszłego. W zakresie stanu faktycznego objętego zapytaniem, zgodnie z wnioskiem Wnioskodawcy, wydano odrębną interpretację znak: IBPB II/1/415-437/13/BJ.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepisy podatkowe nie zawierają definicji „konkursu”. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego konkurs to „przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Natomiast zgodnie z ogólną definicją zawartą w „Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego”, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. „konkurs” to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca organizuje dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych konkurs. Celem konkursu jest:

  • wyróżnienie oraz nagrodzenie tych pracowników, którzy w swojej pracy zawodowej prezentują wysoki poziom bezpieczeństwa pracy,
  • inspirowanie, zachęcanie i motywowanie załogi kopalni do wspólnego, solidarnego i ciągłego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa pracy.

Uczestnikami mogą być pracownicy, którzy wykazują pro bezpieczne postawy na stanowiskach pracy, wyznaczeni przez kierownika oddziału oraz oddziałowego społecznego inspektora pracy, po konsultacji z Działem BHP i Szkolenia oraz Zakładowymi Społecznymi Inspektorami Pracy.

Zasady konkursu określone są w regulaminie konkursu. Regulamin przewiduje powołanie Komisji Konkursowej. Spośród wyznaczonych pracowników, którzy współzawodniczyli ze sobą stosując zasady bhp oraz wykazując się wysokim poziomem bezpieczeństwa pracy (tj. pracowników wykazujących pro bezpieczne postawy) komisja konkursowa raz w miesiącu losuje nagrody. Główną nagrodę stanowi zaproszenie o wartości nie przekraczającej 760 zł.

W opinii Wnioskodawcy, przychód w postaci nagrody otrzymywanej przez pracownika będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bądź są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 tejże ustawy.

Należy zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenie ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 760 zł.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż konkurs z wiedzy na temat bezpieczeństwa i higieny pracy ma charakter dziedziny nauki. W zakresie BHP znajdują się zagadnienia z zakresu ergonomii, medycyny pracy, ekonomiki pracy, psychologii pracy czy technicznego bezpieczeństwa. BHP stanowi odrębny dział indywidualnego prawa pracy. Jednakże z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, iżby przedmiotem konkursu była wiedza z zakresu BHP. Z treści wniosku wynika jednoznacznie, iż laureatami konkursu są osoby o konkretnych zachowaniach – pracownicy, którzy prezentują przy wykonywaniu swoich codziennych czynności zawodowych wysoki poziom bezpieczeństwa pracy. Z pośród tych (z poszczególnych działów) osób wybierane są losowo osoby, które następnie są nagradzane. W tak przedstawionym stanie faktycznym trudno przyjąć, iż mamy do czynienia z konkursem z dziedziny naukowej, o którym mowa we wskazanym przepisie. Za zastosowaniem zwolnienia podatkowego nie może przemawiać okoliczność, iż konkurs przeprowadzany jest w celu podnoszenia poziomu bezpieczeństwa pracy przy zastosowaniu zasad bhp. Nie zmienia to bowiem faktu, iż jest to konkurs na pracowników, którzy najbardziej wykazują pro bezpieczną postawę.

Przy opodatkowaniu nagród należy także wziąć pod uwagę do kogo adresowany jest konkurs. I tak, w przypadku konkursu organizowanego przez dany zakład pracy (pracodawcę):

  1. wyłącznie dla pracowników tegoż pracodawcy, wygrana (wartość wygranej) będzie stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy. Stąd do tych wygranych nie będzie miało zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy i w konsekwencji organizator konkursu jako płatnik będzie miał obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 i 38 ustawy;
  2. dla szerszego kręgu podmiotów, w tym także dla pracowników organizatora konkursu, wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Stąd do tych wygranych będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Jednakże w przypadku gdy wartość wygranej w konkursie przekroczy kwotę 760 zł organizator konkursu jako płatnik będzie miał obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zryczałtowany 10% podatek dochodowy od całości wygranej, na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1, art. 42 ust. 1 i 1a ustawy.

W świetle powyższego, nie można podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 nie jest w żaden sposób uzależnione od źródła przychodu, do którego zaliczone są otrzymane przez laureata nagrody. W związku z tym mogą być to zarówno przychody uzyskiwane z tzw. innych źródeł, jak również przychody uzyskane w ramach pozostałych źródeł wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym – abstrahując od tego, iż w ogóle wskazane przedsięwzięcie nie spełnia wymogów w zakresie konkursu z dziedziny nauki - istotnym jest to, że otrzymane świadczenie będzie pozostawać w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z łączącym pracownika z pracodawcą stosunkiem pracy. Gdyby nie ów stosunek pracy, pracownicy nie otrzymaliby przychodu z tytułu wygranej w konkursie. Adresowany jest wyłącznie do pracowników. Wskazany konkurs ma ściśle określony zasięg podmiotowy. Jego celem jest tak naprawdę (w rzeczywistości) nagradzanie pracowników, którzy przestrzegają zasady bhp, do czego z mocy prawa są zobowiązani.

Zatem, skoro konkurs jest skierowany wyłącznie dla pracowników Wnioskodawcy, możliwość wzięcia udziału w konkursie wynika z łączącego Wnioskodawcę z laureatami konkursu stosunku pracy. Tym samym wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (pracownicy) od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników należy kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. W takim przypadku wartość otrzymanych przez pracowników Wnioskodawcy nagród, związanych z ww. konkursem, spowoduje uzyskanie przez tych pracowników przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to oznacza, że do tych nagród nie ma zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy. Skoro bowiem wskazaną nagrodę należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy, to będzie podlegać ona opodatkowaniu wg takich zasad jak wszystkie przychody ze stosunku pracy. Podkreślić bowiem należy, iż w katalogu zwolnień zawartych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienił szereg świadczeń uzyskiwanych przez pracownika korzystających ze zwolnienia. Wśród tych świadczeń nie zostały wymienione przychody uzyskane z tytułu nagród, mimo, że w treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody zostały wymienione wprost jako przychód ze stosunku pracy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż otrzymane przez pracowników nagrody (zaproszenia) o jednorazowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem Spółka, jako płatnik, będzie zobowiązana do pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach, które są odmienne od przedstawionego we wniosku i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj